مرتضی آبدار روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: این اقدام در راستای پایش وضعیت و حفاظت پیشگیرانه آثار موزه‌ای صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه نسخ خطی این موزه نیازمند پایش و اقدامات حفاظتی و مرمتی بود طی ماه‌های گذشته مرحله نخست این عملیات با آسیب‌شناسی، حفاظت، مرمت و تعویض «پاسپارتو»  ۱۸ قطعه آغاز شد و پس از عودت آن‌ها به موزه، مرحله دوم عملیات با مرمت ۱۸ قطعه دیگر ادامه یافت که از این میان مرمت ۱۰ قطعه نیز به اتمام رسیده و ۸ قطعه در حال مرمت است.

آبدار به اهمیت اجرای روش پاسپارتو بر روی قطعات خطی اشاره و اضافه کرد: پاسپارتو با ایجاد حاشیه‌ای دورتادور اثر، توجه بیننده را بر روی اثر هنری داخل آن متمرکز می‌کند و باعث تاکید بیشتر بر روی آن می‌ شود.

به گفته وی، این عنصر زیبا، اثر هنری را باشکوه و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و فضایی برای استراحت چشم در مرز بین قاب و اثر هنری ایجاد می‌کند.

آبدار گفت: موزه قرآن و کتابت تبریز که یکی از مجموعه‌های نفیس نسخ خطی کشور به شمار می‌آید، همچون ادوار گذشته طی ایام نوروز ۹۹ آماده بازدید گردشگران خواهد بود.

به گزارش ایرنا، موزه قرآن و کتابت تبیرز در محل مسجد صاحب‌الامر این شهر قرار دارد و مجموعه نفیسی از نسخ قرآن مجید مربوط به ادوار مختلف تاریخ و قطعات زیبایی از آثار خوشنویسان بنام ایران و برخی از ابزار و ادوات مربوط به خط و کتابت را در خود جای‌ داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.