به گزارش ایرنا، از آنجا که شناخت یکایک نامزدهای انتخاباتی برای رای دهندگان، به دلیل تنوع و تکثر دیدگاه ها و خط مشی سیاسی آنها، میسر نیست، رسانه ها می توانند با تولید محتوای خبری مناسب، راهنمای رای دهندگان در مسیر حساس حضور در پای صندوق های رای و انتخاب نمایندگان اصلح باشند. 

آذربایجان شرقی با داشتن ۳۶۴ نامزد تایید صلاحیت شده نهایی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و فعالیت بیش از ۴۰۰ رسانه مکتوب، آنلاین و دیجیتال در آن، بستر مناسبی برای نقش آفرینی رسانه ها و فعالان رسانه ای برای ترغیب مردم به مشارکت فعالانه در انتخابات دوم اسفند دارد. 

در واقع فعالان رسانه ای آذربایجان شرقی با درک جایگاه خود به عنوان گروه مرجع برای زمینه سازی حضور پررنگ مردم در یازدهمین دوره انتخابات خانه ملت می کوشند؛ بدیهی است که رسانه ها در این مقطع حساس با رویکرد عمل به «مسوولیت اجتماعی» و فارغ از هر گونه سوءگیری باید در کارزار انتخابات وارد گود شوند.

فعالیت های رسانه ای زمینه ساز ترغیب مردم به حضور پررنگ در انتخابات است

نایب رئیس خانه مطبوعات و رسانه های کشور در این خصوص به ایرنا گفت: رسانه ها با ایجاد بستر و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص صلاحیت های کاندیداها می توانند باعث مشارکت مردم در عرصه انتخابات شوند.

اسد بابایی افزود: رسانه ها به خاطر رسالت اصلی شان که همان نشان دادن حقایق و بیان برنامه ها و رویکردهای کاندیداهاست، می توانند به عنوان شاخص برای انتخاب اصلح و ارزیابی کارنامه عملکرد یک کاندیدا محسوب شوند.

وی ادامه داد: در عصر حاضر نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور فضای مجازی و خبرگزاری های برخط و پایگاه های خبری، پوشش اخبار که در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد، می تواند باعث ایجاد جو روانی و موج سازی شود.

بابایی اظهار کرد: در نقطه مقابل نیز دشمنان ایران اسلامی که مخالف مشارکت بیشتر مردم در انتخابات هستند از این حربه نیز به خوبی استفاده می کنند و با ایجاد هزاران شبکه ماهواره ای و کانال های تلگرامی و دیگر فضاهای مجازی به خوبی بهره گرفته و در راستای ممانعت از حضور مردم در انتخابات تلاش،می کنند.

وی افزود: در این بین وظیفه خبرنگاران و رسانه های داخلی بسیار حساس و مهم بوده و باید در راستای ایجاد انگیزه، معرفی کاندیدای اصلح، ایجاد بستر برای حضور و مشارکت مردم در انتخابات، اطلاع رسانی صحیح و بموقع ، جلوگیری از تخریب کاندیداها، بیان کارنامه نامزدهای انتخاباتی را میتوان از جمله وظایف خبرنگاران و فعالان رسانه در این دوران از انتخابات که همزمان با تهدید و تحریم ها از سوی آمریکا می باشد، نام برد.

رسانه های به جای مردم تصمیم بگیرند

رییس انجمن روزنامه نگاران آذربایجان شرقی نیز در این خصوص با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد کشور قوی، گفت: یکی از رکن های کشور قوی داشتن مجلس قوی است.

وحید زینالی افزود: مجلس قوی ۲ رکن دارد که یک رکن آن این است که مردم هوشمندانه در انتخابات، شرکت و فرد اصلح را انتخاب کنند.

وی با اشاره به نقش رسانه ها برای حضور هوشمندانه و آگاهانه در انتخابات، اظهار کرد: رسانه ها نباید به جای مردم تصمیم بگیرند و باید فقط نقش راهنمایی کننده داشته باشند.

زینالی  افزود: رسانه ها باید سعی کنند مشخصات فرد اصلح را بیان و کاندیداها را معرفی کنند تا مردم خودشان تصمیم بگیرند و نباید به جای مردم تصمیم بگیرند.

رسانه ها، جایگاه مجلس را برای مردم تبیین کنند

مدیر خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان‌شرقی نیز گفت: رسانه ها نه تنها در ترغیب مردم برای حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی نقش اساسی، مهم و محوری بر عهده دارند، بلکه می توانند با تبیین شاخص‌های یک نماینده اصلح و در تراز انقلاب اسلامی، در تشکیل مجلس مردمی، متخصص و متعهد ایفای نقش کنند.
مرتضی شفیعی افزود: در حقیقت اگر رسانه ها بتوانند جایگاه حقیقی مجلس شورای اسلامی را مطابق آنچه که در قانون اساسی آمده است؛ به اقشار مختلف مردم تبیین کنند، به یقین شاهد حضور حداکثری و البته آگاهانه مردم در رویداد مهم سیاسی کشور خواهیم بود.
وی ادامه داد: امروز با توجه به هجمه گسترده بدخواهان ملت ایران و دشمنان نظام اسلامی، نیازمند حضور پرشور و نشاط مردم در انتخابات آینده هستیم، اعتقاد دارم فارغ از نتیجه انتخابات و اینکه چه کسی پیروز این ماراتن سیاسی باشد، اصل، حضور مردم و تحقق مردم سالاری دینی در نظام است.

 رسانه های غیررسمی نقش مهمی در جریان سازی انتخاباتی دارند

سردبیر پایگاه خبری «ترجمان صبح» نیز در این خصوص با بیان اینکه شرایط فعلی جامعه نسبت به دوره انتخابات قبلی فرق کرده، گفت: رسانه ها اکنون به دو بخش رسمی و غیر رسمی تقسیم شده اند که اکنون رقابت بین این رسانه ها با تعارض همراه شده است.  

مهرداد خوشکار مقدم با اشاره به برخی محدودیت های رسانه های رسمی، افزود: اگر قبلا رسانه های غیر رسمی جدی گرفته نمی شدند، اکنون نقش این رسانه ها پررنگ تر شده است.

وی ادامه داد: در انتخابات سه نوع رای دهنده داریم، کسانی که همیشه حضور پررنگ در انتخابات داشته و رای داده اند، کسانی که در هیچ شرایطی رای نمی دهند و رای خاکستری ها کسانی هستند که برخی مواقع در انتخابات شرکت می کنند که در رای دهی این گروه رسانه ها تاثیرگذار هستند.

خوشکار مقدم اظهار کرد: عملکرد، تکنیک سیاستگذاری و جهت گیری رسانه های رسمی کاهش یافته و در مقابل رسانه های غیر رسمی با توجه به تنوع تکنیکی که استفاده می کنند و  مواجهه با محدودیت کمتر، نقش پررنگی در ترغیب یا عدم ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات دارند.

وی یادآور شد: رسانه های رسمی کمتر اخبار دروغ منتشر می کنند، ولی رسانه های غیررسمی محدودیتی در نوشتن اخبار دروغ ندارند.

سردبیر پایگاه خبری «ترجمان صبح» گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و وقوع اتفاقات زنجیره ای از قبیلتحریم ها، بحث های اقتصادی، تروریسم بین الملل و سقوط هواپیما، مردم فرصت نداشتند به آرامش روانی برسند و به نظر می رسد جامعه برای انتخابات نتوانسته آماده شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه رسانه های رسمی نتوانسته اند در تبیین دستاوردهای دولت و مجلس به خوبی عمل کنند، همچنین رسانه‌ها گاه با تخریب یکدیگر ، ناخواسته دستاوردهای نظام را زیر سوال برده اند و صدمه زده اند.

رسانه ها می توانند در انتخابات شفاف سازی کنند

مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی «نصر» نیز در این خصوصگفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و نقش رسانه ها در تنویر افکار عمومی و آگاه سازی مخاطبان، بی تردید نقش رسانه ها در تشویق، ترغیب و حضور اکثریت در انتخابات انکارناپذیر است. 

امیر کریم زاد شریفی افزود: حضور و ظهور شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه های پرمخاطب در شرایط کنونی نقش بی بدیلی در جهت دهی رویدادهای مهم سیاسی از قبیل انتخابات دارد؛ با توجه به گستردگی مخاطبان و افزایش گوشی های هوشمند، به نظر بنده به عنوان یک فعال رسانه ای، ظرفیت فوق العاده ای برای آگاه سازی عمومی و بیان شفاف نقش و تاثیر انتخابات در تعیین سرنوشت جامعه می توانند ایفا کنند.

وی ادامه داد: اگر برنامه های اطلاع رسانی رسانه ها در مسیر ترغیب مردم انجام گیرد، بی تردید می توان شاهد افزایش حضور مردم در پای صندوق های رای بود.

کریم زاد گفت: نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در شرایط کنونی ایجاد اتاق شیشه ای در جریان اطلاع رسانی است، چرا که امروز هر شهروند به عنوان یک خبرنگار می تواند در ایجاد جریان رسانه ای نقش حتی حداقلی داشته باشد.

رسانه ها امیدآفرینی کنند

مدیر خبرگزاری تسنیم آذربایجان شرقی نیز گفت: اظهار کرد: معتقدم بُرد انتخابات بیشتر از بُرد موشک هاست و در عرض صدم ثانیه تا کاخ سفید رسیده و تمامی تبلیغات منفی دشمن را خنثی می کند.
مهدی کاظم زاده با بیان اینکه بالاخره با مشارکت بالا یا پایین مردم، این مجلس شکل خواهد یافت و شرکت نکردن در انتخابات و کاهش آرا به عدم تشکیل مجلس،منتهی نخواهد شد، گفت: کسانی که پیامی دارند و می خواهند از طریق شرکت نکردن در انتخابات این پیام را برسانند، بهتر است، با حضور و شرکت در انتخابات پیام خود را به مسوولان برسانند.
وی قهر از صندوق های رای را بی نتیجه خواند و افزود: مشارکت حداکثری ضامن امنیت ملی، اقتدار نظام و حرکت قوی با پشتوانه مردمی برای حل مشکلات کشور است.
کاظم زاده نقش رسانه را در زمینه تقویت مشارکت حداکثری مردم مورد تاکید قرار داد و گفت: رسانه با تبیین شرایط  کشور در گام دوم انقلاب، می تواند مردم را برای حضور ترغیب کرده و با تزریق امید، آینده روشن کشور با مشارکت حداکثری به تصویر بکشد.

رسانه ها گروه مرجع مردم در انتخابات هستند

سرپرست دفتر خبرگزاری بسیج در آذربایجان‌شرقی نیز گفت: نقش رسانه به عنوان جریان ساز جامعه پررنگ تر از دیگر ابزارهای تبلیغاتی است.
رقیه غلامی افزود: رسانه خواه ناخواه در نزد مردم به خاطر جایگاهی که دارد، همیشه محل رجوع بازتاب ها و رخدادهای جامعه است و در این میان رسانه ها می توانند با آگاه سازی و روشنگری، نقش کلیدی در ترغیب مردم برای حضور گسترده مردم در انتخابات ایفا کنند.
وی خاطرنشلن کرد: البته هرچه رسانه در بحث انتخابات بی طرفانه نسبت به طیف های سیاسی عمل کند، به همان میزان میتواند  موفق تر باشد.
غلامی تاکید کرد: نکته بعدی تبیین واقعیت های موجود و اهمیت انتخابات و حضور مردم است، هرچه مردم در این خصوص بیشتر آگاه باشند، به همان میزان به نقش خود واقف شده و در تعاملات اجتماعی چون انتخابات شرکت می کنند.

رسانه ها در انتخابات زبان گویای مردم باشند

سرپرست خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت که رسانه ها در امر انتخابات یکی از تاثیرگذار ترین مولفه هایی هستند که می توانند در بحث افزایش مشارکت عمومی نقش آفرین باشند، زیرا امروز بیش از هر زمان دیگر دسترسی به اطلاعات تسهیل شده است.
حمیده بردباری افزود: نقش رسانه ها در امید آفرینی، افزایش نشاط، افزایش آرامش روانی، تقویت مشارکت اجتماعی و آگاهی دهی در برهه حساس کنونی باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، اما تحقق تمام موارد فوق در وهله نخست نیازمند آگاهی بخشی به فعالان رسانه ای و بخصوص فعالان فضای مجازی است.
وی گفت: با توجه شرایط خاص فعلی شاید در برخی از محافل خانوادگی نیز بحث از مشارکت و یا عدم حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی است، اما آنچه که میتواند ما را از این گذر به صورت منسجم عبور دهد، تکیه بر وحدت، همدلی و همراهی است.
بردباری اصافه کرد: زمانی رسانه ها خواهند توانست به معنای واقعی کلمه به سمت افزایش مشارکت اجتماعی حرکت کنند که در وهله نخست وحدت را مد نظر قرار دهند و به جای تریبون فرد یا گروه خاصی بودن، در عین حمایت از گفتمان مورد نظر خود، نگاه هایشان را معطوف به وحدت آفرینی کنند.
وی ادامه داد: طرح مسائل مرتبط با مطالبه گری نیز در افزایش مشارکت اجتماعی تاثیر گذار خواهد بود؛ اگر رسانه ها زبان گویای مردم باشند، بدون شک اعتماد به آنها افزایش خواهد یافت و در پی این اعتماد جلب مشارک عمومی نیز سیر صعودی خواهد داشت.

رسانه ها مرجع مردم در انتخابات هستند

سرپرست روزنامه شهروند در آذربایجان شرقی نیز گفت: در ایام انتخابات، این رویداد مهم و سرنوشت ساز، مردم اخبار انتخابات و آشنایی و شناخت از کاندیدا ها و برنامه های آنها را از رسانه ها و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دنبال می کنند.
احمد مرادپور افزود: رسانه ها نقش چند بعدی داشته و هم خواسته های مردم را به مسولین و هم درخواست مسولین را به مردم اطلاع رسانی می کنند.
وی اظهار کرد: رسانه ها با نفوذ در افکار و مدیریت آن، سطح دید سیاسی افراد جامعه را برای حضور در انتخابات آماده میکنند.
وی افزود: در مدت زمان محدود تبلیغات در انتخابات ، امکان ارتباط تک تک افراد جامعه با کاندیدا ها و پاسخگویی به سوالات و خواسته های آنها و ارایه برنامه توسط کاندیدا وجود ندارد، در این میان رسانه ها می توانند فارغ از محدودیت های زمانی، مکانی، امکان ارتباط وسیعی بین رای دهندگان و کاندیدا ها را فراهم سازند.

آذربایجان شرقی با بیش از چهار میلیون نفر جمعیت ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.