حبیب شریفیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولید کلنی ها و برآورد دقیق تعداد و نوع کندوهای زنبور عسل استان و شاغلان در این بخش، آمارگیری از رنبورستان ها به مدت ۱۴ روز از ششم مهرماه سال جاری تا پایان روز دوشنبه نوزدهم مهرماه همزمان با کل کشور توسط کارشناسان شبکه پهنه بندی جهادکشاورزی و با همکاری اتحادیه زنبورداران استان و شرکت های تعاونی زنبورداری شهرستان ها انجام می‌شود.

وی گفت: قرار دادن آمار و اطلاعات کامل و صحیح در اختیار برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش منجر به اتخاذ تدابیر به موقع و برنامه ریزی صحیح می شود که علاوه بر افزایش درآمد بهره برداران، بستر مناسبی برای توسعه صنعت زنبورداری و ایجاد اشتغال برای جوانان در منطقه خواهد بود.

شریفیان ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین نیازهای اولیه برنامه ریزی و سیاستگذاری برای هر بخش، داشتن آمار و اطلاعات صحیح از وضعیت کمی و کیفی و دستیابی آسان و سریع به این اطلاعات است، لذا از همه زنبورداران درخواست می شود جهت شرکت در آمارگیری علاوه بر ارائه آدرس دقیق محل اسکان کندوهای زنبورعسل خود، با کارشناسان پهنه بندی همکاری لازم را نموده و در زمان سرشماری کندوها در زنبورستان خود با در دست داشتن دفترچه زنبورداری و کارت ملی حضور داشته باشند.

زنبورداران می توانند جهت اخذ اطلاعات بیشتر، با مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از طریق شماره های ۳۴۴۳۹۵۶۰-۳۴۴۹۴۱۱۴ تماس حاصل کنند.

پارسال در آذربایجان شرقی ۱۳ هزار و ۳۱۷ تن عسل تولید شد و استان با این میزان تولید، رتبه دوم تولید کننده عسل را در سطح کشور بعد از استان آذربایجان غربی به خود اختصاص داد.

 این استان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۹ کندوی زنبور عسل و  ۱۳ هزار و ۵۲۹ هزار نیروی کار، مراتع وسیع و سرسبز، تشکل‌های توانمند و وجود کارگاه ها و کارخانه های مدرن بسته بندی، ظرفیت بالایی در زمینه تولید عسل و سایر فرآورده‌های عسل از جمله موم، گرده گل، ژل رویال و حتی زهر زنبور عسل دارد.

بر اساس  سرشماری سال گذشته، آذربایجان شرقی دارای یک میلیون  و یک هزار و ۵۲۶ کلنی مدرن و ۲۰۴ هزار و ۵۷۳  کلنی بومی می باشد که ۶۳.۷۹ درصد از تعداد کلنی های بومی کشور و ۵۸.۱۴ درصد از تولید عسل کشور از این کندوهای بومی نیز به استان اختصاص دارد.

۶۱۳۲/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.