علی دولتی مهر، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین بارش در آذربایجان شرقی در سال آبی جاری (اول مهر 97 تا 4 اردیبهشت 98) 311.3 میلی ‌متر به ثبت رسیه که نشان از افزایش 75.5 میلی متر بارش نسبت به سال آبی گذشته است.
وی با بیان اینکه میانگین بارش سال آبی جاری نسبت به بلند مدت نیز حدود 57.9 درصد افزایش یافته است، یادآوری کرد: میانگین بارش در بلند مدت 197.1 میلی متر ثبت شده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی درصد تامین بارش سال آبی جاری را 109.3 اعلام کرد و گفت: بارش سال آبی کامل گذشته حدود 284.8 میلی متر بود.
دولتی مهر، ادامه داد: بیشترین میزان بارندگی در سال آبی جاری با حدود 371.2 میلی متر از مراغه و کمترین میزان بارندگی با 256.1 میلی متر از سراب گزارش شده است.
وی گفت: میزان بارندگی ثبت شده در سال آبی جاری از شهرستان تبریز 305.3 میلی متر بوده که نسبت به سال آبی گذشته 31.1 درصد معادل 72.4 میلی متر و نسبت به بلند مدت 61.1 درصد معادل 116 میلی متر افزایش داشته است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به دمای استان اظهار داشت: در سال آبی جاری دمای استان به طور میانگین 5.7 درجه سانتی گراد بوده که نسبت به سال گذشته 1.2 درجه کاهش و نسبت به بلند مدت هشت دهم درجه افزایش نشان می دهد.
دولتی مهر افزود: خدآفرین با میانگین دمای 9 درجه سانتی گراد بیشترین دما و سراب با میانگین دما 3.3 درجه کمترین دما را در استان به خود اختصاص داده و میانگین دمای تبریز در سال زراعی جاری 5.7 درجه بوده که نسبت به سال زراعی گذشته 1.3 درجه کاهش یافته است.
وی گفت: هم اکنون ( حدود ساعت 9.5 صبح) جلفا با 8 درجه سانتی گراد بالای صفر و ورزقان با یک درجه زیر صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز 6 درجه بالای صفر است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.