به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد باقری بنابی امروز عصر در جمع خبرنگاران گفت: در نظام‌های پارلمانی حزب پیروز در پارلمان کابینه را تشکیل می‌دهد و در اصل وزیران از میان نمایندگان انتخاب می‌شوند. در این نظام پست ریاست مجلس جایگاه چندان مهمی نیست و همه چیز به نوعی در اختیار حزب پیروز است اما در نظام سیاسی ما که نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی است، نقش رئیس مجلس در حفظ و ارتقای شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی با بیان اینکه اگر رئیس جمهور منتخب مستقیم مردم است، رئیس مجلس نیز منتخب مستقیم نمایندگان مردم و منتخب غیرمستقیم مردم است افزود: به همین دلیل جایگاه ریاست مجلس جایگاه بسیار مهمی است و به نوعی نمایانگر موقعیت نمایندگان مجلس است.

وی تصریح کرد: درست است که به لحاظ قانونی رئیس مجلس هم یک نماینده است و جایگاه ریاست مجلس جایگاه سخن گفتن از جانب نمایندگان است اما می‌دانیم که در عمل امکان ندارد رئیس مجلس صرفاً منتقل کننده نظرات نمایندگان باشد. او باید در جایی از شأن نمایندگان و در جایی دیگر از شأن مجلس دفاع کرده و تلاش کند آن را به فرموده امام راحل (ره) به رأس امور برساند، طوری که سایر نهادهای اداره کننده کشور نظرات نمایندگان مجلس را در تصمیم گیری ها لحاظ نمایند نه اینکه بخواهند با امتیاز دادن نمایندگان را از خود راضی کنند که ای بسا به نارضایتی رأی دهندگان به آن نماینده بیانجامد.

نماینده مردم بناب در مجلس نهم با اشاره به وضعیت فعلی جایگاه مجلس شورای اسلامی گفت: تأکید بر حفظ و ارتقای جایگاه و شأن مجلس توسط رئیس مجلس از آن رو اهمیت دارد که امروز همه ما اذعان داریم مجلس در جایگاه مطلوب خود نیست. هم نظام انتخاباتی ما طوری است که نماینده را وادار می‌کند برای رأی آوری مجدد دغدغه‌های منطقه‌ای و بومی را در اولویت قرار دهد و هم عملکرد خود مجلس و نمایندگان در سال‌های گذشته به حفظ مجلس در رأس امور منجر نشده است.

حجت الاسلام باقری بنابی با اشاره به وظایف رئیس مجلس و تأکید بر نقش مؤثر وی به عنوان یک رئیس قوی و کارآمد در تقویت جایگاه مجلس اظهار کرد: رئیس مجلس به نیابت از نمایندگان با مقامات خارجی، سفرا و دیپلمات‌ها دیدار کرده، در جلسات سران سه قوه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نموده و در تعیین دستور کار مجلس و نحوه بررسی بودجه نقش داشته و به امور داخلی و اداری مجلس رسیدگی می‌کند.

وی اضافه کرد: رئیس مجلس رئیس هیأت امنای مرکز پژوهش‌های مجلس، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است و قوانینی را که رئیس جمهور امضا نکند، به روزنامه رسمی جهت اجرایی شدن ابلاغ می‌کند. رئیس مجلس می‌تواند از این همه اختیارات قانونی برای تقویت جایگاه مجلس در اداره کلان کشور بهره گرفته و زمینه افزایش رضایت مردم از مجلس را فراهم کند.

منتخب مردم بناب در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه حداقل در شرایط کنونی ایفای نقش نظارتی از سوی مجلس خیلی کلیدی است یادآور شد: مردم از عدم نظارت بر دخل و خرج بودجه و برخی بی نظمی‌های مالی در وزارتخانه‌ها ناراضی بوده و بر این باور هستند که اگر مجلس وظایف نظارتی خود را فدای مصالح و منافع بعضاً زودگذر نمایندگان نکند، می‌تواند در جلوگیری از اسراف کاری‌های مالی در کشور نقش محوری داشته باشد. اما نماینده‌ای در نظارت موفق تر است که در امور اجرایی سررشته داشته و به قول معروف دستی در کار اجرا داشته باشد تا بداند بار مالی و هزینه عبارات قید شده در فلان بند یا تبصره بودجه چقدر است و دادن ارز دولتی به برخی‌ها چه میزان رانت ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام باقری بنابی با اذعان به اینکه معمولاً نمایندگان و رؤسای مجلسی قوی‌تر بوده اند که ضمن آشنایی با مسائل کلان کشور در حوزه اجرا نیز سابقه‌ای داشته و به تعبیر عامیانه اهل حساب و کتاب بوده اند خاطرنشان کرد: دلیل این امر واضح است، مجلس مرکز اصلی اختصاص پول به دولت و نهادهای دولتی در کشور است و دخل و خرج کشور و در واقع جیب دولت را تعیین می‌کند و اگر از نحوه خرج کردن این پول مطلع نباشد، نمی‌تواند بر آن نظارت کند یا آن را درست اختصاص دهد.

وی افزود: در همه جای دنیا دیوان سالاران کهنه کار می‌توانند خواسته‌های خود را در لفافه الفاظ و عبارات تخصصی بگنجانند و از فیلتر نظارت‌های قانونی بگریزند. در چنین شرایطی وجود یک فرد آشنا به کار اجرایی می‌تواند تا حد زیادی مانع این کار شود مخصوصاً اگر چنین فردی در جایگاه ریاست مجلس باشد.

وی با بیان اینکه امروز که ما گرفتار تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه آمریکا هستیم، دخل و خرج کردن درست پول و نظارت بر آن اهمیت دو چندانی دارد افزود: مجلس باید هم و غم خود را کمک به حل مشکلات مردم کند. زیرا اسراف کردن و حیف و میل پول در این شرایط حقیقتاً ظلم مضاعف به مردم و نظام است. ما به عنوان منتخب ملت در مجلس بیشتر از برخی‌ها در جریان شکاف طبقاتی هستیم زیرا در تبلیغات انتخاباتی با صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که دل هر انسانی را می‌آزارد. با این همه کاری که در کمک به نیازمندان انجام شده افزایش تورم و گرانی در عمل باعث شده فقر همچنان وجود داشته باشد زیرا گرانی فقرای جدیدی تولید کرده است.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر جلوی اسراف کاری در خرج کردن‌ها توسط مجلس گرفته نشود در سنوات آتی کل بودجه کشور هم کفاف از بین بردن فقر را نمی‌دهد. ما باید با راه اندازی کارخانه‌ها و به تعبیر مقام معظم رهبری با جهش تولید برای نیازمندان منبع درآمد ایجاد کنیم که راه حل پایدارتری برای مبارزه با فقر است و پول مستقیم را به کسانی بدهیم که امکان و توانایی کار کردن ندارند و به معنای واقعی کلمه نیازمند هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.