استاد اقتصاد دانشگاه تبریز تاکید کرد: مردم شیعه‌ی جمهوری آذربایجان، گمشده‌ی خود را در انقلاب اسلامی یافتند.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، محمدعلی متفکرآزاد در نشست علمی تخصصی 19 ژانویه در تبریز و اشاره به باهمیت رویداد 19 ژانویه‌ی 1990 اظهار کرد: زمینه‌ها،  حقایق و چشم‌اندازهای این رویداد باید به خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا حقایق موجود به نسل جوان امروزی نیز انتقال یابد.

وی افزود: دین و پرستش امری فطری است و به همین دلیل نیز در طول زمان تغییری نمی‌کنند و با گذشت 70 سال از رژیم کمونیستی شوروی، مردم شیعه‌ی آذربایجان دینداری خود را حفظ کرده و با ظهور نشانه‌هایی از فروپاشی شوروی این آتش نهفته در دل را آشکار کردند.

وی بیان کرد: مردم مسلمان آذربایجان در 19 ژانویه‌ی 1990 مردم به طرف مرزهای ایران سرازیر شدند، چرا که انقلاب اسلامی ایران نیز الهی و فطری بود و آنان نیز با دل‌های پاک و حقیقت طلب به سوی ایران شتافتند.

متفکر آزاد با اشاره به اینکه دشمنان اسلام نتوانستند همبستگی و پیوند عمیق فرهنگی و مذهبی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را تحمل کنند، گفت: دشمنان اسلام می‌دانستند که در صورت روآوردن هفت میلیون شیعه به ایران و انقلاب اسلامی، چه قدرت عظیمی ایجاد خواهد شد و از این رو سعی در ایجاد تفرقه بین مردم ایران و آذربایجان داشتند.

وی افزود: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که سران حکومت آذربایجان سر ناسازگاری را در پیش گرفته و گاهی کارهایی انجام می‌دهند که دل مردم مسلمان را به درد می‌آورد. کارهایی چون سرکوب دسته‌جات مذهبی،  زندانی کردن مردم مسلمان و عدالت‌خواه و استقبال از رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی از اقدامات ناروای سران حکومت آذربایجان است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم سران این کشور زودتر از اینکه دیر شود، متوجه شوند که تنها راه نجات در پیوستن به اجنبی‌ها نیست و بلکه این پیوستن به مردم است که مقدمات نجات یک کشور را فراهم می‌کند.

گفتنی است؛ نشست علمی تخصصی 19 ژانویه با هدف بررسی زمینه‌ها، حقایق و چشم‌انداز این رویداد و با همکاری موسسه‌ی تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز و موسسه‌ی فرهنگی آذر آران در تالار شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد.


انتهای پیام

منبع ‫:‬
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.