به گزارش ایرنا، اختلاف نظر اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با هیات فوتبال استان درباره واگذاری امتیاز تیم فوتبال شهرداری، فوتبال دوستان تبریزی را سر درگم کرده است؛ این در حالی است که در شرایط فعلی حفظ امتیاز این تیم دسته یکی در استان، نیازمند همگرایی و هم افزایی 2 نهاد یاد شده است نه اینکه هر یک از آنان با لج و  لجباری، زمینه ساز تضعیف هر چه بیشتر فوتبال استان و به تبع  آن سرگردانی و ناراحتی علاقه مندان فوتبال شوند.

واقعیت این است که هر چند مصوبه ممنوعیت فعالیت شهرداری در زمینه تیمداری حرفه ای موجب از دست رفتن دست بالای آذربایجان شرقی در رشته های والیبال، بسکتبال و  فوتبال در سطح کشور شد، اما چون اصل بر لزوم رعایت قانون است، حفظ امتیاز تیم فوتبال شهرداری تبریز در مقطع حساس فعلی، نیاز به همیاری و مساعدت اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال آذربایجان شرقی دارد.

بدیهی است که تیمداری در لیگ های دسته یک یا برتر علاوه بر ارزش مادی و حیثیتی برای فوتبال آذربایجان شرقی، از منظر شناسایی و پرورش استعدادهای فوتبالی و زمینه سازی برای ارتقای جایگاه  آنان نیز حایز اهمیت است و بر این  مبنا هم افزایی هیات فوتبال با اداره کل ورزش و جوانان استان برای کمک به اتمام مراحل واگذاری امتیاز شهرداری به باشگاه «علم و  ادب» - البته با رعایت موازین و مقررات رایج و موضوعه- یک ضرورت است.

در همین راستا ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که اعضای شورای شهر تبریز در جلسه هفته گذشته خود با واگذاری امتیاز تیم فوتبال شهرداری این کلان شهر به باشگاه «علم و ادب» موافقت کردند.

«سیروس دین محمدی»، بازیکن اسبق تیم فوتبال شهرداری تبریز که بعدها در تیم ملی درخشید

پیشینه باشگاه شهرداری تبریز

باشگاه فوتبال شهرداری تبریز، یکی از تیم‌های زیرمجموعه سازمان سابق ورزش شهرداری تبریز است که تا پیش از سال ۱۳۶۵ با نام باشگاه آتش‌نشانی تبریز شناخته می‌ شد و از تیم های مطرح در لیگ آزادگان بود.

باشگاه فوتبال شهرداری تبریز تا قبل از مصوبه سال گذشته شورای شهر مبنی بر ممنوعیت فعالیت شهرداری در تیمداری حرفه ای، در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان دارای تیم بود و علاوه بر رشته فوتبال در رشته‌های فوتسال، والیبال، هندبال، فوتبال ساحلی، هاکی، راگبی، بسکتبال، دوچرخه‌سواری و سپک‌تاکرا نیز فعالیت می‌کرد.

باشگاه فوتبال شهرداری تبریز در دهه ۶۰، یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی تبریز بود و همواره یکی از مدعیان قهرمانی و یکی از قطب‌های فوتبال آذربایجان به‌شمار می‌رفت. شهرداری در کنار ۲ مدعی دیگر قهرمانی در تبریز، یعنی باشگاه تراکتورسازی و ماشین‌سازی، سکان‌دار فوتبال آذربایجان بوده و بازیکنان بزرگی از این تیم به تیم فوتبال منتخب تبریز در مسابقات لیگ قدس و فوتبال ایران معرفی شدند؛ از جمله این بازیکنان، می‌توان به نام‌هایی چون میر قدیر مهین هاشمی، میراحمد مهین هاشمی، هاشم خیاط، بیوک سرابی و محمد پورغفار اشاره کرد.

با تغییر مسابقات فوتبال منتخب استان‌ها به فوتبال باشگاهی کشور در اوایل دهه ۷۰، باشگاه‌های قهرمان هر استان، به مسابقات کشوری راه می‌یافتند که تیم فوتبال شهرداری تبریز در سال ۱۳۷۲ با قهرمانی در لیگ استان و حذف تراکتورسازی تبریز به لیگ دسته ۲ و یک سال پس از آن به لیگ لیگ آزادگان (لیگ برتر کنونی) که با شرکت ۲۴ تیم در ۲ گروه ۱۲ تیمی برگزار می‌شد، راه پیدا کرد. شهرداری در این دوره از رقابت‌ها، مقام چهارم گروه خود را در نخستین دوره حضور خود به دست آورد. در آن دوران، سرمربی‌گری این تیم را سابو آدریان رومانیایی بر عهده داشت. در سال ۱۳۷۴ این باشگاه باز هم در مسابقات لیگ آزادگان (لیگ برتر کنونی) حضور داشت؛ اما در نهایت به مسابقات دسته دوم سقوط کرد. با این حال در فصل بعد، با حفظ نفرات برتر خود و با به خدمت گرفتن بیژن ذوالفقارنسب به عنوان سرمربی و با سرپرستی مجید حمداد، در فاصله ۲ هفته مانده به پایان مسابقات جشن قهرمانی خود را برگزار کرده و دوباره به لیگ آزادگان (لیگ برتر کنونی) راه پیدا کرد.

از بازیکنان مطرح تیم شهرداری در دهه ۷۰ که به نوعی دهه بازیکن‌سازی این باشگاه به‌شمار می‌رود، می‌توان به نام‌هایی همچون سیروس دین‌محمدی، غلامحسین دین‌محمدی، حسین خطیبی، رسول خطیبی، مهدی بخشی‌زاده، ستار همدانی، علیرضا اکبرپور، محمد سالک جباری، جواد رشیدی، ایرج نیکجو، محمد فاتح، میر معصوم سهرابی، علی صالح‌پناه، حیدر جعفری، اصغر پورحسین، تقی تختی کیانی، حبیب پاک‌نژاد، جلیل زنده‌دل، صمد صبحی، جواد فرمانی، رضا ولی‌پور، سید علی داغی، علیرضا نیک‌مهر، عباس چمنی و علی ولدی اشاره کرد که همه این بازیکنان جزو بازیکنان بومی تبریز بودند.

از میان این بازیکنان، سیروس دین‌محمدی، رسول خطیبی، حسین خطیبی و حیدر جعفری به تیم ملی فوتبال ایران و میر معصوم سهرابی، علی صالح‌پناه و علیرضا نیک‌مهر نیز به تیم ملی فوتبال دانشجویان ایران راه پیدا کردند.

شهرداری تبریز پس از این ناکامی در صعود به لیگ برتر، در سال ۱۳۸۸ با حضور اکبر میثاقیان به عنوان سرمربی، توانست با اقتدار و کسب ۶۲ امتیاز از ۷۸ امتیاز ممکن و به جای گذاشتن رکوردهایی مانند شکست نخوردن در طول فصل، کمترین گل خورده، بیشترین گل زده، بیشترین تفاضل گل و آقای گل مسابقات، به لیگ برتر گام گذاشت.

باشگاه شهرداری تبریز یکی از باامکانات‌ترین و مجهزترین باشگاه‌های ایران بوده و دارای امکاناتی از قبیل سالن‌های چند منظوره، سالن بدن‌سازی، استخر و سونا، تالار پذیرایی و چند زمین چمن مصنوعی است. چمن مصنوعی این باشگاه که برای تمرین در نظر گرفته شده است، دارای استاندارد ۲ ستاره فیفا بوده و تنها چمن در ایران است که این استاندارد را دارا می‌باشد.

علاوه بر این، باشگاه شهرداری دارای ورزشگاه اختصاصی و آکادمی فوتبال است که در آن در رده‌های سنی مختلف به آموزش فراگیران پرداخته می‌شود. این آکادمی دارای امکانات زیربنایی از جمله خوابگاه‌های مختلف، سالن‌های بدن‌سازی و آمادگی جسمانی و اتاق‌های استراحت است.

تیم فوتبال شهرداری تبریز نخستین حضور خود در لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور را در فصل 90-1389 با رتبه دوازدهمی به پایان برد، در فصل بعد شانزدهم شد و در فصل 92-1391 نیز به اتهام تبانی به لیگ آزادگان سقوط کرد.

«ایوب بهتاج»، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی

واگذاری امتیاز تیم فوتبال شهرداری مشکلی ندارد

ایوب بهتاج روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به روند واگذاری مالکیت تیم فوتبال شهرداری تبریز، افزود: این اقدام ها در پی اعلام  باشگاه شهرداری تبریز برای واگذاری مالکیت تیم فوتبال دسته یکی خود انجام می شود، ولی مقرر شده است که سهمیه این تیم در استان حفظ شود.

وی با اشاره به اعلام شهردار تبریز مبنی بر اینکه تنها مشتری این تیم در استان باشگاه علم و ادب تبریز است و قصد دارد این سهمیه در این شهر حفظ شود، اظهار داشت: در این راستا امتیاز این تیم توسط شهرداری تبریز به باشگاه علم و ادب تبریز واگذار شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی گفت: پس از واگذاری این سهمیه توسط شهرداری تبریز روند اداری کمیسیون ماده ۵ و اقدام های لازم در این زمینه انجام شده است.

بهتاج در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه در صورت قطعیت واگذاری، دلیل مخالفت‌های هیات فوتبال استان با این موضوع چیست، ادامه داد: تصمیم‌گیرنده درباره واگذاری سهمیه شهرداری تبریز است نه ما و نه سازمان دیگر و ما نمی‌توانیم در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم

وی یادآوری کرد: هیات فوتبال تاکنون درباره مخالفت خود نامه‌ ای به ما ارسال نکرده است و اگر مشکلی نیز از نظر قانونی وجود دارد، خوشحال می‌شویم که به طور قانونی به ما اعلام دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی گفت: مصاحبه‌های رئیس هیات فوتبال استان را از گوشه و کنار شنیده‌ام و نمی‌دانم دلیل این صحبت‌ها چیست؟ روند قانونی طی شده و کسی نمی‌تواند در این زمینه به خاطر نظرات شخصی تصمیم بگیرد.

بهتاج، با ابراز خوشحالی از ماندن امتیاز لیگ دسته یکی آذربایجان‌شرقی در استان افزود: باید هر چه سریع‌تر اقدام های لازم انجام شود تا این سهمیه از دست نرود و در فصل پیش روی شاهد حضور نماینده استان در دسته یک باشیم.

وی با بیان اینکه واگذاری سهمیه شهرداری تبریز به علم و ادب می‌تواند باعث رشد و شکوفایی استعدادهای موجود در استان شود، گفت: این موضوع موجب می شود تا جوانان استان بتوانند از این سهمیه بهترین استفاده ممکن را بکنند.

«جواد ششگلانی»، رییس هیات فوتبال آذربایجان شرقی 

تفاهم نامه واگذاری امتییاز شهرداری به علم و ادب به هیات فوتبال ارایه نشده است

در همین حال رئیس هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه از نظر این هیات امتیاز تیم فوتبال شهرداری تبریز واگذار نشده است، گفت: به دلیل ارائه نشدن تفاهم‌نامه واگذاری به این هیات، فعالیت باشگاه علم و ادب تبریز در رقابت‌های لیگ‌ دسته یک بزرگسالان کشور غیرقانونی است.

جواد ششگلانی، افزود: ابلاغیه‌ سال گذشته وزارت کشور به شهرداری کلان‌شهرها، این نهاد دولتی را از تیم داری در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای منع و تاکید کرد که شهرداری ها هیچ‌گونه اجازه‌ای جهت تعیین بودجه برای حمایت از ورزش حرفه‌ای ندارند.

وی اظهار داشت: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، فرمانداری و شورای حل اختلاف تبریز نیز بر انحلال باشگاه شهرداری رای داد اما پس از صدور این حکم با پیگیری‌های شهرداری، شورای شهر و هیات فوتبال، تیم شهرداری تبریز با کمک شورای شهر در رقابت‌های لیگ یک فصل گذشته شرکت کرد.

رئیس هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی یادآوری کرد: پس از گذشت یک‌ سال از این ماجرا، باشگاه شهرداری و شورای شهر تبریز مصوبه‌ای را در صحن علنی شورا به تصویب رساندندکه بر اساس این مصوبه با توجه به منع قانونی تیمداری شهرداری در ورزش حرفه‌ای، امتیاز تیم فوتبال و والیبال شهرداری باید واگذار شود.

ششگلانی، ادامه داد: پس از تصمیم باشگاه شهرداری و مصوبه شورای‌ شهر، گفته می‌شود امتیاز تیم فوتبال واگذاری شده است که باید بگویم هیات فوتبال به عنوان متولی فوتبال استان از این موضوع اطلاعی ندارد و هیچ تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه به ما ارائه نشده و فعالیت هر باشگاهی از جمله علم و ادب با عنوان حضور در رقابت‌های لیگ یک بزرگسالان کشور از نظر ما غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه هیچ نقل و انتقالی از نظر هیات فوتبال انجام نشده است، گفت‌: نقل و انتقال امتیاز قوانین و مقرراتی دارد که با استناد به این قوانین و مقررات از نظر ما هیچ نقل و انتقالی در زمینه امتیاز تیم شهرداری تبریز انجام نشده است.

رئیس هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه هیات فوتبال مسئول بررسی صلاحیت متقاضیان این امتیازی است، گفت: قوانین و مقررات این اجازه را به هیات فوتبال می‌دهد که اهلیت و صلاحیت اشخاص و متقاضیان خریدار امتیاز باشگاه‌ها و تیم‌ها را بررسی کند.

ششگلانی، افزود: با توجه به اینکه هنوز هیچ صورتجلسه و یا توافق‌نامه‌ای از طرف خریدار و فروشنده امتیاز به هیات فوتبال اراده نشده است، ‌فعالیت هر باشگاهی از جمله علم و ادب با هدف حضور در رقابت‌های لیگ یک کشور غیرقانونی است ‌و طبق اطلاعیه‌ای هم اعلام کردیم این باشگاه حق ندارد در این راستا، اقدام به تست‌گیری کند.

وی با بیان اینکه تلاش‌هایی از سوی مسئولان سیاسی استان انجام شده تا از سوی وزارت کشور مجوز تیمداری شهرداری صادر شود، گفت: هم شهردار و هم استاندار آذربایجان‌شرقی به جد پیگیری این موضوع هستند و امید است در چند روز آینده جواب قطعی درخواست شهرداری و استانداری از سوی وزارت کشور صادر شود.

رئیس هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به تصمیم شهرداری مبنی بر فروش امتیاز تیم فوتبال به مسئولان عالی‌رتبه این نهاد دولتی پیشنهاد شد تا تیم به ما تحویل شود تا واگذاری تیم پس از بررسی اهلیت و صلاحیت متقاضیان و تحت نظارت هیات فوتبال انجام شود که ظاهرا مورد موافقت مسئولان شهرداری قرار نگرفته است.

ششگلانی، یادآوری کرد: به هیچ عنوان قرار نیست هیات فوتبال بدهی‌های تیم شهرداری تبریز را تقبل کند و هر موضوعی که در این مورد عنوان شده است، تکذیب می شود.

تیم شهرداری تبریز با بیش از سه دهه قدمت از جمله تیم های ریشه دار فوتبال ایران است که سابقه چندین دوره حضور در لیگ برتر را نیز دارد.

۸۰۲۳/۵۱۸/9853

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.