رباتیک علم و فن آوری ماشین‌های قابل برنامه ریزی، با کاربردهای عمومی و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی بشر است که با رشد روز افزون دانش بشری، بیشتر وارد زندگی انسان‌ها شده و آن‌ را دست‌خوش تغییر می‌کند؛ ربات‌ها همانند کامپیوترها قابلیت برنامه ریزی دارند و بسته به نوع برنامه‌ای که شما به آن‌ها می‌دهید، کارها وحرکات مختلفی را انجام می‌دهند.

امروزه ربات‌ها در بسیاری از مسائل مانند صنعت، پزشکی، آتش نشانی و حتی در خانه‌ها به کمک انسان‌ها مده و بسیاری از مشکلات را حل کرده اند و تاثیر وسیعی در زندگی آینده انسان‌ها خواهند داشت.

مهندسی رباتیک گرچه رشته‌ تازه‌ای‌است، اما آینده‌ روشنی برای آن پیش بینی می‌شود و کودکان آذربایجان شرقی نیز توانسته اند از طریق گذراندن دوره های مختلف آموزشی اکنون در رده نخبگان این علم قرار گرفته و در مسابقات مختلف ملی و بین المللی رتبه های برتر را از آن خود کنند؛ کودکانی که در رده های سنی ۷، ۸، ۹ و ۱۲ سال قرار دارند و آینده سازان کشور هستند.

مسابقات رباتیک ۲۰۱۹ آسیا و اقیانسیه نیز در حالی از امروز در مسکو پایتخت روسیه آغاز می شود که با وجود مناسبات سیاسی خوب ایران و روسیه، ۲ تیم رباتیک دانش‌آموزی و یک تیم دانشجویی آذربایجان‌شرقی تنها نماینده کشورمان در این رویداد  علمی - فناورانه بین المللی است.

ایرنا مرکز تبریز برای بررسی دشواری های شرکت تیم های ایرانی در مسابقات جهانی رباتیک در کشورهای مختلف، میزبان میزگردی با حضور حامی مالی، سرپرست و دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات رباتیک ۲۰۱۹ مسکو بود تا کم و کیف  حضور در این مسابقات و چرایی مشکل شرکت پرتعداد تیم های ایرانی در این قبیل مسابقات بررسی شود.

حمایت مالی از نخبگان، سرمایه گذاری برای آینده کشور است

حامی مالی تیم های اعزامی آذربایجان شرقی به مسابقات ربکواپ ۲۰۱۹ آسیا و اقیانوسیه در مسکو نیز گفت: نخبگان، آینده سازان کشور هسند و باید از آنها حمایت شود، زیرا آینده این کشور به دست آنها رقم خواهد خورد.

خلیل وطن دوست افزود: وقتی با تیم دانش آموزی رباتیک آشنا شدم، از وجود چنین نخبگان خردسالی در سرزمینم خوشحال شدم و وظیفه خود می دانم تا با حمایت از این استعداد های درخشان نقشی در شکوفایی توانایی آنان داشته باشم.

وی ادامه داد: اگر اروپا و کشورهای پیشرفته دارای تکنولوژی های پیشرفته هستند، ما نیز نخبگانی داریم که در تمام دنیا زبانزد هستند و برای داشتن ایرانی آباد و قدرتمند باید از این نخبگان حمایت کرد.

رییس هیت مدیره شرکت صنایع غذایی شیرین وطن افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از ضروریات است و در این شرکت نیز سعی کرده ایم با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان ارتباط و تعامل بالایی برقرا کنیم.

وی اظهار داشت: مسابقات رباتیک ۲۰۱۹ آسیا و اقیانوسیه در مسکو  فرصت مناسبی است تا به جهانیان نشان دهیم که کودکان ایرانی، نخبگانی توانمند هستند.

تیم های رباتیک اعزامی به مسابقات بین المللی حمایت مالی نمی شوند

سرپرست تیم رباتیک آذربایجان شرقی در مسابقات رباتیک ۲۰۱۹ مسکو گفت: کودکان این مرز و بوم آینده سازان کشور هستند و والدین باید از همان دوران کودکی نسبت به علایق و توانایی های کودکان خود دقت و راه های شکوفایی استعدادهای فرزندانشان را شناسایی کنند.

دکتر سیده سویلا سجودی افزود: این دو گروه دانش آموزی که قرار است در مسابقات رباتیک آسیا و اقیانوسیه در مسکو حاضر شوند، در مسابقات مختلف ملی و بین المللی عناوین برتر کسب کرده اند.

وی یکی از دغدغه های تیم های رباتیک را نبود حمایت های مالی از این گروه ها عنوان کرد و گفت: تاکنون در تمامی مسابقاتی که حاضر شده ایم، هیچ حامی مالی نداشته ایم و تمامی هزینه ها از طریق خانواده ها پرداخت می شد.

سجودی اظهار داشت: نهادها و ارگان های آموزشی و علمی در این استان کم نیستند و امیدوارم این نهادهای علمی ما را حمایت کنند.

وی افزود: تنها مسوولی که همیشه پیگیر حضور کودکان در مسابقات مختلف بوده و در جریان فعالیت های علمی و آموزشی ما قرار دارد حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز است که حمایت های معنوی ایشان باعث ایجاد انگیزه بیشتر و شور و هیجان در بچه ها می شود.

سرپرست تیم رباتیک آذربایجان شرقی در مسابقات ۲۰۱۹ مسکو اضافه کرد: در مسابقات روسیه ۲ تیم دانش آموزی در بخش «ربات های امداد و نجات» حضور می یابیم که تیم اول متشکل از مائده شقاقی، دانش آموز کلاس هفتم و احسان حافظی، دانش آموز کلاس دوم و تیم دوم نیز مشکل از عطاالله عطایی، دانش آموز کلاس چهارم و مهدی وطن دوست، دانش آموز کلاس اول است.

وی ادامه داد: استاندارد سنی مسابقات ۱۱ تا ۱۴ سال است ولی تیم ما شامل کودکان ۷ تا ۱۲ سال و این امر نشان دهنده قابلیت و توانایی بالای کودکان ایران زمین است.

سجودی یادآوری کرد: در مسابقات رباتیک ۲۰۱۹ آسیا و اقیانوسیه در مسکو در بخش تیم های دانش آموزی ۵۲ تیم از کشورهای مختلف دنیا شرکت می کنند، ضمن اینکه روس ها نیز به دلیل میزبانی، حضور قدرتمندی در این رویداد دارند. 

وی درباره ارزش جوایز این مسابقات نیز تاکید کرد: در مسابقات رباتیک در هیچ جای جهان جوایز مادی چشم گیری ارایه نمی شود و اهمیت اصلی حضور در این مسابقات رزومه علمی آنهاست.

سرپرست تیم رباتیک آذربایجان شرقی افزود:  اعضای تیم دانش آموزان اعزامی  به مسابقات رباتیک ۲۰۱۹ آسیا و اقیانوسیه در مسکو، از سوی آکادمی علوم و تکنولوژی ایران به عنوان پژوهشگران برتر معرفی شده اند.

وی اظهار داشت: بارها از طریق کشورهای خارجی از من درخواست شده است تا تیم خود را با نام آن کشورها در مسابقات شرکت دهم و آنها تمامی هزینه های مالی تیم را عهده دار شوند، ولی من قبول نکرده ام و هر بار با هزینه های شخصی، ولی با نام کشور عزیزم ایران در مسابقات حاضر شده ایم.

سجودی اضافه کرد: خوشبختانه با دریافت جواز حضور در مسابقات ربوکاپ ۲۰۱۹ آسیا و اقیانوسیه در مسکو یکی از خیران استان آذربایجان شرقی، حمایت مالی تیم های اعزامی از استان را برعهده گرفت و این بار برای اولین بار با حمایت مالی این بزرگ مرد در مسابقات روسیه حضور خواهیم یافت تا افتخاری دیگر برای ایران اسلامی کسب کنیم.

تامین هزینه های شرکت در مسابقات جهانی ربوکاپ برای خانواده ها ناممکن است

اعضای تیم دانش آموزی اعزامی به مسابقات ربوکاپ ۲۰۱۹ مسکو نیز در این نشست از اینکه می توانند پرچم کشورشان را در یک مجمع معتبر علمی به اهتزار در بیاورند، احساس خوشحالی و شادی می کردند. 

آنان می گفتند از اینکه  یک خیر علم پرور و دانش دوست در تبریز حاضر شده تا هزینه اعزام شان را به مسابقات مسکو تقبل کند، احساس غرور داشتند و تاکید کردند که نهادهای دولتی مسوول باید حداقل مشارکت را در این قبیل اتفاقات داشته باشند.

به عقیده آنها نهادهای مسوول معمولا در این قبیل رویدادهای علمی - فناورانه جهانی، مشارکت و حمایت نمی کنند و تنها در ارایه بیلان و گزارش عملکرد سالانه، موفقیت دانش آموزان در میادین جهانی را به اسم مجموعه خود جار می زنند. 

لیدا رضازاده، مادر مائده شقاقی، دانش آموز ۱۲ ساله اعزامی به مسابقات ربوکاپ ۲۰۱۹ آسیا و اقیانوسیه در مسکو نیز گفت: جنبه مادی حمایت، قابل تحسین است، ولی وجود یک حامی جنبه معنوی بسیار بالایی برای کودکان ما دارد، بطوری که آنها بیش از پیش خود را باور و احساس می کنند کارشان پراهمیت است که مورد توجه قرار گرفته اند.

رضازاده افزود: مائده نه موبایلی دارد که اوقات خود را با آن بگذراند و نه تلویزیونی در خانه ما وجود دارد که بخواهد با آن وقت گذرانی کند؛ او همه وقت خود را با کارها و فعالیت های علمی مشغول است.

وی ادامه داد: مائده کلاس هفتم در مدرسه تیزهوشان است و همیشه یا مشغول درس خواندن یا سرگرم موضوعات علمی و فنی است.

رضا زاده گفت: فرزندانمان را باید از همان کودکی به عنوان یک کارآفرین و یا تولید کننده، پرورش و تربیت دهیم تا در آینده به کشور خود خدمت کنند.

وی از مسوولان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی درخواست کرد آموزش های مهارتی در مدارس مورد توجه قرار گیرد.

لیلا شیرین زبان، مادر مهدی وطن دوست ، دانش آموز هفت ساله اعزامی به مسابقات مسکو نیز گفت: از همان خردسالی شاهد علاقه مهدی به موضوعات فنی بودم و گاه نمی توانستم پاسخگوی سوالات علمی و فنی فرزندم باشم.

لیللا شیرین زبان افزود: از طریق مدیر مهدکودکی که مهدی در آن تحصیل می کرد، با فعالیت های رباتیک آشنا شدم و از وقتی که مهدی آموزش های لازم را در این خصوص دیده است، شاهد شکوفایی استعداد های فرزندم هستم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.