دکتر یونس قوام لاله روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه جمعیت هلال احمر مجموعه توانمندی در مدیریت بحران، سیل، زلزله یا بحران کرونا و در زمینه بازتوانی ها و مراقبت های ثانویه است، افزود: عمده اهداف هلال احمر در راستای کمک به بشریت و کاستن از آلام بشریت است.

وی با اشاره به خدمت‌رسانی شبانه‌روزی جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی به هموطنان در حوزه امداد و نجات و داشتن بیش از 28 پایگاه بین جاده ای در استان، اظهار کرد: امداد هوایی که در شرایط خاص برای مسیرهای صعب العبور و برف و کولاک مورد استفاده قرار می گیرد، نیز در شمال غرب تحت نظر استان ماست.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی افزود: ما در ایران جز معدود مراکزی هستیم که  صاحب نیروهای تخصصی برای تأمین وسایل ارتوپدی فنی، اعم از کفش طبی،  تهیه وسایل کمکی برای افراد سالمند، افراد معلول و آسیب دیده در تصادفات یا قطع اندام با تهیه ارتز و پروتز است.

وی گفت: درمانگاه تخصصی استاد شهریار تبریز دارای ادیومتری پیشرفته، دستگاه اسپیرومتری، چشم پزشکی، مرکز توانبخشی و درمانگاه تخصصی قلب، مرکز واکسیناسیون و مرکز پزشکی حج و زیارت، درمانگاه دیابت فعال رایگان، متخصص داخلی، متخصص زنان زایمان، مرکز فیزیوتراپی بخش کاردرمانی و گفتاردرمانی است.

قوام با بیان اینکه قصد داریم بخش طب ورزشی و منوال تراپی (تنش عضلات حنجره) را نیز به زودی فعال کنیم، افزود: قصد داریم بزرگترین مرکز شیمی درمانی شمال غرب را که در تبریز فعال است، تخصصی تر کنیم تا بازوی علوم پزشکی تبریز باشیم.

وی اضافه کرد: بخش آزمایشگاه تخصصی، روانشناسی، رادیولوژی و سونوگرافی به صورت صبح و عصر فعال بوده و کلینیک دندانپزشکی عمومی و تخصصی با توجه به اعلام ستاد مبارزه با کرونا به صورت شبانه‌روزی با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی فعال است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با بیان اینکه داروخانه هلال احمر نیز به صورت صبح و عصر با ارایه بیش از ۵۰۰  نسخه داروهای تخصصی، تک نسخه  و و داروهای خاص شیمی درمانی به مردم خدمات می دهد، افزود: جز معدود مراکزی هستیم که روزانه با ضد عفونی سطوح در سه نوبت و تعبیه برچسب بر روی صندلی ها برای جلوگیری از ازدحام جمعیت فعالیت می کنیم تا زنجیره انتقال کرونا قطع شود.

کارشناس ارشد ارتز و پروتز هلال احمر آذربایجان شرقی با بیان اینکه ارتوپدی فنی هلال احمر استان یکی از رشته های توانبخشی در زمینه طراحی و ساخت اندام های مصنوعی و وسایل کمک حرکتی است، اظهار کرد: این مرکز دارای دو بخش عمده متشکل از ارتزها یا همان وسایل کمکی و پروتزها یا اندام های مصنوعی است.

صفر میرزایی گفت: ارتزها در انواع بدشکلی های ستون فقرات، فلج اندام ها، فلج اطفال یا هر وسیله کمکی که در مورد ناهنجاری های اسکلتی عضلانی باشد، تجویز می‌شود. 

وی افزود: پروتزها یا اندام های مصنوعی نیز برای افرادی که به هر علتی از قبیل تروما، تصادفات جاده ای یا در اثر بیماری دیابت و سرطان‌ها و عوامل مختلف باعث قطع عضو می‌شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.