مرتضی آبدار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران همچنین از صدور ۳ مجوز مجموعه‌داری مربوط به مجموعه رادیو و سماور قدیمی،  مجموعه ابداعات صنعتی و مجموعه مشاغل و حرف تبریز  در سال جاری خبرداد.

وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی به‌ ویژه تبریز، از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه مجموعه­ ها و موزه­ های خصوصی برخوردار است و استفاده از این ظرفیت موجب توسعه و معرفی هرچه بیشتر این مجموعه‌ها شده است.

آبدار با اشاره به اینکه مجموعه‌داران بدون قصد تجارت میراث گران‌بهای نیاکان برای آیندگان گردآوری و نگهداری می‌کنند، ادامه داد: از این ‌رو جهت ارتقای جایگاه و ارزش اشیای فاخر مجموعه‌داران استان با هدف معرفی به عموم، تلاش بسیار زیادی در مجموعه اداره کل به‌ ویژه امور موزه‌های استان انجام شده است.

وی بابیان اینکه از ابتدای امسال ۶ مجوز فعالیت رسمی صادر و یک مجوز تمدیدشده است، افزود: در این بازه زمانی چهار پروانه مجموعه‌داری، ۲ پروانه فعالیت موزه صادر و پروانه فعالیت موزه خودروهای کلاسیک تبریز تمدیدشده است‌.

آبدار همچنین با اشاره به نحوه صدور پروانه فعالیت مجموعه‌داری و موزه خصوصی گفت: پس از ارائه فهرست اموال منقول فرهنگی، تاریخی برای پروانه مجموعه‌داری و ارائه طرح محتوایی و رعایت الزامات موزه برای متقاضیان تأسیس موزه خصوصی، مراحل اخذ مجوز موزه توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی بررسی و پیگیری می‌شود.

آذربایجان شرقی در زمینه موزه ها جز استان های پیشتاز است و این پیشتازی، هم به لحاظ سابقه امر و هم به لحاظ تعدد و تنوع موزه هاست که در استان آذربایجان شرقی فعال هستند.

سابقه ایجاد موزه در این شهر به سال ١٣٢٨ می رسد، یعنی پس از تهران، تبریز جزو اولین شهرهایی است که موزه در آن تشکیل شده است.

در سال ١٣٢٨ موزه دانشگاه تبریز تحت عنوان «موزه آذربایجان» در دانشکده ادبیات شروع به کار می کند و در ادامه موزه آذربایجان فعلی در سال ١٣٣۶ بنیان گذاری می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.