به گزارش ایرنا، لایروبی، اصلاح مسیر و مسیرگشایی رودخانه ها و مسیل ها در درازای ۲۵ هزار کیلومتر از رودخانه های استان اقداماتی است که آب منطقه ای آذربایجان شرقی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مرتبط اقداماتی است که پیش از وقوع سیل انجام می دهد تا خرابی این حادثه غیرمترقبه طبیعی متوجه ساکنان روستاها و شهرها نشود، با این اقدام به موقع و منحرف کردن یا چند شاخه کردن رودخانه ها از شدت سیل کاسته می شود.  

تجربیات سیل در آذربایجان شرقی و سایر نقاط کشور نشان می دهد که ۸۶ درصد سیل در رودخانه ها و مسیل های درجه ۳ صورت گرفته یعنی بیشتر در مکان هایی که رودخانه جاری نبوده و خشک بوده است و جاری شدن یکباره سیل در این گونه مناطق خسارت های غیرقابل پیش بینی را به بار داشته است بر این اساس علاوه بر نقاط پرخطر و حادثه خیز باید نسبت به لایروبی و مسیرگشایی این گونه رودخانه ها نیز توجه شود تا غافلگیری موجب پشیمانی نشود.  

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در این خصوص به ایرنا گفت: طول رودخانه ها و مسیل ها در استان 25 هزار کیلومتر است که 2500 کیلومتر از آن به عنوان نقاط حادثه خیز شناسایی شده و در چند سال گذشته یکهزار کیلومتر از آن بازگشایی و اصلاح مسیر شده است. 

یوسف غفارزاده اظهار کرد: یکهزار و 500 کیلومتر از مسیر باقی مانده در دستور کار قرار دارد اما با وجود اعتبارات محدود سالانه 30 تا 35 کیلومتر از آن امکان لایروبی و اصلاح وجود دارد بر این اساس اگر بر این روال ادامه یابد 40 سال طول خواهد کشید تا تمام نقاط حادثه خیز شناسایی شده در آذربایجان شرقی رفع خطر شود. 

وی ادامه داد: 30 تا 40 میلیارد تومان برای انجام این لایروبی نیاز است تا آزادسازی رودخانه ها انجام شود البته امسال برای نخستین بار با ابتکار استاندار آذربایجان شرقی و دادگستری 120 کیلومتر از نقاط حادثه خیز استان بدون اعتبارات و با کمک ماشین آلات فرمانداری ها، بخشداری ها و دهداری های استان بازگشایی شد. 

مدیر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت پیش بینی های لازم برای مقابله با سیل در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: 8300 کیلومتر انجام عملیات نقشه برداری از رودخانه های استان انجام شده، 7700 کیلومتر حریم بستر تعیین شده و 850 کیلومتر از رودخانه ها و مسیل ها از اقدامات انجام شده آب منطقه ای روپر گذاری شده است. 

علی آخوندزاده یادآور شد: حوضه های آبریز آذربایجان شرقی شامل رودخانه ارس، سفید رود، ارومیه و قزل اوزن که احتمال سیل در آنها وجود دارد و 7700 کیلومتر از حریم بستر انجام شده است. 

وی تاکید کرد: در 91 درصد موارد اگر پیش بینی ها انجام شود سیل ها و سیلاب ها قابل کنترل و مهار هستند. 

معاون پیشگیری دادگستری آذربایجان شرقی در جلسه کمیته طرح قضایی صیانت از منابع آب استان گفت: ارتباط تنگاتنگ دادستان های استان با مسئولان منابع آب موجب همکاری های خوبی در جهت صیانت از آب شده است. 

موقری اظهار کرد: بر این اساس آذربایجان شرقی در مقابله با تصرف اراضی واقع در بستر رودخانه در کشور جایگاه بالایی دارد و اقدامات پیشگیرانه مناسبی صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده تعداد پرونده ها در این ارتباط کاهش یافته و تنها  10 درصد از موارد منجر به تشکیل پرونده می شود و اقدامات نظارتی و پیشگیرانه از وقوع آسیب و تشکیل پرونده قضایی جلوگیری می کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.