اکبر عیسی زاده روز سه شنبه در جلسه رفع موانع حمل و نقل ریلی آذربایجان شرقی با حضور صاحبان صنایع و بازرگانان، افزود: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا مشکلاتی در حوزه حمل و نقل ریلی با کشورهای همسایه حاصل شده است که تلاش می شود با مذاکراتی این مشکلات مرتفع شود.

وی اظهار داشت: در این زمینه بین ارکان مختلف وزارت امور خارجه مذاکرات مستمر در راستای حل مسائل و مشکلات این حوزه با کشور همسایه در جریان است.

عیسی زاده ابراز امیدواری کرد این مذاکرات مستمر بتواند بخش عمده ای از مسائل و مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل ریلی را مرتفع کند.

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان نیز در این جلسه با یادآوری اینکه به خاطر شیوع ویروس کرونا مرزها از چهارم اسفند ۹۸ به طور یک جانبه از سوی برخی کشورهای همسایه بسته شده است، گفت: از آن تاریخ تاکنون حوزه حمل و نقل ریلی با توجه به کمبودهای این حوزه به تنهایی حمل و نقل کالا را در امر واردات و صادرات بر عهده گرفته است.

شاپور ارصلانی اضافه کرد: بر همین اساس بخش ریلی علاوه بر نیازهای آذربایجان شرقی به برخی از نقاط کشور و سایر کشورهای همسایه همچون افغانستان و ترکمنستان نیز در انتقال کالا و خدمات ارائه خدمت می کند.

وی یکی از علل اساسی بروز وقفه واگن ها در مبادی مرزی و گمرکات را فرسودگی زیرساخت های راه آهن در آذربایجان و ناقص بودن اسناد گمرکی خواند.

ارصلانی اظهار امیدواری کرد با همکاری و هم افزایی تمام نهادهای و سازمان های مربوطه به ویزه وزارت امور خارجه در روزهای آتی وضعیت حوزه حمل و نقل ریلی بهبود یابد.

وی درباره نوبت دهی به بارگیری واگن های قطار، گفت: بر اساس پروتکل ها و تفاهم نامه های که بین دولت ایران و ترکیه منعقد شده است، راه آهن فقط می تواند با تعداد ۷ شرکت معرفی شده، همکاری کند که در این خصوص به دستور معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی مقرر شد تفاهم نامه ها و  پروتکل های موجود بررسی و پیشنهاداتی در خصوص بهبود وضعیت همکاری با سایر شرکت های حمل و نقل ارائه شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی تبریز نیز با اشاره به اینکه هم اکنون مهمترین مسئله در حمل و نقل و ترانزیت کالا، حل مسائل و مشکلات حمل و نقل ریلی است، از  وقفه قابل توجهی که در حمل و نقل ریلی در آذربایجان شرقی و استان های همجوار در ورود واگن به خاک کشور و توقف این واگن ها در استان صورت می گیرد، انتقاد کرد.

رضا کامی از مسئولان مربوطه در راه آهن و گمرک درخواست کرد با همکاری و هم افزایی، امکان مدیریت زمان در بارگیری و تخلیه کالاهای وارداتی به آذربایجان و کشور را به حداقل زمان ممکن تقلیل دهند.

وی ، نگاه سیستماتیک به تمام حوزه های اقتصادی و خدماتی با هدف توسعه اقتصادی در شرایط سخت اقتصادی را لازمه بهبود وضعیت اقتصادی خواند و یادآور شد: با سیستم سازی در حوزه های مختلف حمل و نقل نظم دهی بهتری می توان به ورود و خروج واگن ها اقدام کرد.

آذربایجان شرقی به دلیل نزدیکی به مرز از گذرگاه های اصلی ناوگان حمل و نقل ریکی کشور در مبادلات بازرگانی با ترکیه محسوب می شود. 

هر چند فعالیت قطار مسافری مسیرهای تبریز - وان و تهران - آنکارا حدود ۶ سال قبل به دلیل ناامنی ها در خاک ترکیه متوقف شد، اما حرکت قطارهای باری بین ایران و ترکیه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.