رضا پاشایی، روز شنبه با حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در دهمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها در نمایشگاه بین المللی تبریز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در سال های گذشته بیش از ۳۰۰ قطعه ساز در سطح استان فعالیت می کرد، افزود: از این تعداد ۲۴۰ قطعه ساز در تبریز فعال بود که هم اکنون از کل قطعه سازان استان ۱۳۰ قطعه ساز تعطیل یا در حال تعطیلی بوده و بقیه نیز با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کند.

وی با بیان اینکه عمده علت تعطیلی قطعه سازان پرداخت نشدن مطالبات آن ها از سوی شرکت های تولید خودرو است، یادآوری کرد: در گذشته حدود ۲۳ درصد از قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می شد که اکنون این میزان به کمتر از ۷ درصد رسیده و این موضوع برای صنعت این استان نگران کننده است.

 رئیس انجمن نیرو محرکه و قطعات خودرو آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه نجات کشور در سایه تولید و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات تولیدی است، گفت: رونق اقتصاد کشور نیازمند صنعت، تولید و کشاورزی است.

پاشایی، ادامه داد: تبریز شهر صنعتی و قطب صنعت کشور بود اما در سال های اخیر جایگاه خود را در صنعت از دست داده و عملا به رتبه های پایین از ۱۵ رسیده در حالی که رتبه این شهر را ۲۱ اعلام می کنند.

وی با اشاره به تولید خودرو سمند در تبریز، اظهار داشت: طبق قانون باید قطعات ایمنی و فوق ایمنی این خودرو نیز در این شهر تولید شود در حالی که این قطعات در سایر شهرها مانند «آمل» تولید و به تبریز ارسال و به صورت مونتاژ در خودرو نصب می شود.

رئیس انجمن نیرو محرکه و قطعات خودرو آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سایر استان ها مانند خراسان قطعات ایمنی و فوق ایمنی در همان شهر تولید کننده خودرو تولید می شود، گفت: برخی شرکت های مافیایی مانع از تولید قطعات خودرو به ویژه قطعات ایمنی و فوق ایمنی در تبریز می شوند.

پاشایی، با تاکید بر اینکه تعدادی از قطعات خودرو سمند به ویژه بخش ترمز و اکسل آن باید در تبریز تولید شود، افزود: مسئولان استانی و رسانه ها باید با این کار را از مسئولان ارشد کشوری و متولیان امر مطالبه کنند.

وی گفت: خودروسازان باید مکلف شوند تا امکان تولید تعدادی از قطعات خودرو سمند در تبریز را فراهم کنند.

دهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی در کنار هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز از ۲۹ مهر در محل نمایشگاه بین المللی تبریز گشایش یافته و تا ۴ آبان دایر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.