ویروس کرونا علاوه براینکه تهدیدی جدی برای سلامت و جان افراد تلقی می شود، بسیاری از جنبه های متعدد زندگی را تحت تاثیر قرار داده که اقتصاد و وضعیت معیشت مردم مهم ترین آن است چرا که این روزها، کرونا همه بازارهای مالی جهان را باتلاطم و بی‌نظمی روبه رو کرده است.

اکنون که با توصیه های هرروزه مسوولان و پزشکان دانشگاه های علوم پزشکی با شعار«در خانه ماندن» در حال نبرد با این ویروس هستیم نباید از پیامدهای پساکرونایی بر اقتصاد استانی که سالهاست با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کند غافل شویم.

حال ناخوش اقتصاد که به دلیل شیوع کرونا افزایش یافته برای همه افراد یکسان نیست و نزدیک ۲ ماه است که سفره بسیاری از افراد آسیب پذیر کوچک شده و یا خالی مانده است.

بنابرعقیده اقتصاددانان، ویروس کرونا برای برخی حرفه ها موجب درآمدزایی شده و برای برخی دیگر از مشاغل، بیکاری و کاهش شدید درآمد را به همراه داشته و در کل به نظر می رسد که به دلیل کاهش تقاضا و پایین آمدن صادرات منجر به رکود اقتصادی شود که کنترل این وضعیت به درایت و همگرایی دولت و بخش خصوصی نیاز دارد.

فرصت و تهدید کرونا بر اقتصاد

از همین رو یک اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در پاسخ به این سوال که ویروس کرونا چه عواقبی برای اقتصاد استان به همراه دارد، گفت: شیوع کرونا علاوه بر تهدید برای برخی اصناف و مشاغل، فرصت هایی نیز ایجاد کرده است ولی با این وجود مشخص است که تعطیلی ۲ ماه اصناف، صدمات متعددی به همراه داشته است.

سهراب دل انگیزان افزود: به همان اندازه که این اصناف به دلیل فروش نرفتن اجناس صدمه دیده اند کارگاه های تولیدی استان نیز متحمل ضرر شده است، در مقابل وضعیت فروش مشاغلی که با تولید و فروش موادغذایی سروکار دارند تفاوت چندانی به نسبت گذشته نداشته و این اصناف توانسته و می توانند محصولات خود را به فروش برسانند.

این اقتصاددان اضافه کرد، بخش دیگری از فعالیت های شیمیایی که با تولید و توزیع مواد شوینده و ضدعفونی کننده در استان سروکار دارند نه تنها متحمل ضرر نشده اند بلکه به دلیل افزایش تقاضا، با افزایش درآمد مواجه شده اند و چه بسا که برخی از این اصناف و کارگاه ها در گذشته نیمه فعال بوده و اکنون با وضعیت چشمگیری در زمینه فروش محصولات خود مواجه شده اند.

تاثیر کرونا در مشاغل صنعتی کرمانشاه یکسان نیست

دل انگیزان به کاهش صادارت به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و ادامه داد: در یک جمعبندی می توان گفت که کرونا در استان تاثیرات رکودی برجای گذاشته ولی در همه گروه های صنعتی استان یکسان نبوده و بخش کشاورزی که به صنایع کشاورزی و کالاهای صادراتی ارتباط دارد متحمل زیان های شده ولی در دیگر بخش های کشاورزی همچون زراعت و غیره، چندان پیامدهای منفی بالایی نداشته است.

با کمبود کالاهای اساسی مواجه نیستیم

در ادامه حجت الاسلام محمدباقر نجفی، استادیار اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه نیز به ایرنا، گفت: تشدید رکود اقتصادی از نخستین آثار شیوع بیماری کرونا در جهان است و به دنبال یک جمله معروف «هنگامی که اقتصاد در حال رونق است سود بیشتری عاید ثروتمندان می شود و آن زمان که با رکود مواجه می شویم فقرا آسیب بیشتری خواهند دید»؛ از همین رو اولین پیامد رکود اقتصادی، کاهش تولید و عرضه است.

نجفی با بیان اینکه به دنبال چاره اندیشی دولت خوشبختانه با کمبود کالاهای اساسی در کشور مواجه نیستیم، ادامه داد: این بدان معنا نیست که همه مردم به صورت یکسان متحمل ضرر می شوند، افرادی که پس از پیدایش کرونا درآمد ثابتی ندارند و درآمد روزمزد دارند به شدت در معرض آسیب قرار دارند.

این اقتصاددان یادآور شد، در چنین شرایطی که با شیوع بیماری کرونا مواجه ایم باید برای بهبود وضعیت اقتصاد استان، ایجاد اشتغال مولد را بیش از گذشته جدی بگیریم و گمان نکنیم با اصلاح و بهتر نشان دادن گزارش ها، مشکلات رفع می شود و باید ایجاد اشتغال مولد به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

توزیع سریع بسته های غذایی بین افراد آسیب پذیر توصیه می شود

نجفی تاکید کرد، حاکمیت که همه سیستم حکومتی را شامل می شود باید توان خود را به حمایت بیشتر از فقرا اختصاص دهد و به سرعت به توزیع بسته های غذایی بپردازد و باید ارگان های مرتبط همانند آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و غیره در این زمینه فعال شوند چرا که بودجه دولت به تنهایی کافی نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه در چنین شرایطی باید همه دارایی حاکمیت برای مردم صرف شود، ادامه داد: اگر موادغذایی به نیازمندان نرسد بقا و هستی آنان به خطر می افتد و از سوی دیگر اقتصاد خیلی توان تحمل دریافت پول به دلیل وضعیت تورم را ندارد، از همین رو تهیه بسته های غذایی اولویت دارد.

نیازمندان شناخته شوند

وی بر افزایش اطلاعات و شناسایی نیازمندان و گروه آسیب پذیر استان تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال اکنون مشخص نیست درگذشته چه میزان زن سرپرست خانوار با کارکردن در منازل زندگی خود را می گذرانند چه میزان دستفروش داریم و فقرای واقعی چه افرادی هستند و آمار دقیقی از میزان فقر در استان وجود ندارد.

به گفته وی، بانک ها و تمام نهادهایی که کار اقتصادی می کنند و درآمد دارند امروز که گروهی از مشاغل با بیکاری و فقر مواجه شده اند باید پای کار بیایند و این درآمدها را خرج مستضعفان کنند چراکه امروز مردم به کمک نیاز دارند.

 آثار منفی کرونا بر اقتصاد استان را به حداقل برسانیم

در پایان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ویروس کرونا ابعاد پیچیده ای دارد که علاوه بر تاثیرگذاری بر سلامت، ابعاد اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر می گذارد، اکنون شاید کم تر ابعاد افتصادی این بیماری مشخص شده باشد ولی هرچه جلوتر برویم تبعات منفی کرونا بر اقتصاد نمایان تر خواهد شد.

هدایت حاتمی ادامه داد: در حوزه اقتصاد بین الملل کشورهای بزرگ، زنجیره های تامین، بودجه های دولت، فروش نفت، نرخ ارز و همگی تحت تاثیر کرونا هستند و ناخودآگاه اقتصاد ایران و استان نیز تحت تاثیر این بیماری قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید براینکه باید تلاش کنیم تا آثار منفی کرونا را به حداقل برسانیم، افزود: در سال گذشته اقدامات خوبی در راستای حمایت از بنگاه های اقتصادی و توسعه آنان انجام شده که جذب و جلب سرمایه های جدید، بهبود فضای کسب و کار و کنترل نرخ تورم را نیز شامل می شود و تا حدود زیادی به اهداف موردنظر رسیده ایم.

این مسوول در خصوص پاره ای از اهداف محقق شده گفت: کاهش سه درصدی نرخ بیکاری که بیشتر از آن محقق شد، رسیدن به رده استان های با تورم اندک، بهبود فضای کسب و کار و رسیدن به نیمه های جدول رتبه بندی استان ها از جمله اهداف موردنظر بود که امسال نیز همین اهداف را دنبال می کنیم.

حاتمی افزود: ناگفته نماند که تحقق شعار سال «جهش تولید» مقدس است و باید همه پایبند آن باشیم تحت تاثیر بیماری کرونا است و باید اولین اقدام، حفظ واحدهای اقتصادی موجود در واحدهای صنفی، کارگاهی، صنعتی، معدنی و کشاورزی باشد که رسالتی سنگین است چراکه در سال گذشته اقتصاد ما تحت تاثیر کرونا نبود و سعی می کردیم بنگاه ها را حفظ کنیم، مراکز واحد را به چرخه تولید بازگردانیم که تصور می کنم در این زمینه یکی از استان های موفق بودیم و بیش از ۸۰ واحد اقتصادی را به چرخه تولید بازگرداندیم.

به همگرایی بیشتر دولت با بخش خصوصی نیاز داریم

حاتمی معتقد است، امسال برای حفظ اشتغال کارگران و نیروی کار در بنگاه های اقتصادی باید زحمت بسیاری بکشیم و نیاز به همگرایی بیشتر دولت با بخش خصوصی است که دولت به معنای کل حاکمیت، بانک ها و نهادهای موثر در عرصه اقتصاد است و همه باید یاری رسان باشیم.

کرونا برای اقتصاد تلنگر است

حاتمی یادآور شد، اگر این امکان را فراهم کنیم تا بخش خصوصی بهتر بتواند جولان دهد ابتکار عمل بیشتری خواهد داشت و امیدواریم کرونا تلنگر جدی برای دولتی ها و اداری ها باشد تا فضا برای فعالیت بخش خصوصی بیشتر فراهم شود و باید انعطاف بیشتری نشان دهیم.

حفظ و توسعه بنگاه های اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه از توسعه بنگاه های موجود به عنوان گام دوم یاد کرد و گفت: سیاست راهبردی سال گذشته باید با شدت بیشتری در سال جاری دنبال شود تا علاوه بر حفظ بنگاه های موجود، فعالیت آنان را توسعه دهیم.

وی یادآور شد، حضور در بازار بین المللی و گسترش بازار داخلی و استفاده از تولیدات استان نیز هدف جدی است که امسال نیز دنبال می شود و لازم است علاوه بر افزایش صادرات، زیرساخت های صادراتی را نیز بالا ببریم و شبکه های فروش را روان تر کنیم.

تهدید کرونا به فرصت توسعه بنگاه ها تبدیل شود

حاتمی اضافه کرد، باید از دل تهدید کرونا فرصت توسعه بنگاه های موجود را رقم بزنیم و اجازه ندهیم بنگاه ها به تعطیلی برسند بلکه ظرفیت را بیشتر کنند تا با مقیاس تولید بالاتر در بازار حضور پیدا کنند که در این صورت قدرت رقابت بالا می رود و در بازار جهانی سرآمد می شوند.

وی از جذب و جلب سرمایه گذاری به عنوان گام بعدی یاد کرد و افزود: باید در این زمینه فضا را بیشتر از گذشته برای سرمایه گذاران فراهم کنیم که به معنای بهبود فضای کسب و کار و روان تر کردن کار اداری و بانکی و مالیاتی است و باید حس خوب را به سرمایه گذرانی دهیم که می خواهند در داخل استان سرمایه گذاری کنند و فرش قرمز واقعی را برای آنان پهن کنیم.

وی با تاکید بر رفع موانع و برداشتن آن از پیش پای سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی، ادامه داد: ۲۰ اولویت از داخل مزیت های استان در قالب ۴۰ زنجیره ارزش را مشخص کرده ایم و  از فعالان این زنجیره های ارزش خواهان رفتارهای هم افزا هستیم.

به گفته وی، امسال نیز همه منابع بانکی، حمایت ها و پژوهش ها را در راستای این شبکه ها سامان می دهیم.

۱۰طرح اقتصادی به بهره برداری می رسد

وی به وجود چند طرح بر زمین مانده اقتصادی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته این طرح ها را به حرکت درآوردیم که با پیشرفت خوبی مواجه شدند که می توان به بیواتانول و پلنت، ایلیا ذرت، کارخانه کاغذ غرب، توسعه پتروشیمی و جهان فولاد، کارخانه زمزم اشاره کرد که اقدامات خوبی بود و امسال شاهد به بهره برداری رسیدن ۱۰ طرح خواهیم بود و ۲ پروژه کلیدی به نام های کلنگ زنی پروژه پتروشیمی اسلام‌آبادغرب و پتروپالایش آناهیتا را شاهد خواهیم بود.

حاتمی خاطرنشان ساخت، امسال نیز چند کمیته سرمایه گذاری را راه اندازی کرده ایم و ستاد سرمایه گذاری را فعال تر می کنیم و امیدواریم جریان سرمایه گذاری را در بخش های متعدد تعریف شده بهتر سامان دهیم تا جذابیت های استان را بیشتر معرفی کنیم.

این مسوول ادامه داد: سند توسعه سرمایه گذاری و یک سند توسعه پایدار اقتصادی را به زودی رونمایی می کنیم که امیدواریم برای توسعه استان، نقشه راه باشد و بتواند گره از اقتصاد استان بردارد.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از یک هزار و واحد تولیدی با بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی است.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر رسید.

کیانوش جهانپور اعلام کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز چهار هزار و ۶۸۳ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.