به گزارش ایرنا، انتشار خبر وقوع زمین لرزه در بخش ترکمچای شهرستان میانه در 180 کیلومتری جنوب تبریز، کافی بود تا سیل کمک ها به سمت این خطه روان شود و همه برای کمک به سرپایی دوباره 2 هزار و 300 خانه روستایی تخریب شده یا آسیب دیده در شهرستان های میانه و سراب، آستین ها را بالا بزنند.

هنوز ساعتی از وقوع زلزله نگذشته بود که روستای «ورنکش» در دامنه جنوبی ارتفاعات «بزقوش»، به عنوان حایل طبیعی شهرستان های میانه در جنوب و سراب در شمال آن، به قرارگاه بزرگی برای هم افزایی نهادهای عضو و غیرعضو در ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی تبدیل شد؛ همه آمده بودند؛ از چادرهای اسکان موقت هلال احمر گرفته تا چادر کلینیک و آمبولانس داروخانهای و جهادگرانی که از اصفهان برای کمک به مردم زلزله زده حضور داشتند. 

همین همنوایی و هم آوایی برای آبادانی بهتر از قبل روستاهای زلزله زده شهرستان های میانه و سراب بود که بار دیگر با سرعت برق و باد در میان مردم منتشر شد و سیل کمک های انسان دوستانه را به سوی این مناطق روان کرد؛ از جنوب، شمال، شرق و غرب کشورمان کمک ها به سوی مناطق زلزله زده جاری شد. 

دولت نیز که همواره بار اصلی این قبیل حوادث غیرمترقبه بر دوش آن است، با سرعت تمام و در نخستین نشست خود همه مصوبات ستاد بحران آذربایجان شرقی را در حلسه هیئت دولت تصویب کرد تا مرهمی بر جسم و روح رنجور زلزله زدگان باشد. 

111 میلیارد و 500 میلیون تومان کمک بلاعوض دولت به زلزله‌زدگان

سخنگوی دولت در حساب توییتری خود نوشت: «دولت برای جبران خسارت زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی ۱۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ۴ درصد اختصاص داد.»

علی ربیعی، با اشاره به مصوبه روز یکشنبه هیات وزیران درباره تخصیص اعتبارات لازم برای کمک به آسیب دیدگان در زلزله استان آذربایجان شرقی در حساب توئیتری خود نوشت: «کمک های بلاعوض وتسهیلات شامل ساخت، تعمیر، خریدلوازم خانه، کمک هزینه اسکان، احداث جایگاه دامی وخدمات فنی است.»

براساس تصمیم هیات وزیران، مبلغ یک هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال اعتبار شامل کمک بلاعوض جهت احداث ۳ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تامین لوازم معیشتی برای ۳ هزار واحد مسکونی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال، کمک هزینه اسکان موقت ۳ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون ریال و کمک بلاعوض جهت احداث ۲ هزار واحد جایگاه دامی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال اختصاص یافت.

دولت همچنین مبلغ ۲ هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد ۴ درصد در مناطق روستایی و ۵ درصد در مناطق شهری به منظور بازسازی ۳ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال، تعمیر اماکن مسکونی و تجاری شهری و روستایی برای هر واحد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، تامین لوازم معیشتی به ازای هر واحد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال و پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال به ازای هر واحد دامی آسیب دیده ناشی از زلزله اختصاص داد.

بنیاد مسکن تسهیلات لازم برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی زلزله زدگان را پرداخت می کند 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اطمینان به زلزله زدگان شهرستان های میانه و سراب در خصوص پرداخت تسهیلات برای ساخت و بازسازی منازلشان می گوید: به تمام آن ها اطمینان می دهم به هر میزان که خسارت دیده اند پس از فهرست برداری ارزیاب ها به آن ها تسهیلات مورد نظر پرداخت خواهد شد.

علیرضا تابش، با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای واحدهای شهری و ۴۰۰ میلیون ریال برای واحدهای روستایی با سود ۴ درصد پرداخت می شود، می افزاید: ۱۰۰ میلیون ریال نیز تسهیلات بلاعوض و ۶۰ میلیون ریال هزینه اسکان موقت برای زلزله زدگان پرداخت می شود.

وی اظهار می کند: علاوه بر این تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریال نیز برای تهیه اسباب و اثاثیه مسکن به زلزله زدگان پرداخت می شود که ۵۰ میلیون ریال آن بلاعوض است.

سیمان رایگان برای احداث و مرمت خانه های مناطق زلزله زده توزیع می شود

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از توزیع سیمان لازم برای احداث و مرمت خانه‌های مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان‌شرقی توسط این نهاد خبر داده و می گوید: تمام سیمان مورد نیاز برای بازسازی و تعمیر مناطق آسیب‌دیده از زلزله اخیر به صورت رایگان توسط بنیاد مستضعفان تامین می‌شود.

پرویز فتاح، می افزاید: بنیاد مستضعفان تاکنون بیش از ۱۲۸ هزار تن از سیمان مورد نیاز برای بازسازی و تعمیر مناطق آسیب‌دیده از سیل ابتدای سال ۹۸ همچنین سیمان مورد نیاز برای تعمیر مناطق آسیب‌دیده شهرستان سرپل ذهاب در زلزله سال ۹۶ را نیز به صورت رایگان تامین کرده است.

۲ هزار و ۶۰۰ تخته چادر و سایر وسایل گرمایشی بین زلزله زدگان آذربایجان شرقی توزیع شد

رئیس جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه نیروهای این جمعیت در کنار زلزله زدگان هستند، می گوید: ۲ هزار و ۶۰۰ چادر به همراه وسایل گرمایش مانند پتو و والور برای اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی توزیع شده است و به خاطر احتمال بارندگی در این مناطق توزیع نایلون به منظور پوشش چادرها نیز در دستور کار است.

علی اصغر پیوندی، می افزاید: بسته های تغذیه ۷۲ ساعته در نخستین روز زلزله بین زلزله زدگان توزیع شده و توزیع بسته های یک ماهه نیز از سوی این جمعیت آغاز شده است.

۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت می شود

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به ورود خسارت به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی می گوید: ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان این مناطق پرداخت می شود.

مجید جودی، می افزاید: بر اساس مصوبه دولت حدود ۲ هزار میلیارد ریال وام و یک هزار میلیارد ریال کمک بلاعوض برای بازسازی واحدهای آسیب دیده مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی تخصیص می‌یابد.

وی اظهار می کند: ارزیابی‌های مناطق زلزله‌زده در روزهای گذشته نشان می دهد ۳ هزار واحد مسکونی روستایی باید بازسازی و یک هزار و ۵۰۰ واحد نیز باید تعمیر شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می گوید: به هر واحد ۴۰۰ میلیون ریال وام، ۱۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال کمک معیشتی تعلق می‌گیرد که در مجموع هر خانوار زلزله‌زده ۷۰۰ میلیون ریال وام و کمک بلاعوض دریافت می کند.

روزانه ۲ هزار پرس غذای گرم بین زلزله زدگان سراب توزیع می شود

مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه روزانه ۲ هزار پرس غذای گرم توسط این بنیاد در بین زلزله‌زدگان شهرستان سراب در آذربایجان‌شرقی توزیع می‌شود، می گوید: بعد از کارشناسی‌های انجام شده این بنیاد ۱۰۰ کانکس به منطقه ارسال می کند.

محمد ترکمانه، می افزاید: در زمان کنونی ۲ آشپزخانه برای تهیه غذای گرم با ظرفیت پخت ۲ هزار پرس غذای روزانه در مناطق زلزله زده شهرستان سراب مستقر شده و به آسیب دیدگان خدمت رسانی می کند.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد احسان بخشی از خسارات وارده به زلزله زدگان را تامین می کند، اظهار می کند: این بنیاد تا آخرین لحظه در کنار مردم سراب خواهد بود.

ترکمانه ادامه می دهد: به دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از لحظه وقوع زلزله در شب جمعه تمامی امکانات امدادی بنیاد احسان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله بسیج شده است.

بیمه بیکاری کارگران منطقه زلزله زده برقرار می شود

معاون پارلمانی و نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیمه بیکاری برای کارگران منطقه زلزله‌زده با پیگیری اداره کل کار استان برقرار می‌شود، می گوید: پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی، ستاد ویژه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد و در ساعات اولیه کار خود را با رصد وضعیت زلزله‌زدگان شروع کرد.

میرهادی قره سید رومیانی، می افزاید: برای کارگران حادثه دیده در این زلزله فایل مشخصی باز شده و پرونده بیمه بیکاری این افراد بدون انجام آزمون وسع پذیرفته می‌شود.  

وی اظهار می کند: ۲ قرارگاه در شهرستان های میانه و سراب ایجاد شده و در همان ابتدای وقوع زلزله کمک های اولیه، پتو، کنسرو، چادر، موکت، بسته های غذایی و مقدار ۵ تن برنج برای پشتیبانی اقلام خشک و جیره غذایی و لوازم اسکان اضطراری به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان زلزله، می گوید: تمام مجموعه های رفاهی و خانه های امید این وزارتخانه در اختیار مردم حادثه دیده است تا آن ها از این مراکز استفاده کرده و از خدمات آن ها بهره مند شوند.

سیدرومیانی، ادامه می دهد: در حوزه های خدماتی و درمانی نیز سازمان تامین اجتماعی با تمام توان خود در خدمت حادثه دیدگان است و در حوزه بانک ها نیز تسهیلات برای این افراد تصویب شده است که بعد از اعلام مدیریت عالی استان این تسهیلات به صورت قرض الحسنه یا بلاعوض پرداخت می شود.

۱۰ تیم شهرداری و ۵۰ تیم بنیاد مسکن کار ساخت اتاقک در ۱۳۷ روستای زلزله زده را انجام می دهند

استاندار آذربایجان شرقی نیز می گوید: ۱۰ تیم شهرداری و ۵۰ تیم بنیاد مسکن در ۱۳۷ روستای آسیب دیده ساخت اتاقک برای کسانی که منازلشان تخریب شده است را انجام می دهند.

محمدرضا پورمحمدی، با بیان اینکه ایجاد اماکن موقت نگهداری احشام نیز توسط جهاد کشاورزی در حال اقدام است، می افزاید: توزیع محدود بخاری های برقی فن دار بین زلزله زدگان استان آغاز شده و این روند ادامه می یابد.

وی با اشاره به تحویل کانکس به زلزله زدگان، اظهار می کند: اقلام و مواد غذایی ۷۲ ساعته در بین زلزله زده ها توزیع شده و جیره یک ماهه غذایی برای آنان توزیع می شود و به هر کدام از زلزله زدگان ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت می شود تا حداکثر تا ۶ ماه آینده هزینه کنند.

شهرداری تبریز اسکان موقت ۳۰ خانوار زلزله زده روستای «ورنکش» را عهده دار است

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز با بیان اینکه با هماهنگی‌های انجام شده این شهرداری اسکان موقت ٣٠ خانوار زلزله‌زده روستای ورنکش در کانکس را بر عهده گرفته است، می گوید: استقرار کانکس های اسکان موقت در این روستا اجرایی می‌شود.

یک هزار تخته پتو از سوی شهرداری ارومیه به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی ارسال شد

نخستین محموله کمک‌های انسان دوستانه مردم ارومیه به زلزله‌زدگان شرق آذربایجان‌شرقی به اهتمام شهرداری ارومیه بارگیری و ارسال شد.

شهردار ارومیه، می گوید: محموله کمک های انسان دوستانه مردم این استان شامل یک هزار تخته پتو با استفاده از ۲ دستگاه کامیون به روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی ارسال می شود.

محمد حضرت پور می افزاید: این محموله به اهتمام شهرداری ارومیه آماده سازی شده که در سریع ترین زمان ممکن به خانواده های آسیب دیده از زلزله تحویل داده می شود و با توجه به سرمای هوا در مناطق زلزله زده، مقدار مناسبی پتو برای ارسال به این مناطق در نظر گرفته شده است.

۲۰۰ تخته چادر از سوی جمعیت هلال احمر زنجان به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی ارسال شد

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر زنجان می گوید: هلال احمر این استان ۲۰۰ تخته چادر و ۲ دستگاه خودروی نیمه‌سنگین به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی ارسال کرد.

شهرام میرزایی، از آماده باش تیم های امدادی استان زنجان خبرداده و می افزاید: ۴ تیم اسکان و سرپناه اضطراری، ۴ تیم آواربردار، تیم های ارزیاب، جستجو، امداد و کمک های اولیه هر کدام ۳ تیم آماده اعزام به مناطق زلزله زده هستند.

وی اظهار می کند: ۲ تیم درمان اضطراری و یک تیم آنست(سگ های تجسس) نیز در آماده باش کامل برای اعزام به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی قرار دارند.

میرزایی ادامه می دهد: در زمان کنونی بسته های سبد غذایی و اقلام زیستی اعم از چادر و پتو آماده است که در صورت نیاز و اعلام سازمان امداد و نجات به مناطق زلزله زده ارسال می شود.

آشپزخانه مرکزی با نام « شهدای آذربایجان» در روستای زلزله زده «ورنکش» مستقر شد

این آشپزخانه در هر نوبت یک هزار وعده غذایی برای زلزله زدگان تهیه می کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.