به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه هر گونه تغییر خطوط قطار شهری در محدوده تاریخی و فرهنگی تبریز بدون اخذ نظر اداره کل میراث فرهنگی ممنوع است، افزود: بر اساس طرح های مصوب خطوط قطار شهری تبریز، مسیر خط ۳ قطار شهری باید خارج از محدوده بافت تاریخی باشد، اما سازمان قطار شهری تبریز، بدون استعلام از میراث فرهنگی و طرح مسیر این خط را به سمت بافت تاریخی مذکور تغییر داده، اما پس از طرح موضوع در شورای ترافیک آذربایجان شرقی، در مصوبه شورا بر لزوم اخذ مجوز و نظر از اداره کل میراث فرهنگی در این خصوص تاکید شده است.

آبدار با اعلام اینکه مصوبه شورای ترافیک آذربایچان شرقی بدون نظر میراث فرهنگی در خصوص ملاحظات بافت تاریخی، قابلیت اجرایی شدن ندارد، تاکید کرد: با توجه به لزوم حفظ بافت تاریخی از هرگونه آسیب احتمالی، تمامی عملیات عمرانی و شهری در این منطقه باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود، لذا مسیر جدید خط ۳ قطار شهری به سبب عدم دارا بودن مجوز، قابلیت اجرایی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه با تغییر کاربری بافت تاریخی و تغییر مسیر جدید خط ۳ قطار شهری مخالفیم، تاکید کرد: با توجه به حساسیت موضوع، دفتر فنی معاونت عمرانی استانداری طی مکاتبه ای با سازمان قطار شهری، بر ضرورت خودداری این سازمان از هر گونه اقدام در این خصوص بدون موافقت اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تاکید نموده است.

طرح ساخت قطار شهری تبریز که از اوایل دهه ۱۳۸۰ در کلان شهر تبریز آغاز شده است، همواره نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی این کهن شهر را به دنبال داشته است. 

هر چند ۱۲ کیلومتر از مجموع ۱۸ کیلومتری خط اول قطار شهری تبریز در محدوده بوستان «ائل گولی» تا «میدان ساعت» به بهره برداری رسیده است، اما دوستداران میراث فرهنگی می گویند که حفاری های تونل قطار شهری به آثار و ابنیه های تاریخی مسیر آسیب جدی وارد می کند که تبعات آن در سال ها یا دهه های آینده مشخص خواهد شد. 

از جمله مصادیق آثار زیان بار حفاری های قطار شهری می توان به ترک های آن بر خانه تاریخی مجتهدی ها در محدوده مقابل عمارت استانداری آذربایجان شرقی اشاره کرد. 

۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.