محمدرضا پورمحمدی شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی زنان فرهیخته آذربایجان شرقی با معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: متاسفانه نرخ بیکاری در این استان به هیچ وجه خوب نیست، اما چون مردمان ما سخت کوش و باغیرت هستند، در این استان نمی مانند و برای یافتن شغل به سایر استان‌ها مهاجرت می کنند.

وی با بیان اینکه آذربایجانی‌ها، ایران وطنی‌ترین افراد هستند، گفت: اگر امروز از من بپرسد مهم ترین مشکل این استان چیست، می گویم مهاجرت، زیرا اکنون دیگر مهاجرت روستاییان به شهرهای استان مطرح  نیست، بلکه مهاجرت نخبگان و صاحبان فکر و سرمایه است که این تبعات بسیار زیادی برای مقصد و مبدا دارد .

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در مبداء بر اثر مهاجرت نخبگان، نه تنها رشد جمعیت کاهش پیدا می‌کند، بلکه سهم ما از نظر جی دی پی(سرمایه ملی) نیز به مرور کاهش می‌یابد .

پورمحمدی گفت: وقتی نیروهای توسعه و نخبگان از جایی بروند، چرخ‌های توسعه خوب نخواهد چرخید، بدتر از آن در ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده استان به پدیده پیری جمعیت گرفتار خواهد شد، چون گروه های جوان مهاجرت کرده‌اند.

وی متوسط نرخ بیکاری آذربایجان شرقی را ۱۰.۳ درصد اعلام کرد و گفت: زمانی افراد بی‌سواد بیکار بودند، اما امروزه تحصیل‌کردگان دانشگاهی بالاترین نرخ بیکاری را دارند که در این میان بیکاری تحصیل کردگان مرد ۲۲ درصد و تحصیل کردگان زن ۳۲ درصد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.