به گزارش ایرنا، محمدرضا پورمحمدی چهارشنبه شب در آیین رونمایی از کتاب آموزش شهروندی با حضور وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سده‌های گذشته مبنای باسوادی  سواد خواندن نوشتن و در سال ۲۰۰۰ مبنای باسوادی آشنایی با کامپیوتر بود. 

وی افزود: ‌ ولی اکنون در هزاره سوم میزان آشنایی مردم با حقوق و تکالیف شان است که حقوق شهروندی آنها را پررنگ تر کرده و میزان مدنیت جامعه را مشخص می کند.

پورمحمدی ادامه داد:  اکنون وقتی از مردم انتظار داریم که به طور مثال رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را بکنند باید آموزش های قبلی و لازم را به آنها داده باشیم.

 استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: ‌ آموزش ها باید به صورت تاثیرگذار و واقعی اتفاق بیفتد که رونمایی از کتاب های آموزش شهروندی در تبریز برای نخستین بار در کشور گام موثری در جهت تحقق این هدف است. 

 شهردار تبریز نیز در آیین رونمایی کتب آموزش شهروندی گفت: ‌عقیده دارم بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور با رونمایی از این کتاب به وقوع پیوست.

 ایرج شهین باهر اظهار کرد: این رویداد به رغم تازگی آن تاثیر عمیقی در فرهنگ و آموزش کشور خواهد گذاشت و امیدوارم چاپ این کتاب ها به استان های دیگر نیز تسری یابد. 

وی ادامه داد: ‌ این کتاب‌ها برای همه مقاطع از کودکستان گرفته تا پایان متوسطه در ۲۶ جلد تدوین شده که در ۸۰ مدرسه پیش از این به صورت آزمایشی آموزش داده شده است، برای تدوین کتب آموزش شهروندی بیش از یک سال کارشناسان اجتماعی شهرداری تبریز و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی زمان صرف کرده اند.

شهین باهر افزود: در این کتاب ها با موضوعاتی مثل نحوه زندگی شهروندی، نحوه برخورد با ترافیک، ‌ محیط زیست و مسائل حقوقی آشنا می شوند و با یادگیری این موضوعات احساس زندگی راحت تری را می‌توان تجربه کرد و تعداد پرونده های تخلف در حوزه اجتماعی نیز کاهش می یابد.

رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز گفت: تبریز با قدمت بیش از چهار هزار سال کانون تمدن و از پیشگامان فرهنگ بوده و برای نخستین بار چاپخانه سربی، شعر نو، نقد ادبی، ترجمه متون خارجی، چاپ کتاب، نشر کتاب های مصور کودکان، اولین دایره المعارف اسلامی، کتابخانه، سینما و تئاتر، بلدیه(شهرداری) و انجمن شهر( شورای شهر) در کهن شهر تبریز بنا گذاشته شده است و به همین دلیل به  «شهر اولین ها» مشهور است. 

دبیری ادامه داد: ارتقای فرهنگ با تغییر رفتار ممکن می شود و آموزش و پرورش زیربنای این تغییر است شهرداری و شورای شهر کلانشهر تبریز نیز با اعتقاد به این موضوع از کتاب های آموزش شهروندی رونمایی کرد تا آموزش و پرورش را در این راه یاری کند.

وی افزود: فرهنگ قناعت، صرفه جویی، قوانین راهنمایی و رانندگی، بهداشت محیط، محیط زیست و احترام به حقوق دیگران در زمره مباحث و موضوع های کتاب های آموزش شهروندی است. 

دبیری همچنین تاکید کرد: از نشانه های توسعه یافتگی شهر ارتقای فرهنگ شهروندی است بر این اساس به رغم اینکه در آذربایجان شرقی شهرها مدیریت واحد شهری ندارند اما مدیریت هماهنگ خوبی در دستگاه های استان وجود دارد که امور را به خوبی به پیش می برد. 

نماینده ناشران کتاب های آموزش شهروندی نیز در این مراسم گفت: کتاب در ۲۶ جلد، ۱۰ محور، ۲۳۶ شاخص تدوین و چاپ شده است. 

سعید جلالی ادامه داد: ۴۶ مورد در خصوص فرهنگ عمومی، ۴۶ مورد در خصوص حقوق شهروندی، ۳۰ مورد محیط زیست، ۲۰ مورد در ارتباط با فرهنگ ترافیک، ۱۹مورد زیباسازی و بقیه در موضوع های گردشگری، حفظ هویت فرهنگی، اقتصاد و خانواده، ورزش و بهداشت فردی است. 

مجموعه ۲۶ جلدی آموزش شهروندی در ۱۳ جلد ویژه دانش آموزان و ۱۳ جلد ویژه مربیان در محورهای مختلف شهروندی تدوین و تنظیم شده است.

از جمله مباحث این مجموعه کتب، حقوق شهروندی، محیط زیست، ترافیک، زیباسازی، گردشگری و حفظ هویت فرهنگی، اقتصاد و خانواده، ورزش و بهداشت فردی است.

امسال در ۲هزار و ۲۴۹ مدرسه تبریز و ۱۳هزار کلاس درس توسط مربیان و معلمان آموزش دیده آموزش و پرورش و شهرداری تبریز به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

 ۳۵۳هزار و ۷۰۰جلد کتب فرهنگ شهروندی شامل ۳۲۲هزار جلد کتاب آموزش شهروندی ویژه دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی و ۳۲هزار جلد تسهیلگری ویژه معلمان و مربیان در نواحی ۵گانه آموزش و پرورش، تالیف و توزیع شده است.

برای تدریس این کتب حدود یک هزار و ۲۰ نفر در مدارس از معلمان و مربیان مدارس ابتدایی و پیش دبستانی آموزش و پرورش و مربیان مراکز فرهنگی شهرداری آموزش دیده اند.

وزیر آموزش و پرورش در سفر ۲ روزه به آذربایجان شرقی قرار است امروز پس از افتتاح چهار طرح دبیرستان طالقانی، دبیرستان مصلی نژاد، باشگاه پیشکسوتان و کلینیک دندان پزشکی فرهنگیان، با عزیمت به مناطق زلزله زده ترکمانچای میانه ضمن دیدار با مردم آسیب دیده از مراکز آموزشی این مناطق هم بازدید کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.