به گزارش خبرآنلاین از تبریز، رضا شریفی در نشستی با خبرنگاران استان گفت: براساس آخرین اکتشافات معدن مس سونگون با دو میلیارد تن حجم ذخیره زمین شناسی امروز بزرگترین‌ معدن مس ایران به شمار می‌شود.

وی با اشاره به عیار ۰/۶۱ خاک معدن مس سونگون این معدن را یکی از غنی ترین معادن مس ایران معرفی کرده و گفت: با راه اندازی کارخانه ذوب مس سونگون و ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی مستقیم کمک بسیار بالایی به اشتغال شهرستان ورزقان و استان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد کارخانه ذوب، ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است افزود: از نظر اقتصادی برای شرکتی که صرفاً نفع خودش را در نظر بگیرد، تولید کنسانتره و صادرات آن سودآورتر است؛ اما نقش و هدف شرکت صنایع ملی مس ایران فقط سودآوری نیست و مسائل ملی، اجتماعی و آینده نگری مطرح است تا در آینده باعث رونق اقتصاد کشور شود.

شریف افزود: به همین دلیل شرکت ملی صنایع مس ایران از سالها پیش برنامه هایی برای تولید محصول نهایی مس در همین مجتمع داشته است و امیدوار است بتواند صنایع پایین دستی را تغذیه کند به گونه ای که بتوان در روستاهای اطراف و شهرها و استان های نزدیک آن را فرآوری کرده و محصول نهایی را صادر کرد.

شریفی با بیان اینکه کارخانه ۲۰۰ هزار تنی مس کاتد سالانه حداقل به ۸۰۰ هزار تن کنسانتره مس نیاز دارد افزود: در حال حاضر فقط ۱۵۰ هزار تن تولید می شود که در آینده نزدیک با بهره برداری از فاز دوم مجتمع به ۳۰۰ هزار تن رسیده و با اجرای فاز سوم، تولید کنسانتره مس در مجتمع مس سونگون به ۵۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مس آذربایجان با اشاره به رعایت مسائل زیست محیطی در این معدن گفت: مس به عنوان صنعت سبز شناخته شده و همواره یکی از پاک ترین صنایع به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: علت اینکه مراحل اجرای کارخانه ذوب مس به کندی پیش می رود، بیشتر ناشی از این بحث بوده که بهترین تکنولوژی را وارد کنیم تا به محیط زیست ضربه نزد وگرنه مشابه تکنولوژی سرچشمه و حتی خاتون آباد کرمان در دست داریم که جدید است ولی قابل مقایسه با پروژه ما نیست.

وی ادامه داد: در حد اعلا ادعا می کنیم که شرایط و استانداردهای زیست محیطی در این مجموعه کاملاً رعایت می شود.

مدیرعامل شرکت مس آذربایجان با اشاره به مزیت های فراوان صنعت مس برای رونق اقتصاد استان گفت: گردش مالی در بانک های استان باعث رونق اقتصادی می شود. به طور متوسط ۵۰ میلیارد تومان در بانک های استان سپرده داریم و به آنها دست نمی زنیم و این در بانک ها پتانسیلی ایجاد می کند برای وام دادن به صنایع دیگر استان بطوریکه در بانک کشاورزی ورزقان ۲۰ میلیارد تومان برای وام دادن به کشاورزان سپرده داریم.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1235677
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.