جواد رحمتی روز جمعه در حاشیه بازدید از طرح بازسازی مجموعه مقبره‌الشعرا، با تقدیر از تلاش های مجموعه شهرداری تبریز در اجرای این پروژه بزرگ، اظهار کرد: امیدواریم با تزریق اعتبارات لازم از سوی دولت و تداوم کمک شهرداری، شاهد تسریع در اتمام این پروژه باشیم.

وی افزود: تصمیمات اتخاذ شده برای کوتاه مدت بر این مبنا است که با بهره‌برداری از ضلع شمالی پروژه بازسازی مقبره الشعرا، امکان تردد شهروندان و گردشگران در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: با اقدامات شهرداری تبریز، بدنه ضلع شمالی احداث شده و در چندماه آینده با تکمیل سقف و کف آن، شاهد آزادسازی و بهره‌برداری از بخش شمالی مقبره‌الشعرا خواهیم بود.

وی یادآوری کرد:  در سالیان گذشته نسبت به اهمیت این پروژه توجه نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به همراه شهردار تبریز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مسئولان از روند اجرای پروژه بازسازی مجموعه تاریخی - فرهنگی مقبره‌الشعرا بازدید کرد.

طرح بازسازی و توسعه مقبره الشعرا تبریز از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد؛ البته پیش از آن نیز اقدامات بازسازی آرامگاه استاد شهریار بدون حصول نتیجه مطلوب انجام شده بود.
مقبره الشعرا، آرامگاه شاعران نامی کشور از جمله شهریار شیرین سخن، خاقانی شروانی، اسدی طوسی و قطران، همام تبریزی، مانی شیرازی و شاپور نیشابوری است که در جوار امامزاده سید حمزه (ع) در محله قدیمی سرخاب واقع شده و همه ساله در تعطیلات نوروزی و طی سال پذیرای گردشگران فراوان داخلی و خارجی است.

در این مجموعه فرهنگی و تاریخی که در بافت قدیمی تبریز واقع شده ۳۲۰ شاعر و عارف دفن شده اند که قدیمی ترین آنها اسدی طوسی شاعر قرن چهارم هجری است، اما به واقع این نماد فرهنگی ایران مغفول مانده و مکانی که در اواخر دهه ۱۳۸۰ شمسی ردیف بودجه داشت، اکنون کم لطفی های فراوان در حقش روا می شود.

به گفته اصحاب فرهنگ آذربایجان شرقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه پس از رحلت استاد شهریار و نام گذاری ۲۷ شهریور به عنوان روز بزرگداشت «استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی» تکمیل نهایی مقبره الشعرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارگروه های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفت و طرح جامع دوم ساماندهی و تکمیل مقبره الشعرا از سال ۱۳۸۳ شمسی وارد مرحله عملیاتی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.