علیرضا خاکپور روز شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان با تاکید بربرخورد جدی با صاحبان چاه های غیرمجاز اظهار داشت: برای انسداد 120 حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز از طریق دستگاه قضایی اقدام شده است که با مسدود شدن این تعداد چاه‌های غیرمجاز حدود 1.5 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی حفاظت می شود.
وی با اشاره به نقش و اهمیت آب در حیات زمین و انسان ها یادآوری کرد: برای حفاظت از منابع زیرزمینی، کنترل، پیشگیری و ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، بهبود و اجرای آبیاری تحت فشار و ایجاد انهار مدرن و تشکیل تعاونی آببران اراضی پایاب سدها توسط جهاد کشاورزی شهرستان، اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی منطقه در قالب کشت محصولات با نیاز آبی کم، قطع برق و سوخت چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه، انجام آبخیزداری و نصب کنتور هوشمند آب اجرا می شود.
وی با اشاره به 151 مورد عقد قرارداد کشاورزان با نصابان کنتور هوشمند از نصب کنتور آب توسط 64 نفر از بهره‌برداران آب کشاورزی خبرداد و گفت: برای نصب کنتورهای هوشمند از بهره‌برداران انتظار همکاری را داریم تا در کمترین زمان نسبت به نصب این کنتورها اقدام شود زیراکه تمدید پروانه بهره برداری از چاه های آب منوط به نصب کنتور هوشمند است و درصورت عدم نصب کنتور هوشمند، برق مصرفی چاه ها قطع خواهد شد.
سرپرست فرمانداری هریس با بیان اینکه بیش از 80 درصد منابع آب این شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود از بهره بردارن خواست تا با توجه به ارزش اقتصادی آب و هدر رفت آب‌ های سطحی در انهار سنتی و استخرهای خاکی از روش های نوین آبیاری برای توسعه کشاورزی استفاده کنند.
خاکپور با تاکید بر لایروبی و آزادسازی اراضی تصرف شده غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه ها و احتمال سیل در این اراضی افزود: تمامی اعیانی های احداث شده در مسیر رودخانه ها به خصوص سرندچایی بخش خواجه باید با همکاری ادارات و اعضای شورای حفاظت از منابع آب در سریعترین زمان قلع و قمع شود.
وی دریافت هزینه انسداد چاه های غیرمجاز و آزادسازی حریم و بستر قانونی تصرف شده در صورت صلاحدید مراجع قضایی را خواستار شد تا بارمالی این تخلفات از دوش اداره منابع آب شهرستان برداشته شود.
شهرستان هریس با حدود 70هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
/3071/7227
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.