به گزارش خبرنگار مهر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی شامگاه دوشنبه به همراه معاون فنی وزیر بنایی جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند و رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کشکسرای از کل مزارع کلزای روستای قراجه محمد بازدید کرده و آخرین وضعیت اقدامات انجام گرفته در مورد مبارزه با علف‌های هرز و آخرین وضعیت شته مومی، سوسک گرده خوار در حاشیه مزارع را بررسی کرد.

با توجه به تاکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و حساسیت رشد و نمو کلزا، این بازدید به منظور بررسی مزارع کلزا از نظر بیماری‌ها، خسارت احتمالی آفت ها و وضعیت تغذیه گیاه و ارائه توصیه‌های فنی با توجه به وضعیت مزارع به کشاورزان در جهت افزایش تولید صورت گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این بازدید گفت: جهت حفظ و ارتقا موقعیت برای افزایش محصول در واحد سطح باید مدیریت صحیح و مدیریت سالم در مزرعه را داشته باشیم.

علی رخ افروز افزود: با توجه به رطوبت و شرایط جوی حاکم بر منطقه جهت کنترل بیماری‌های قارچی (رنگ زرد) کشاورزان در صورت مشاهده، باید نسبت به مصرف قارچ کش‌ها اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به زمان حساس رویش گندم و مراقبت‌های ویژه در این زمان داشت و در زمینه تغذیه بر مصرف کودها به خصوص کلرور پتاسیم و سولفات آمونیوم و در زمینه مبارزه زمان سمپاشی باید تناوب زراعی را رعایت کرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: حفظ سه برگ انتهایی بوته‌های گندم از بیماری‌های قارچی به لحاظ نقش ویژه آنها در عمل فتوسنتز در زمان پر کردن دانه‌ها باعث تشکیل سنبله سالم گندم و درنتیجه افزایش محصول خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزان گندمکار و کلزاکاران هرچه سریع‌تر نسبت به مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز مزارع خود اقدام کنند، افزود: کشاورزان با اقدامات خود کمک به افزایش تولید کنند که یکی از آن‌ها، اقدامات مفید برای جلوگیری از آفت و علف‌های هرز است.

رخ افروز از افزایش ۳۰ درصدی عملکرد مزارع در صورت مبارزه با علف‌های هرز خبر داد و گفت: با توجه به تأثیر سو علف‌های هرز بر کمیت و کیفیت محصول تولیدی، کشاورزان لازم است کار مبارزه را با راهنمایی کارشناسان پهنه مستقر در مراکز جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها با دقت و جدیت کافی انجام دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.