محمد حسن طالبیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر گفت: نتیجه حاصل از ارزیابی تیم اعزامی پنج نفره حاکی از این مهم است که بناهای تاریخی مناطق زلزله زده آسیب ندیدند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که به جز بناهای تاریخی استان آذربایجان شرقی، بناهای تاریخی دیگر استان های متاثر از زلزله نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: بله، بناهای تاریخی استان های زنجان و گیلان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و خوشبختانه آسیبی گزارش نشد.

پیشتر مرتضی آبدار بخشایش مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی نیز گفت: با توجه به‌شدت قابل‌توجه زلزله و اهمیت آثار و بناهای تاریخی شهرستان‌های واقع در مرکز و همسایگی کانون زلزله، کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان این اداره‌کل اقدام به پایش و بررسی ابنیه تاریخی کردند. خوشبختانه، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که آسیبی به بناهای تاریخی آذربایجان شرقی وارد نشده است.

مسجد سنگی ترک یکی از مهمترین آثار تاریخی میانه است که بر اساس گفته مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این زلزله آسیب ندیده است.

آبدار افزود: به‌دلیل شدت زلزله و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل نیز اظهار داشت: زلزله  اخیر به‌دلیل شدت بالا در شهرهای استان اردبیل به ویژه مشگین‌شهر و اردبیل نیز احساس شد.

او افزود: با توجه به شدت ۵/۹ ریشتری زلزله این امکان وجود داشت که بناهای تاریخی به‌ویژه در مشگین‌شهر آسیب ببینند که طی بررسی‌ها مشخص شد، آسیبی به بناها وارد نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: وضعیت مشابه در شهرهای دیگر از جمله اردبیل نیز دیده می‌شود و خوشبختانه زلزله آسیبی را متوجه بناهای تاریخی نساخته است. به‌دلیل وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان در وضعیت آماده‌باش هستند تا با سرکشی به بناهای تاریخی از وضعیت آن‌ها مطلع شوند.

همچنین فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان اعلام کرده بود: بر اساس پایش صورت‌گرفته پس از زلزله بامداد ۱۷ آبان ماه، تا بدین لحظه گزارشی مبنی بر تخریب آثار تاریخی ارسال نشده‌ است.

 سرهنگ ابوالفضل مرادی گفت: پس از زمین‌لرزه اخیر نیروهای یگان حفاظت به بررسی آثار تاریخی پرداختند که خوشبختانه خسارتی گزارش نشده‌ است.

مهرداد عسگریان، معاون میراث‌فرهنگی استان نیز در این خصوص گفت: تاکنون گزارش خسارتی به آثار تاریخی استان زنجان پس از زلزله گزارش نشده است و آثار تاریخی استان زنجان در سلامت به‌سر می‌برند.

شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان نیز اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده آسیبی به آثار و بناهای تاریخی گیلان نرسیده است. بلافاصله بعد از وقوع این زمین‌لرزه، بررسی برای خسارات احتمالی واردشده به آثار و بناهای تاریخی و موزه های استان گیلان شروع شد. بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد تمام آثار و بناهای تاریخی این استان سالم هستند و هیچ گونه آسیبی بر اثر زلزله به آن‌ها وارد نشده است.

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد امروز (جمعه) حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند که تا کنون در حدود ۷۰ پس لرزه داشته و آخرین آن با ۴.۸ ریشتر به مرکزیت ترکمنچای در ساعت ۱۷.۲۱ دقیقه اتفاق افتاد.  

در این زلزله ۵ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۰۰ نفر مصدوم شدند که ۲۲ نفر از مصدومان بستری و مابقی به صورت سرپایی مداوا شدند.

تَرْک یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران است. این شهر مرکز دهستان کندوان و بخش کندوان شهرستان میانه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.