به گزارش ایرنا، 'مرتضی آبدار' روز سه شنبه با بیان اینکه ساماندهی عرصه تاریخی و باستانی ارک علیشاه تبریز مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی استان است، افزود: با توجه به گودبرداری های انجام گرفته عرصه ارک علیشاه در تابستان 1395 و وجود آثار و شواهد تاریخی و لایه های باستانی، اقدامات اجرایی و کاوش های اولیه علمی و باستان شناسی در این مکان آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه محل گودبرداری در بخش جنوبی خانه تاریخی فتح الله اف و شمال غربی عرصه ارک علیشاه قرار دارد بر ضرورت ساماندهی و حفظ محوطه و عرصه قانونی این خانه تاریخی تاکید کرد و گفت: مرمت و ساماندهی عرصه جنوبی این خانه که با بخش شمال غربی عرصه ارک علیشاه همپوشانی دارد طبق اصول و ضوابط میراث فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته است.
آبدار ادامه داد: در حال حاضر مرمت نما و جداره جنوبی خانه تاریخی فتح اله اف آغاز و طبق برنامه ریزی های این اداره کل ادامه خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: عملیات ساماندهی عرصه ارک علیشاه در 4 مرحله اجرا می شود که در مرحله نخست این طرح آماده سازی و پاکسازی زواید بصری محوطه، در مرحله دوم حفظ و نگهداری فنی آثار مکشوفه و در مرحله سوم این طرح شاهد مرمت، احیا حیاط خانه مذکور و محوطه تاریخی ارک با استفاده از مصالح متناسب خواهیم بود.
وی در ادامه احیای حیاط و تکمیل مرمت بخش شمال غربی عرصه ارک علیشاه را مرحله پایانی طرح ساماندهی عرصه ارک علیشاه عنوان کرد و گفت: پس از اتمام مراحل اولیه و بخش جنوبی حیاط خانه فتح اله اف، محدوده ارک علیشاه برای بازدید گردشگران بطور کامل مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
آبدار همچنین گفت: این اداره کل برای صیانت و افزایش پایداری بنای تاریخی ارک که نماد مقاومت مردم آذربایجان است، 2 برنامه کوتاه و بلندمدت زیر نظر کارشناسان خبره و شورای فنی استان تدوین و در برنامه اجرایی خود قرار داده است.
ارگ علیشاه تبریز با بیش از 600 سال قدمت و محرابی با حدود 30 متر ارتفاع از بناهای تاریخی ارزشمند دینی کشورمان است که با شهرت جهانی خود در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این مجموعه تاریخی در برگیرنده مدرسه، مسجد و خانقاه است که در زمان تاج‌الدین علیشاه جیلانی از امرای گورکانیان در قرن هشتم هجری ساخته شده است.
تا کنون یک هزار و 756 اثر در آذربایجان شرقی در حوزه میراث غیرمنقول، ناملموس و طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.