به گزارش ایرنا، در این مراسم، مردم عجب‌شیر با پذیرایی از عزاداران امام حسین (ع) در مساجد و حسینیه‌ها با تشکیل دستجات سینه زنی و خواندن نوحه به آماده‌سازی علم اقدام می‌کنند.

قبل از برپایی علم اقشار مختلف مردم که نذر یا حاجتی دارند برای برآورده شدن آن، روسری، پارچه و شال به علم می‌بندند به طوریکه تمام طول علم با پارچه های رنگارنگ پوشیده می‌شود.

این آیین سنتی در مقابل همه مساجد شهرستان، برگزار می شود و همه ساله مشتاقان زیادی از شهرهای مختلف جهت شرکت در این مراسم به این منطقه سفر می‌کنند.

برپایی علم های کوچک توسط مردم و علم های بزرگ با کمک جرثقیل انجام و مردم با سردادن ندای یا حسین و یا ابوالفضل از خدا مدد خواسته و خواهان برآورده شدن نذر و حاجت خود می‌شوند.

علم بندی،  مراسمی سنتی و به دور از بدعت‌های انحرافی به نمادی از عشق و محبت مردم شهرستان عجب شیر به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

مردم این شهرستان در این ایام به خاطر مظلومیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش درمبارزه با ظلم و ستم یزیدیان و مصیبتی که بر اهل بیت آن حضرت روا شد با به سر و سینه زدن یاد و خاطره ی شهدای کربلا را زنده می‌کنند.

شیعیان خاندان عصمت و طهارت همراه با قافله سالار کربلا در این ایام از کربلای دل به معلا آمده و همراه حسینیان به حماسه ایی دیگر می‌پردازند.

مردم شهرستان در پایان ماه صفر  با برگزاری آئین علم بندی تجهیزات و لوازم عزاداری را تا محرم سال بعد جمع آوری و نگهداری می کنند.

۳۰۷۷/۷۴۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.