به گزارش ایرنا، این آئین ها از امروز شنبه تا پنجشنبه با پخش فیلم از آثار هنرجویان، اجرای کارگاه از سوی اساتید پیشکسوت و هنرجویان منتخب، اجرای نمایش های صحنه ای و موسیقی تک نوازی و هم نوازی توسط هنرجویان برگزار می شود. 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در مراسم آغاز بکار این آئین ها گفت: میراث میرک امروز پشتوانه‌ هویت هنری تبریز و این هویت نیز مرهون حضور و تلاش بزرگان، طلایه‌داران و مکتب‌سازان هنر این مرز و بوم است.

علی محرمی، با بیان اینکه هر جامعه‌ای را می‌توان بر اساس هویت فرهنگی و هنری آن شناخت، افزود: هویت فرهنگی و هنری ملت‌ها باعث ماندگاری و پایداری جوامع می‌شود.

وی اظهار داشت: هر زمان که سخن از تاریخ، فرهنگ و هنر کهن کشوری به میان می‌آید، ‌نخست نام بزرگان و فرهیختگان آن دیار به اذهان خطور می‌کند و هر مملکتی به واسطه‌ اصحاب فرهنگ و هنر خود در جهان شناخته می‌شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: اهالی فرهنگ و هنر کسانی هستند که مرتبه و جایگاه آن ها تنها به هنرمند بودن خلاصه نمی شود بلکه ستارگان درخشانی هستند که از درخشش آنها دیگران نیز به مرتبه‌ والای هنری می‌رسند و موجب می‌شوند چشمه‌ زلال هنر متواتر و زاینده باشد.

محرمی، ادامه داد: برای گرامیداشت یاد و نام این فرهیختگان باید از برنامه‌ریزی برای یک مقطع فراتر رفت و در طول سال با اجرای برنامه‌های مختلف به معرفی هرچه بیشتر این هنرمندان بزرگ پرداخت.

وی برگزاری جشن ۱۰۰ سال آموزش هنر در تبریز را فرصت مغتنمی برای تکریم بزرگان هنر این دیار اعلام کرد و گفت: پرداختن به مشاهیر و نامداران بزرگ مهم بوده و حفظ نام و یاد مشاهیر تبریز در هویت بخشی این شهر کهن با پیشینه‌ درخشان هنری تاثیر بسزایی دارد.

به گواه تاریخ، تبریز دومین شهر ایران بعد از تهران است که در سال ١٢٩٧ شمسی یعنی ۷ سال بعد از تهران مدرسه صنایع مستظرفه در آن تاسیس و از همین سال آموزش آکادمیک نقاشی در آن آغاز شده است.

با تاسیس اداره کل هنرهای زیبای کشور در سال ١٣٢٩، هنرستانهای هنرهای زیبا در کشور شکل گرفت و در سال ١٣٣٦ آموزش‌های پیشین در قالب هنرستان هنرهای زیبای میرک تثبیت شد. 

به فراخور این ریشه تاریخی و علاقمندی خانواده‌ها به فراگیری فرهنگ و هنر از سال ١٣٧٨ هنرستان هنرهای زیبای کوثر نیز هنرجو پذیرفت و هنرستان‌های هنرهای زیبای تبریز (میرک، اقبال آذر و کوثر) وارث یکصد سال آموزش هنر در این شهر هستند. 

علاوه بر این پیشینه در دوره انقلاب این هنرستان‌ها دارای امتیازات ویژه‌ای بودند که آن‌ها را از هنرستان‌های سایر شهرهای کشور متمایز ساخته‌اند؛ تنوع رشته‌های تحصیلی گروه هنر (نقاشی، گرافیک، موسیقی، نوازندگی موسیقی ایران و جهان، سینما و نمایش) ، تنوع جنسیتی (پسرانه، دخترانه) ، کادر آموزشی مناسب، منابع مالی مشخص، مدیریت کلان زیر نظر یک اداره کل و مکان فیزیکی از جمله مزیت های آنهاست.

۸۰۲۳/518

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.