منصور غلامی روز یکشنبه در حاشیه افتتاح پروژه های دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم وزارت علوم در سال های اخیر توسعه تعاملات بین المللی اساتید و دانشجویان است.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاهی ما برای فرصت های مطالعاتی خود به دانشگاه های کشورهای دیگر می روند که اثرات جدی در تبادلات فرهنگی و تعاملات سیاسی می تواند داشته باشد.

غلامی ادامه داد: در سالهای اخیر همچنین تعداد قابل توجهی طرح پژوهشی مشترک با محققان دانشگاه های کشورهای دیگر منعقد شده که بصورت مشترک بین دانشگاه های داخل و خارج از کشور انجام می شود .

وی اظهار داشت: اولویت این طرح های مشترک بیشتر بر علوم و فناوری های جدید مثل زیست فناوری در بخش کشاورزی و فناوری های مربوط به انرژی هاست.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به پذیرش دانشجویان خارجی ، گفت: بیشتر این دانشجویان به صورت بورسیه جمهوری اسلامی ایران هستند و تعدادی نیز شهریه پرداخت می کنند و تلاش می کنیم دانشجویان خارجی شهریه پرداز را افزایش دهیم.

وی افزود: دانشجویان خارجی که بورسیه هستند بیشتر در رشته های کامپیوتر و حقوق و تعدادی نیز در رشته های علوم انسانی، علوم دینی و بخشی نیز زبان و ادبیات فارسی مشغول به تحصیل هستند.

غلامی اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی که شهریه می پردازند در رشته های زبان و ادبیات فارسی و فلسفه تحصیل می کنند.

وی تاکید کرد: تعداد دانشجویان خارجی در رشته های علوم تجربی، علوم پایه، کشاورزی، مهندسی و پزشکی به تدریج در حال افزایش است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان خارجی که شهریه پرداخت می کنند بیشتر از کشورهای چین، عراق و برخی کشورهای آسیای میانه هستند و دانشجویان بورسیه از کشورهای حوزه مقاومت و همسایگان است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان امور دانشجویان کشور مسوولیت پشتیبانی از بخش رفاهی دانشجویان کشور را برعهده دارد، گفت: وام های تحصیلی، شهریه، ودیعه مسکن و موارد مختلفی از نیازهای مالی دانشجویان را به صورت وام تامین می کند.

غلامی افزود: این سازمان پوشش بسیار خوبی را در سال های گذشته از نظر تامین نیازهای وام های دانشجویان داشته و سال تحصیلی آینده نیز این پوشش با همان وسعت انجام خواهد شد و مبالغ وام های دانشجویی افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به وضعیت سراهای دانشجویی گفت: در چند سال گذشته برای بازسازی، نوسازی و ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده از سوی صندوق رفاه اقدامات بسیاری انجام شده و  بیشتر دانشگاه ها از حمایت های صندوق استفاده کرده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد سراهای دانشجویی در کشور زیاد است حتما چرخه بازسازی، تامین و ارتقا باید به صورت مستمر اتفاق افتد تا کیفیت خوابگاه ها حفظ شود.

به گزارش ایرنا، دانشگاه تبریز در زمان حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی، بیش از ۲۴ هزار  نفر دانشجو و ۴۵۷ هزار مترمربع فضای آموزشی، کمک آموزشی و پژوهشی و نیز به جهت همجواری با دانشگاه‌های بزرگ کشورهای منطقه، به عنوان بزرگترین مرکز علمی غرب و شمال غرب کشور، عهده‌دار بخش بزرگی از مسئولیت تولید علم و فناوری و رقابت در عرصه‌های بین المللی است.

وزیر علوم صبح امروز با استقبال مسئولان محلی وارد تبریز شد و با حضور در مرقد مطهر شهدای گمنام دانشگاه تبریز با ادای احترام به مقام شامخ شهیدان و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا ، برنامه ۲ روزه سفر خود به استان آذربایجان شرقی را آغاز کرد.

۶۱۲۰/۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.