گسل تبریز، بزرگترین مخاطره بالقوه در تبریز است که هر آن ممکن است این شهر را نابود کند.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال باختری گفت:  گسل تبریز، بزرگترین مخاطره بالقوه در تبریز است که هر آن ممکن است این شهر را نابود کند.

به گزارش جماران، عبدالحمید سرتیپی در جلسه شورای اداری شهرستان تبریز، گفت: گسل تبریز نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل دنیا به عنوان یک گسل شناخته شده در تمام آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها مطرح می‌شود که طی ۳۵۰۰ سال اخیر بارها شهر تبریز را زیر و رو کرده است.

وی در خصوص دلیل ایجاد زمین لرزه در گسل تبریز، افزود: صفحات عربی که به سمت ایران حرکت می‌کند در اثر فرورانش به صفحه فلات ایران باعث فشردگی و حتی شکستی تا چند متر می‌شود و در نتیجه زلزله در جهت جبران این شکستی‌ها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: سه مولفه کلیدی در رخ دادن زمین لرزه‌ها وجود دارد که شامل موقعیت مکانی، بزرگی و زمان می‌شود، در کشور دو مولفه مکان و بزرگی زمین لرزه احتمالی را می‌توان با بررسی تاریخ زمین‌لرزه‌ها و مطالعات دیرینه شناسی و ... با قاطعیت جواب داد اما زمان رخ دادن زمین لرزه قابل پیش بینی نیست.

سرتیپی با اشاره به افزایش خطر گسل تبریز، گفت: هر زمین لرزه‌ای در طول ۳۰۰ سال گذشته توانسته جابجایی چهار متری را در صفحه زمین شناختی ایجاد کند که فوق العاده خطرناک است.

وی افزود: تمامی گسل‌های اصلی و فرعی بر روی شهرستان تبریز شناسایی شده و به صورت شناسنامه دار وجود دارند.

وی با تاکید بر عدم ساخت و ساز در حریم گسل، اظهار کرد: گسل تبریز در طی سه ماه گذشته، فعالیت درجه یک خود را آغاز کرده اما نمی‌توان زمان دقیق زمین لرزه را گفت.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال باختری، گفت: هدف ما این است که یک سری مطالعات کامل ژئوفیزیک انجام بدهیم تا نرخ لرزش برای هر گسل و حریم گسل مشخص شود.

وی ادامه داد: یکی از مصوبات در  زمان وقوع زمین لرزه اهر و ورزقان احداث یک مرکز پیش نشانگر در تبریز بود که اکنون تمام مقدمات آن فراهم شده است، این مرکز با استفاده از امواج الکترومغناطیس پیش از زمین لرزه علائم رخ دادن آن را مشخص می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.