«مواسات» که معنی لغوی آن غمخواری، یاریگری و مددکاری به مال است در احادیث و روایات مختلف اسلامی و شیعی بسیار بر آن تاکید شده و مورد ستایش قرار گرفته است، به گونه ای که پیامبر گرامی اسلام در این خصوص می فرمایند: " مُواساةُ الاَْخِ فِی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ " یعنی با برادر دینی به خاطر خدا مواسات کنید و امـیـرالمـؤمـنـیـن حضرت علی (ع) نـیـز مـواسـات بـا بـرادر دیـن را مـوجـب افـزایـش رزق و روزی مـی داند.

با این نگاه، آذربایجان شرقی نیز در روزهای گذشته همزمان با سراسر کشور شاهد برگزاری طرح «مواسات» و کمک های مومنانه در قالب جمع آوری و توزیع بسته های معیشتی بوده و آحاد مختلف مردم این خطه در قالب توسعه فعالیت سپاه و بسیج و هیات های مذهبی برای دستگیری از نیازمندان هم آوا شده اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز،  اجرای طرح مواسات و کمک مومنانه را رزمایش مقدس ملت ایران در برابر هجمه سنگین ویروس کرونا و درگیری آحاد مردم با یان بیماری مهلک دانست و گفت: این طرح وسیله ای برای ابراز همدردی و بخشش از مال و منال دنیوی افراد خیر با تمکن مالی نسبت به افراد نیازمند است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم اظهار داشت: مردم اقصی نقاط ایران اسلامی و آذربایجان در شهرها، بخش ها و روستاهای مختلف با لبیک به ندای رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت احیای مواسات در شرایط حاضر کشور، رزمایش مقدسی را راه اندازی کرده اند تا کمک های مومنانه خود را به دست نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا برسانند.

وی گسترش و عمق بخشی وجهه‏ مردمی کمک‏ ها، مساعدت ‏ها و فراهم سازی مشارکت بیشتر و فراگیرتر مردم با استفاده از ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان در رزمایش مواسات را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: تمرکز بر معیشت نیازمندان مرحله دوم مقابله با ویروس کرونا پس از اقدامات بهداشتی و مراقبتی است که باید بر گسترش روزافزون آن مبادرت ورزید.

آل هاشم اضافه کرد: پس از حدود سه ماه از اعلام وجود کرونا، به تدریج باید به سمت ترمیم و بهسازی اجتماعی و اقتصادی حرکت کرد و اگر در مرحله اول عمده تمرکز بر بهداشت و سلامت بود، اکنون باید علاوه بر تأمین وسائل بهداشتی، به سمت تمرکز بر معیشت نیازمندان و فقرا حرکت کنیم. 

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از اقشار مردم که تجربه فقر نداشتند، اکنون برای اولین بار با این تجربه تلخ مواجه می ‏شوند، یادآور شد: از این رو فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ضرورت ترمیم زندگی آسیب دیدگان از حادثه کرونا را صدچندان می کند.

آل هاشم رمضان را ماه انفاق، صدقه، رسیدگی به فقرا، اکرام ایتام و اطعام مستمندان و در کل ضیافت الله توصیف و اضافه کرد: گسترش مساعدت‏ ها و فراهم سازی مشارکت بیشتر و فراگیرتر مردم با استفاده از ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان در این ماه پر فیض و برکت مورد تاکید آموزه های دینی است.

وی با قدردانی از پویش بزرگ خیران، اصناف و دیگر اقشار مردم برای کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان از ویروس کرونا، افزود: در رزمایش مواسات مردم قهرمان ایران با غیرت دینی و ملی خود به ندای رهبر انقلاب پاسخ داده و صحنه هایی باشکوه از همدلی و مهربانی را به نمایش گذاشته اند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت شناسایی و اولویت بندی نیازمندانی که زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای حمایتی نیستند، گفت: گروه ‏های جهادی، امدادی، هیات های حسینی، ائمه جماعات، انجمن ‏های خیریه و مجموعه های دینی، انقلابی و مردمی در قرارگاه رزمایش گردهم آمده و با تبادل تجربیات خود، آسیب ‏ها، ضعف ‏ها و قوت ‏ها را شناسایی و در جهت رفع و تقویت آنها تلاش کنند.

آل هاشم شرط اول اجرای درست طرح مواسات را حرکت خالصانه یاد کرد و گفت: از کلمه مواسات و عمق معنایی آن آشکار است که مهم نیست نام چه کسی و چه نهادی مطرح باشد و  گذشتن از آرم ‏ها و پرداختن به آرمان‏ ها نقشه راه این رزمایش است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به لزوم اجرای رزمایش مواسات، کمک‌های مردم و موسسات خیریه به خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا در این استان را ستود و گفت: در این طرح روحیه ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی به طور ویژه ای نمایان است که مشارکت کنندگان در آن شایسته قدردانی است.

محمدرضا پورمحمدی افزود: مردم آذربایجان شرقی به دلیل روحیه همدلی و یاری رسانی به هم نوعان از همت بسیار والایی در این زمینه برخوردارند، به گونه ای که همزمان با گسترش ویروس کرونا نهادها، سازمان ها و تشکل های مردمی این استان اقدامات فوری و مهمی را برای حمایت از اقشار آسیب دیده به انجام رساندند.

وی اظهار داشت: در همین راستا اقداماتی برای جمع آوری کمک های مردمی در قالب پویش هایی همچون ستاد پشتیبانی مدافعان سلامت و پویش رحمت صورلت می گیرد که مورد تایید ستاد مقابله با کرونای استان بوده و سایر موسسات خیریه نیز که قصد جمع‌آوری کمک‌های مردم را دارند باید با کمیته اقتصادی این ستاد هماهنگ شوند.

پورمحمدی با بیان اینکه هیچ کمبودی از نظر اقلام اساسی در بازار آذربایجان شرقی برای تامین نیازهای مردمی وجود ندارد، ادامه داد: در شرایطی که برخی از کشورهای پیشرفته با کمبود کالاهای اساسی مواجه شده‌اند، این موضوع در کشور ما به خوبی مدیریت شده و با مدیریت دولت و پشتیبانی مردمی اقلام مورد نیاز اقشار آسیب پذیر در قالب طرح مواسات توزیع می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر تولید و تامین مواد ضدعفونی‌ کننده و اقلام بهداشتی هیچ مشکلی ندارد، از توزیع این اقلام در قالب پویش های مردمی به خانوارهای نیازمند خبر داد و افزود:  وضعیت استان در این حوزه به گونه ای است که تولیدکنندگان ما می‌توانند با نظارت کمیته اقتصادی، تولیدات مازاد خود را در استان‌های دیگر نیز عرضه کنند.

استاندار آذربایجان شرقی مشارکت خیرین، نیکوکاران و مجموعه های بسیج و ادارات حمایتی از اجرای طرح مواسات و کمک های مومنانه در استان را بسیار بالا و موثر دانست و از مشارکت میدانی آنها در این طرح قدردانی کرد.

فرمانده سپاه عاشورا نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اجرای طرح مواسات را عمل به توصیه ها و رهنمودهای مقام رهبری در حمایت از اقشار آسیب پذیر ناشی از شیوع کرونا دانست و گفت: مجموعه های سپاه و بسیج در این طرح میدان دار اصلی هستند.

سردار عابدین خرم از رسیدگی و کمک مومنان به زندگی اقشار آسیب پذیر را از رئوس مهم و آموزه های دین، اخلاقی و انسانی مسلمانان یاد و اضافه کرد: طراحی و اجرای عملیات طرح مواسات در اقصی نقاط آذربایجان شرقی توسط سپاه عاشورا و مجموعه های نواحی مقاومت بسیج به انجام رسیده است.

وی اظهار داشت: این رزمایش در ۳ مرحله به مورد اجرا گذاشته می شود که طی آن تلاش خواهد شد هیچ خانواده ای که از ناحیه کرونا صدمات مالی و اقتصادی دیده اند، نادیده گرفته نشده و بسته های معیشتی و بهداشتی به آنها تعلق بگیرد.

خرم با اشاره به اینکه در مرحله اول این رزمایش تعداد ۴۰ هزار بسته معیشتی و بهداشتی پنجشنبه گذشته و همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در آذربایجان شرقی آغاز شد، اضافه کرد: بسته های مزبور در تمام شهرستان های 21 گانه استان توزیع شد.

به گفته وی مرحله دوم رزمایش مواسات در نیمه ماه مبارک رمضان همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) و مرحله سوم آخر این ماه اجرا خواهد شد تا هیچ خانوار نیازمند محروم از این بسته ها نشوند.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرنگان رهبری نیز با بیان اینکه حرکت‌های خودجوش و نیکوکارانه مردم ایران در ایام کرونا برای حمایت از اقشار نیازمند در دنیا بی‌نظیر است، اجرای طرح مواسات را نمونه ای از ویژگی های مهم اخلاقی مسلمانان دانست که با موفقیت در کل کشور و استان در حال اجرا است.

آیت‌ الله محمدتقی پورمحمدی افزود: با وجود تحریم های ظالمانه اقتصادی نظام استکباری و آمریکا، انفاق خیران و گروه های مردمی در این روزها به طور فزانیده ای مشاده می شود و چیر و جوان و مردم و زن در این طرح مشارکت دارند که قابل ستایش است.

وی ادامه داد: انفاق و توزیع کمک های مردمی بر اساس رهنمودهای رهبری از نیمه شعبان در سراسر کشور آغاز شده و اکنون نیز با شروع ماه مبارک رمضان، تداوم دارد و این امر به واسطه عزم نیروهای خودجوش مردمی، خیران و بسیجیان همیشه در صحنه، محقق شده است.

پورمحمدی رزمایش کمک های مومنانه را فرصتی برای انفاق در راه خدا در آستانه ماه ضیافت الهی دانست.

به گزارش ایرنا، کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی نیز از جمله نهادهای مسئول و درگیر مستقیم با اجرای طرح مواسات است که با بسیج امکانات خود برای کمک و مساعدت به اقشار کم درآمد و تحت پوشش خود وارد صحنه شده است.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان ‌شرقی با اشاره به اینکه همزمان با سراسر کشور طرح «اطعام مهدوی» در راستای عمل به فرامین و توصیه های رهبری برای مساعدت به افراد بی بضاعت و آسیب دیدگان از شیوع ویروس کرونا در این استان نیز شروع شده است، گفت: در این طرح روزانه برای توزیع 4 هزار پرس غذای گرم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بین مددجویان کمیته امداد استان توزیع می‌ شود.

محمد کلامی اظهار داشت: بعد از شیوع بیماری کرونا به علت محدودیت های بهداشتی پخت غذای گرم در کمیته امداد استان نداشته ایم که با اجرای طرح مواسات این مهم از سر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در مرحله اول این رزمایش با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزانه ۴۰۰۰ پرس غذای گرم توسط کمیته امداد استان و مشارکت خیران نیک اندیش توزیع خواهد شد.

کلامی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، روز 13 ماه مبارک رمضان و در آستانه ولادت امام حسن مجتبی (ع) تعداد ۸۵ هزار بسته شامل جیره خشک غذایی و اقلام بهداشتی بین مددجویان استان توزیع خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.