به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در این همایش با بیان اینکه مهمترین وظیفه مدیریت شهری سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی شهر است، گفت: در زمان کنونی بی هویتی در تبریز وجود دارد و فضای بصری و هویت این شهر را دچار نوعی آشفتگی کرده است.

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، افزود: برای هویت بخشی به شهر نیاز شدید به معماری ایرانی اسلامی داریم و این معماری نه تنها باید فراتر از سلیقه ها و نگاه های موقتی و موضعی باشد بلکه با اقتضائات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تبریز را نیز در نظر گرفت.

امام جمعه تبریز از جامعه معماری استان خواست در استانه تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب براساس واقعیت های موجود و عملکرد گذشته بتوانند چارچوب فکری و فرهنگی معماری معماری متوازن با فرهنگ تبریز را ارایه کنند.

حجت الاسلام آل هاشم، با اشاره به اینکه این معماری باید شامل مکاتب، طیف ها و سبک های معماری مورد نیاز تبریز باشد، ادامه داد: ساخت بناهای فاخر لازم است ولی باید متناسب با فرهنگ و اعتقادات اسلامی نیز باشد.

وی با تاکید بر رعایت عدالت محوری و حل چالش های شهر مانند حاشیه نشینی،  اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران دل مسئولان باید به طور دائم برای رفع محرومیت ها بتپد و از شکاف های عمیق طبقاتی به شدت بیمناک باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در جمهوری اسلامی ایران کسب ثروت جرم نیست اما تبعیض در توزیع منابع عمومی،  میدان دادن به ویژه خواری و مدارا با فریب گران اقتصادی که همه آن ها به بی عدالتی می انجامد به شدت ممنوع است و غفلت از حمایت از قشرهای نیازمند مورد قبول نیست.  

حجت الاسلام آل هاشم، افزود: برای ایجاد تغییرات لازم در شهرداری ها برای تحقق توصیه های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نیاز به یک همت جمعی، تعیین راهبردها،  داشتن نگاه و گفتمان متفاوت و جدید در تعامل موثر با دستگاه های اجرایی، مراکز علمی و دانشگاهی و بازگشت به هویت قدیمی شهرها است.

وی تحقق مدیریت یکپارچه شهری را از الزامات تحقق مدیریت بهیته، کارآمد و تعامل گرا دانست و گفت: این مدیریت با وجود تاکیدات مسئولان هنوز تحقق نیافته است و نتیجه آن نگاه صرف به سیما و منظر شهر بدون توجه به فضاهای فرهنگی و هویت تاریخی است که باید در دوم انقلاب به آن توجه ویژه شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش هدف از توسعه پایدار شهری را ارتقای کیفیت زندگی و پاسخگویی به نیازهای نسل آینده بدون ایجاد محدودیت برای آیندگان اعلام کرد و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی وجوه مشترک زیادی با اصول ثابت توسعه پایدار و ایده های نوآورانه نسبت به توسعه واقعی دارد که اگر آن ها در کنار هم قرار گیرد به توسعه پایدار منجر می شود.

محمدرضا پورمحمدی، با بیان اینکه یکی از نکات مورد تاکید در این بیانیه جامعیت است، افزود: توسعه ای پایدار است که نگاه کلی نگر و سیستمی داشته باشد و اگر نگاه همه جانبه نباشد بلکه منطقه ای، بخشی، قومی و جناحی باشد، هدف مورد نظر محقق نمی شود.

وی، نگاه به آینده، مخاطب بودن جوانان، تاکید بر مبانی و شعارهای انقلابی، یادآوری چشم انداز و افق ها، تدوین راهکار، نگاه به جلو، انعطاف پذیری، پایبندی به اصول و توجه به دفاع مقتدرانه را از دیگر موارد مورد تاکید در این بیانیه اعلام کرد.

شهردار تبریز نیز در این همایش گفت: تلاش می شود راهکارهای ارایه شده در این همایش در قالب مقالات به روش ها و دستورالعمل های اجرایی تبدیل و در لایه های زیرین مدیریت شهری استفاده شود.

ایرج شهین باهر، با بیان اینکه در صورت موافقت وزارت کشور می توان خروجی این همایش را در قالب دستورالعمل برای کل کشور اجرا کرد، افزود: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است برگشتی به گام اول بوده و ایشان در آن مشکلات ۴۰ سال اول انقلاب را احصا و روش های اجرایی برای شکوفایی کشور را ابلاغ کرده اند.

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این همایش گفت: از ارکان اصلی بیانیه گام دوم انقلاب افتخار به گذشته و امید به آینده است و در آن نقاط قوت و ضعف برنامه های گام اول انقلاب تحلیل شده و راهکارهای لازم برای رفع آن ها ارایه شده است.

 میررضا مجیدی،  افزود: در این بیانیه رهبر معظم انقلاب به علم و پژوهش توصیه کرده اند چراکه پایه هر نوع توسعه ای در ابعاد متخلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پژوهش است.

وی با بیان اینکه به حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید نگاه علمی داشت، یادآوری کرد: مدیریت شهری مستلزم نگاه علمی به حوزه های مختلف عمران، معماری، شهرسازی،  مدیریت و سایر حوزه های مرتبط است.

دبیر علمی همایش ملی «شهر پایدار و گام دوم انقلاب»، نیز در این همایش گفت: بیش از ۴۰۰ نفر از دانشگاه های سراسر کشور در این همایش شرکت کرده و به دبیرخانه مقاله ارسال کرده اند.

میکائیل جمال پور، افزود: از این تعداد ۵۲ مقاله کاربردی انتخاب و در ۲ جلد کتاب چاپ شده است و از این مقالات نیز ۱۲ مقاله امروز در این همایش و نشست های تخصصی ارایه می شود.

در این همایش مقالات منتخب چاپ شده در قالب ۲ جلد کتاب رونمایی شد.

۸۰۲۳/۳۰۷۱

   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.