مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه گفت: خط یک مترو تبریز تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری رسیده‌ و مسافرگیری می‌کند.   
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مصطفی مولوی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت‌های عمرانی در ایستگاه‌های خط یک قطار شهری تبریز، اظهار کرد: خط یک مترو تبریز از ایستگاه ائل گلی تا لاله در سه فاز بهره برداری شده است که فاز یک از ایستگاه ائل گلی تا لاله شامل شش ایستگاه و فاز دو از شهریار تا میدان ساعت شامل پنج ایستگاه است.
 
وی ادامه داد: برخی ایستگاه‌های فاز یک در بحث مخابراتی و تاسیساتی نواقصی داشته است که با اقدامات انجام شده تقریبا نواقص آن را مرتفع کرده و تحویل شرکت بهره برداری شده است.
 
وی با اشاره به این‌که فعالیت در برخی ایستگاه‌های فاز سوم تعطیل بوده و با تلاش‌های مکرر اکنون در حال بهره برداری است، عنوان کرد: اکنون در بحث پله برقی این ایستگاه‌ها نواقصی وجود دارد که درصدد رفع این موضوع هستیم.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه گفت: ضلع جنوبی ایستگاه هفت به بهره‌برداری رسیده و همچنین ایستگاه هشت روی مدار رفته است؛ ولی قسمتی از تملک ایستگاه 9 باقی مانده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ایستگاه 12 آماده بهره‌برداری بوده و تا اواخر خرداد ماه سالجاری به روی مدار خواهد رفت؛ همچنین ایستگاه 14 روی ریل گذاری است و تا اواخر این ماه به بهره برداری می‌رسد.
 
مولوی اضافه کرد: پیمانکار ایستگاه‌های 13، 15 و 16 انتخاب شده و باتوجه به مبلغ ارائه شده پیشرفت قابل قبولی در این ایستگاه‌ها داریم؛ به طوری‌که مراحل خاک برداری و ریل گذاری به اتمام رسیده است.
 
وی با بیان این‌که خط یک مترو تبریز 18 سال طول کشیده و هنوز به اتمام نرسیده است، افزود: در خط دو  تصمیم گرفتیم تا ریل و ایستگاه را همزمان کار کنیم و با سرعت حفاری آن را آغاز کرده و از دو دستگاه TBM استفاده می‌کنیم؛ امیدوارم این دو دستگاه در میدان ساعت به هم برسند که تاکنون پنج هزار و 250 متر حفاری شده و روزانه 10 متر حفاری ادامه دارد؛ خوشبختانه با این سرعت تا پایان سال 99حفاری را به اتمام می‌رسانیم.
 
مولوی با بیان این‌که احیای مسیر قونقا از راه آهن که در مسیر اتوبوس‌های بی آر تی قرار دارد در اولویت کاری قرار گرفته است، تصریح کرد: مقرر شده برای این مسیر از سیستم‌های جدید "آی تی آر" استفاده شود؛ چراکه استفاده از این سیستم صرفه اقتصادی داشته و نیازی به ریل ندارد. 
 
وی گفت: اگر در سال ۹۶ خط یک را تمام می‌کردیم برای این خط اعتبار ۶۰۹ میلیارد تومان لازم بود ولی اکنون با وجود تحریم‌ها این رقم  به یک هزار و 180 میلیارد تومان رسیده است؛ چراکه وابستگی مترو به خارج از کشور 35 درصد است.
 
وی با بیان این‌که کل هزینه کرد برای مترو تبریز حدود دو هزار و 634 میلیارد تومان و به ارزش به‌ روز شده هفت هزار و 368 میلیارد تومان است، اظهار کرد: تاکنون در خط یک مترو تبریز، دو هزار و 51 میلیارد تومان به ارزش واقعی شش هزار و 205 میلیارد تومان هزینه شده است؛ همچنین میزان هزینه کرد برای خط دو، 575 میلیارد تومان و به ارزش به‌روز شده یک هزار و 153 میلیارد تومان است.
 
مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه عنوان کرد: از این میزان هزینه کرد،  یک هزار و 233 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولت و یک هزار و 400 میلیارد تومان از محل اعتبارت شهرداری تامین شده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که سازمان قطار شهری تبریز مصمم به احیای میدان کهن در محدوده محققی فعلی است، خاطرنشان کرد: میدان کهن تبریز بیش از 700 سال قدمت دارد که با نام گذاری ایستگاه 12 خط یک مترو تبریز به نام میدان کهن می‌توانیم در راستای شناساندن میراث فرهنگی تبریز قدم برداریم که باید اصحاب رسانه در این زمینه اقدام کنند.
 
  Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.