آتش‌سوزی سرای دو دری (ایکی قاپیلی) بازار تبریز در صحن علنی شورای شهر تبریز بررسی شد و بر اساس گفته‌ی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تبریز، آتش‌سوزی یک‌و‌نیم الی دو ساعت پس از آغاز، گزارش شده که همین موضوع مهار آتش را بسیار سخت کرده بود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی‌ شهرداری تبریز در صحن علنی شورا اظهار کرد: ساعت ۲۲:۱۵ چهارشنبه، یکی از شهروندان آتش‌سوزی در بازار شمس را گزارش کرد که آتش‌نشانان در مدت سه دقیقه خود را به محل گزارش شده رساندند که در گزارش مجدد شهروندان، مشخص شد که بازار تبریز آتش گرفته و همین گزارش اشتباه در مرحله‌ی اول، باعث هدر رفت یک دقیقه شد و در نهایت آتش‌نشانان در طول چهار دقیقه خود را به محل حادثه رساندند.
محمد قلی‌زاده ادامه داد: گستره‌ی حریق هنگام رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه در حدی بود که در بررسی‌ها مشخص شد حدود یک‌و‌نیم الی دو ساعت پس از شروع آتش‌سوزی این حادثه گزارش شده است.
وی با بیان اینکه وجود مواد آتش‌زا در سرای دو دری مهار آتش را غیرممکن کرده بود، ادامه داد: آتش‌نشانان از هفت نقطه به سمت آتش حمله‌ور شدند و به دنبال مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن به سراهای دیگر بودند.
قلی‌زاده با بیان اینکه آتش‌سوزی بازار در طول چهار ساعت مهار شد، خاطرنشان کرد: به گفته‌ی کارشناسان اعزامی از تهران، کار آتش‌نشانان در مهار آتش بازار بی‌نظیر بود. 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این آتش‌سوزی باعث سوختن ۹۵ درصد مغازه‌های سرای دو دری شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز در خصوص اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی بازار در مقابل آتش‌سوزی، گفت: علاوه بر نصب کپسول اطفای حریق و شیر هیدرانت، دوره‌های آموزشی برای اصناف بازار برگزار کرده و گواهی شرکت در دوره را نیز اعطا کرده‌ایم.
 وی با ابراز گلایه از همکاری نکردن شهروندان با آتش‌نشانان، خاطرنشان کرد:  مردم تعدادی از شیلنگ‌ها را به صورت خود سرانه در کف بازار پهن کردند و همچنین حجم تردد نیز بالا بود تا اینکه نیروهای ارتش، سپاه و پلیس مردم را به بیرون هدایت کردند.
 هیأت امنای بازار باید از تبدیل مغازه‌ها به انبار جلوگیری کند
شهردار تبریز نیز در صحن علنی شورا در خصوص این موضوع اظهار کرد: جا دارد از آتش‌نشانان که با ایثار جان خود در کمترین زمان ممکن آتش را مهار کردند، تشکر کنم. بر اساس قانون شهرداری متولی ایمنی شهر بوده و برای ارتقای ایمنی  اخطارهای لازم به پاساژها داده شده است.
ایرج شهین باهر ادامه داد: دولت نیز در کنار شهرداری برای افزایش ایمنی شهر وظایفی دارد و برای تکمیل تجهیزات آتش‌نشانی باید کمک کند؛ اما ما برای دریافت کمک از دولت موفق نشده‌ایم.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای ارتقای ایمنی بازار در مواقع آتش‌سوزی، اظهار کرد: علی‌رغم ممانعت اصناف، شیرهای برداشت در بازار نصب شده و آتش‌نشانان سیار روزانه اطراف بازار گشت‌زنی می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه هیأت امنای بازار باید از تبدیل مغازه‌ها به انبار جلوگیری کند، گفت: معتقدم در صورت حضور نگهبان در بازار، آتش در همان لحظات اولیه خاموش می‌شد و حتی نیازی به آتش‌نشانی نبود. 
شهردار تبریز با تأکید بر اینکه تجهیزات آتش‌نشانی تبریز برای اطفای حریق بازار کافی بود، مطرح کرد: وضعیت سیم‌کشی بازار نامناسب بوده و به این منظور از اداره برق درخواست کرده‌ایم سیم کشی را به صورت کانال‌های زیرزمینی انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به بسته بودن درب دالان‌ها و عدم امکان دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به داخل، اطفای حریق بازار تبریز به مراتب سخت‌تر از برج پلاسکو بود.
آتش‌نشانان در شب حادثه‌ی بازار کمبود تجهیزات تنفسی داشتند
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، تبریز باید 28 ایستگاه و 760 آتشنشان داشته و زمان استاندارد برای رسیدن به حادثه سه الی پنج دقیقه باشد.
عبداله تقی‌پور با اشاره به شیرهای هیدرانت نصب شده در بازار، گفت: این شیرهای هیدرانت به عنوان منبع مطمئن آب نقش مهمی در اطفای حریق دارند و بر اساس بررسی‌های انجام شده، آتش‌نشانان در شب حادثه‌ی بازار کمبود تجهیزات تنفسی داشتند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره‌های دائمی، سه درصد از درآمد حاصل از صدور پروانه ساختمانی و تراکم فروشی باید برای خرید تجهیزات آتش نشانی هزینه شود.
وی با تأکید بر اینکه سراهای بازار باید به تجهیزات اولیه اطفای حریق همچون منابع آب هوایی تجهیز شود، گفت: معتقدم اگر به محض شروع آتش‌سوزی به آتش‌نشانی گزارش می‌شد با این حجم از مشکلات رو‌به‌رو نمی‌شدیم که این موضوع ضرورت حضور نگهبان و استفاده از سیستم‌های هوشمند هشدار دهنده را نشان می ‌دهد.
تقی‌پور با بیان اینکه آتش‌سوزی بازار بحران اجتماعی و روانی است، تأکید کرد: مجموعه بازار فراملی بوده و متعلق به دنیاست، به همین دلیل ضرورت دارد توجهات به این اثر تاریخی بیشتر باشد و تمامی مغازه ها را برای بیمه‌شدن مکلف کنیم.
فرج قلی‌زاده - عضو شورا با بیان اینکه آتش‌نشانان ایثارگران به معنای واقعی کلمه هستند، گفت: ضرورت دارد چندین جلسه با حضور متولیان امر برای موضوع ایمنی تبریز اختصاص دهیم. نظارت از اماکن عمومی برعهده شهرداری بوده و در موضوعات ایمنی نصیحت کارساز نبوده و باید راهکارعملی پیشنهاد شود.
غلامحسین مسعودی ریحان - عضو شورا با بیان اینکه تمامی اجناس مغازه‌ها سوخته است، گفت: اگر نگهبان در بازار حضور داشت، به محض وقوع آتش‌سوزی با کپسول آن را خاموش می‌کرد. ضرورت دارد با آگاهی‌سازی مردم از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم.
گفتنی است، بازار تبریز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به‌شمار می‌رود، این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع ، بزرگ‌‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.