صابر گلکاری افزود: این طرح ملی با همکاری بخش ترویج و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی و این موسسه در ۸ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و خراسان جنوبی در حال اجراست.

وی ادامه داد: در این مزارع که به صورت پایلوت کشت انتخاب شده اند دستورالعمل های فنی از جمله الگوی کشت و تراکم بذر در مزارع نمونه با همکاری کشاورزان به کار گرفته می شود.

گلکاری اضافه کرد: در آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از استان های پایلوت، ۵۷ هزار هکتار زیرکشت انواع حبوبات و غلات قرار دارد.

وی گفت: در این راستا، ۵۰ هزار هکتار زیر کشت گندم، چهار هزار هکتار زیرکشت حبوباتی مثل نخود و نیز سه هزار هکتار نیز زیرکشت جو دیم قرار گرفته است.

گلکاری افزود: همچنین طرح افزایش بهره ورزی اراضی گندم بنیان نیز در چهار استان کشور شامل استان های اردبیل، زنجان، همدان و قزوین اجرا می شود.

وی ادامه داد: تامین بذرهای گواهی و ارقام جدید تولید شده توسط این موسسه از جمله اقداماتی است که در این طرح مورد تاکید و اجرا قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح های به‌زراعی از جمله احداث مزارع پایلوت زمینه ساز افزایش ۲ تا سه برابری تولید در اراضی زیرکشت شده است.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد و ایکاردا (مرکز تحقیقات بین المللی در مناطق خشک) فعالیت های تحقیقاتی خود را ازسال ۱۳۷۱ در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.

افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله)، حبوبات (نخود و عدس)، دانه های روغنی (کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.

ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1308054
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.