پیش بینی می‌شود از کل باغات سماق شهرستان هوراند آذربایجان شرقی بیش از 560 تن برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند از آغاز برداشت سماق در سطح بیش از 700 هکتار از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود از کل باغات سماق شهرستان بیش از 560 تن برداشت شود. 

به گزارش جماران، احد طایری در جمع خبرنگاران با بیان این‌که هوراند یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید سماق در کشور بوده و سماق این شهرستان در دل جنگل‌های ارسباران تولید شده و به عنوان مرغوب‌ترین سماق کشور محسوب می‌شود، افزود: عملکرد این محصول 0.8 تن در هکتار برآورد شده است.

وی با بیان این‌که سماق در این شهرستان به مساحت کل700 هکتار وجود دارد که از این مقدار 550 هکتار به‌صورت جنگلی و 150 هکتار به‌صورت دستی کاشته می‌شود، افزود: سماق هوراند از لحاظ کیفیت، رنگ و طعم در رتبه اول کشور قرار دارد و سماق تولیدی در کارگاه‌های سماق کوبی موجود در منطقه که به پنج کارگاه افزایش یافته در شرایط بهداشتی فرآوری و بسته بندی می‌شود.

وی ادامه داد: با تلاش کارشناسان مرکز جهادکشاورزی چهاردانگه، درسال 97 نمونه‌هایی از ارقام پربار و با کیفیت منطقه شناسایی و به موسسه بیوتکنولوژی کشاورزی استان انتقال یافت و با تلاش محققان این موسسه، برای اولین بار در کشور، کشت بافت سماق انجام شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند افزود: امسال اولین نمونه از نهال‌های کشت بافت سماق تولید و برای کشت در منطقه، به مرکز چهاردانگه منتقل شده و پس از آدابته شدن با شرایط محیطی، در باغ الگویی سماق به مساحت یک هکتار در روستای آقبراز کشت شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با این تلاش و همراهی در زمینه تولید قدم مثبتی برداشته شده و اراضی شیبدار منطقه نیز به باغ‌های سماق تبدیل شود تا هم از بعد اقتصادی و همچنین در راستای جلوگیری از فرسایش خاک قدم‌هایی برداشته شود.

وی با بیان این‌که سماق به لحاظ ارزش غذایی و دارویی، یکی از محصولات منحصر به فرد بخش چهاردانگه از توابع شهرستان هوراند است و این شهرستان را به پایتخت سماق کشور تبدیل کرده است، افزود: بخش عمده این محصول از طریق خشک کردن و فرآوری در کارگاه‌های سماق کوبی فعال در منطقه، به بازارهای هدف عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، به گفته طایری، عملیات برداشت محصول سماق از اواخر مردادماه آغاز و تا پایان این فصل ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.