شهرستان اهر یکی از شهرهای مهم و بزرگ استان آذربایجان شرقی است که قابلیت ها و پتانسیل های خوبی در بخش های گردشگری، فرهنگی و تاریخی دارد. ولی متأسفانه با وجود ادعاها و تبلیغات مسئولین هنوز آنگونه که باید و شاهد در معرفی این شهرستان سرسبز و تاریخی چندان موفق عمل نشده است.   به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با خروج از داخل شهر اهر به سمت شمال و پیمودن مسیری کوتاه در امتداد جاده آسفالته که در دو طرف آن مناطق سرسبز و گردشگری به همراه مزارع، باغات، دشت‌ها، ارتفاعات، چشمه ها و روستاهای نزدیک به هم که در نوع خود از طبیعت منحصر به فردی برخوردارند دیده می شود. در فاصله حدود سه کیلومتری شمال شهر در حوالی روستاهای یاغبستلو و یخفروزان مزارع، باغات ویلایی(سیب، گلابی، آلبالو و غیره)، ارتفاعات کم و بیش بلند با تپه های کوچک و بزرگ به همراه چشمه ها، رود فصلی، حیات وحش و مناطق تاریخی  وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. 

در اولین مسیر گردشگری شمال شهر اهر به روستاهای یاغبستلو و یخفروزان(آرپیرزن) به طرف کوه قیزیل قیه در فاصله حدود 5 کیلومتری با مجموعه ای از مکان های دیدنی و چشم اندازی بکر و منحصر به فرد، چشم هر بینده ای را به خود جلب می کند. از مهمترین ارتفاعات این مسیر "قیزیل قیه" است که اهالی منطقه آن را  با نام "قیزیل داغی یا قیزیل قلعه سی " نام می برند. به نقل از اهالی منطقه در بالای کوه قیزیل قیه به تازگی اتاقکی در سمت شرقی مشرف به جاده قدیمی رودخانه و مابین دو آبادی کشف شده و نشان از این دارد که در طول تاریخ این مکان به عنوان" قلعه" یا" محل دیدبانی" برای حفاظت از شهر و مناطق اطراف آن در مواقع حمله احتمالی دشمنان به کار گرفته می شد که در حال حاضر تنها بقایایی از آن دیده می شود.
 با ادامه این مسیر و عبور از جاده فرعی روستاهای مزرعه، سرقین کندی، مصطفی چای در سمت چپ جاده مسیر خاکی  حدود یک کیلومتری مسیر اصلی به به سمت شمالغرب سد خاکی آرپیرزن (سد آزادگان) می رسیم که با آب و هوای خوش پذیرای میهمانان و گردشگرانی است که از این منطقه دیدن می کنند. این سد خاکی با حجم آورد چهار میلیون مترمکعب آب برای اهداف آبیاری بیش از ۱۳۰هکتار باغات قطره ای روستای یخفروزان و برای بهبود ۵۰ هکتار اراضی حاشیه رودخانه روستای کرد احمد استفاده می شود. سد آزادگان زیستگاه پرندگان مهاجر و مرغان ماهی خوار و انواع مختلف ماهی ها می باشد که بیشتر برای پرورش ماهی و همچنین برخی مواقع نیز برای ماهیگیری و گزراندن اوقات فراغت بسیار مناسب می باشد.  
 با برگشت به جاده اصلی و ادامه این مسیر سرسبز و گذشتن از مسیرهای مرتفع و پست به روستای جوبند که از زیباترین روستاهای دامنه کوه شیور در شمال اهر می رسیم با مردمانی خونگرم و میهمان نواز با عبور از داخل این روستا و ادامه مسیر در جاده خاکی تازه تأسیس شده به سمت روستای علی بیگ کندی به فاصله دو سه کیلومتری روستای جوبند در دامنه زیبا و ییلاقی کوه شیور می رسیم که حدود 20 کیلومتری شمال شهرستان اهر واقع است.
 روستای علی بیگ کندی در محوطه زیبا و تاریخی ارتفاعات و دامنه شیور واقع شده که شاخص‌ترین آن قله شیور می باشد با ارتفاع 2650 متر که تقریباً از تمام نقاط شهر قابل رویت می باشد، این منطقه گردشگری و طبیعی علاوه بر داشتن مراتع، مزارع ، ییلاقات عشایری و روستاهای دیدنی و گردشگری با داشتن دو قله بلند شبیه گوش خرگوش با نامهای محلی" قاباخ قلعه" و " دالی قلعه" معروف می باشند، به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیکی که دارد در گذشته به عنوان قلعه یا دژ برای دفاع از حجوم دشمنان به این منطقه مورد استفاده قرار می گرفته است. 
در خصوص دو قله این کوه افسانه های مختلفی وجود دارد که به زبان اهالی این دو قله بلند و نزدیک به هم دختر و پسر عاشقی هستند که به واسطه جادو به سنگ تبدیل شده اند. این مسیر سرسبز و دیدنی دارای معادن مختلفی از سنگ های قیمتی، مس و طلا می باشند که در سالهای اخیر عملیات اکتشاف توسط معدن مس انجرد در زمین های روستای انجرد آغاز و در حال حاضر نیز فعال می باشد و نوید پیشرفت و توسعه منطقه است. در ادامه مسیر حرکت از روستای حاج علی بیگ کندی در مسیر پست و ناهموار به ییلاقات و مناطق عشایری می رسیم که ما بین شهرستان های اهر و کلبر قرار دارند با طبیعتی زیبا و منحصر به فرد که محل اسکان عشایر در فصول ییلاقی می باشد. 

گفتنی است مسیر گردشگری یاغبستلو تا ارتفاعات کوه شیور در فصول مختلف سال از جمله در فصل بهار و تابستان پذیرای صدها گردشگر و طبیعت گرد از اقصی نقاط کشور بوده و لحظات خوشی را با خانواده در یک روز زیبا سپری می کنند، امیدواریم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اهر با مطالعه کارشناسی بتواند در آینده نزدیک این منطقه را در فهرست مناطق نمونه گردشگری قرار دهند و در کنار حفظ این منطقه نمونه گردشگری زمینه ارتقاء این مجموعه بکر و زیبای شهرستان گام های اساسی را بردارند. 



    گزارش از: مصطفی قربان موحد، خبرنگار خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.