پروفسور دکتر علی بیک زاده شکویی، پدر علم اطلاعات و دانش شناسی ایران دار فانی را وداع گفت. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، پرفسور شکویی یکی از چهره های شاخص رشته روان شناسی و کتابداری ایران بود که اول تیرماه در منزل شخصی خود در تبریز در سن هشتاد سالگى به دیار باقی شتافت و امروز در قطعه هنرمندان وادی رحمت به خاک سپرده شد. 
شادروان علی بیک زاده شکویی برادر زنده یاد پروفسور حسین شکویی پدر جغرافیای ایران در سال 1319ه ش در شهر تبریز متولد شد. در دبیرستان جزو دانش اموزان ممتاز بود. در نوزده سالگی وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته علوم تربیتی و روان شناسى لیسانس گرفت و سپس تا پروفسوری مدارج علمی را طی کرد. 
در دهه 50 به کسوت استادى دانشگاه تبریز درآمد و سالهای سال در تربیت دانشجویان و محققان رشته علوم تربیتی وروانشناسی نقش موثری داش.و هم اکنون اکثر دانشجویان وی در کسوت اعضاء هیئت علمی دانشگاهای معتبر کشور حضور دارند. 
در سال 66وزار ت علوم وآموزش عالی وقت پروفسور علی شکویی را به دانشگاه تهران منتقل کرد و با تدریس این فرزند علم و ادب تبریز در دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران رونق خاصی گرفت. وی علاوه بر تحقیق وپژوهش  و استاد راهنمای دهها دانشجوی دکترا به دانشگاه های معتبر تهران دعوت شد و برای اولین بار رشته دکتری کتابداری و اطلاع رسانی را در ایران تاسیس کرد. 
وی سالها مدیر گروه این رشته در دانشگاه های تهران بود. وی به پاس یک قرن تدریس و پژوهش به عنوان چهره ماندگار علمی کشور نشان درجه یک علمی را از دست رییس جمهور وقت گرفت. 
وی یک دهه پیش در تهران سکته مغزی کرد و به زادگاه خود باز گشت. 
از این استاد بزرگ دهها مقاله علمی و پژوهی و بیش از 15جلد کتاب و ترجمه کتب معتبر دانشگاهی به یادگار مانده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.