معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی تاکید کرد: واردات اسانس‌های چینی که اغلب ریشه گیاهی ندارند و رو آوردن افرادی به صورت سنتی و غیررسمی به کشت گیاهان دارویی از موانع استانداردسازی این گیاهان است که جهاد دانشگاهی برای استانداردسازی آن تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، اکبر اسمعیلی در جلسه بررسی موانع و ارایه راهکارها به منظور پیشبرد اجرای طرح "توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه" با بیان اینکه در اواخر فصل کشت سال قبل، قراردادی در این خصوص با استانداری آذربایجان شرقی بسته شد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی مقرر شد تا این طرح در ۱۱ شهرستان مختلف آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اجرا شود.
وی افزود: تهیه لیست گیاهان دارویی بومی در عرصه حوضه آیریز و برنامه زمانی کاشت، داشت و برداشت کشت بهاره و پاییزه، فرآوری محصولات گیاهان دارویی و کاربردهای آن در قالب فروش، گیاهان دارویی تولید داروهای گیاهی و اسانس گیری از موارد مورد بررسی در این خصوص بود.
وی اضافه کرد: مطالعات اولیه در زمینه وضعیت گیاهان دارویی در جهان، سطح کشور و استان انجام و به منظور برگزاری دوره‌هایی در این خصوص در سطح ۱۱ شهرستان حوزه دریاچه برنامه ریزی شد.
اسمعیلی متذکر شد: این طرح با هدف تغییر الگوی کشت و بهبود شرایط کسب و کار و ارایه الگوهای جایگزین در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، توجه به تغییر منابع درآمدی و الگوی کشت با تکیه بر مهندسی معکوس و آمادگی بازار برای پذیرش گیاه دارویی مورد نظر را از دیگر ویژگی‌های اجرای طرح توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بستر و زیر ساخت‌های لازم در خصوص استاندارد سازی محصولات گیاهی فراهم نیست، گفت: متاسفانه افراد همچنان به شیوه‌های سنتی به این حوزه ورود می‌کنند، در حالیکه شرکت‌های دارویی، خرید گیاهان دارویی و عقد قرارداد با کشاورزان را مشروط به ارگانیک بودن گیاهان می‌دانند.
وی ترویج استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، عقد قراردادهایی به منظور پیشبرد اهداف، تغییر الگوی کشت و ترویج کشت محصولاتی مانند زعفران با هدف کاهش مصرف میزان آب و دفعات آبیاری، برگزاری کارگاه‌هایی برای توانمندسازی بوم‌گردی محلی روستای عنصرود شهرستان اسکو با هدف کاستن از فشار بر منابع آبی از دیگر اقدامات سازمان جهاد دانشگاهی است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.