به گزارش ایرنا، بارش 50 سانتی متری برف در «ورزقان» در اواخر هفته قبل و مسدود شدن راه 60 روستای این شهرستان، اتفاق نادری بود که مردم استان کوهستانی آذربایجان شرقی حدود 2 دهه است آن را فراموش کرده اند.
البته بارش برف در آذربایجان شرقی تا اواخر اردیبهشت تا اواسط دهه 1370 امری عادی بود و «برف چهل و پنجم»، اشاره به بارش برف در روز چهل و پنجم بهار، تکیه کلام مردم این خطه برای توصیف سرما و برف و بوران آن بود.
تا آن سال ها، برف در تمام طول سال در ارتفاعات معروف آذربایجان شرقی از قبیل «سهند»، «میشو»، «کامتال»، «بزقوش» و ارتفاعات بالاتر از سه هزار متر دیگر پابرجا بود و همین امر نیز موجب شکل گیری یخچال های چندهزار ساله در این مناطق شده بود که آب شدن تدریجی آنها در تابستان، هوای منطقه را خنک می کرد.
در توصیف خنکای هوا در تابستان آذربایجان شرقی، یادآوری این نکته کفایت می کند که تا اواسط دهه 1370شمسی، کولر گازی، کالای کمتر شناخته شده ای در تبریز بود و در بهترین حالت، متمولین شهر از کولر آبی برای تدارک هوای پاییزی در خانه هایشان بهره می جستند.
پس از آن آذربایجان شرقی به مدت حدود 2 دهه همپای دیگر مناطق کشورمان، خشکسالی دامنه داری را تجربه کرد که بزرگ ترین نتیجه منفی آن کم شدن سالانه 40 سانتی متر از آب دریاچه ارومیه و افتادن این «پهنه آبی» به حال احتضار بود.
اما سال 1398 شمسی برای آذربایجان شرقی نیز مانند اغلب مناطق کشورمان، سال پرآبی و بارش چشمگیر برف بود و نوستالژی سال های برفی را در اذهان میانسالان و کهنسالان تبریز و شهرستان های 20 گانه دیگر تداعی می کند.
هر چند بارش برف در آذربایجان شرقی در روزهای گذشته، ضرر گسترده ای به باغداران وارد کرد که رقم آن هنوز استخراج نشده است، اما با توجه به تلخی خشکسالی های چندساله، بدون شک برآیند برف گیر شدن ارتفاعات در این موقع سال برای عمومی مردم استان به ویژه کشاورزان نوید سالی پربرکت است.
اوایل هفته جاری نیز بارش برف 5 شهرستان آذربایجان شرقی را درگیر کرد و موجب تعطیلی مدارس همه نوبت ها و مقاطع در برخی شهرها شد.
امروز دوشنبه نیز بارش برف در تبریز از وجود کولاک و بوران در ارتفاعات به ویژه گردنه های برفگیری مانند «یام»، «سامبران» و «صائین» حکایت دارد، هر چند که بنابر اعلام اداره کل راهداری آذربایجان شرقی با تلاش نیروهای زحمتکش راهداری، همه جاده های اصلی استان باز و تردد در آنها در جریان است.
البته پس از از گذشت چند روز از بارش برف در شهرستان ورزقان در 90 کیلومتری شمال شرق تبریز، هنوز راه 15 روستای این شهرستان مسدود است.
افزایش حدود 40 درصدی بارش ها در سال جاری نسبت به سال قبل در آذربایجان شرقی و گذشتن مقدار آن از 350 میلی متر، متوسط سالانه آن در استان 279 میلی متر است، دریاچه ارومیه را نیز از کما بیرون آورده است به گونه ای که بنا بر اعلام سازمان آب منطقه ای استان، تراز آب در این پهنه آبی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 70 سانتی متر افزایش یافته است.
افزایش بارندگی ها همچنین تالاب های رو به موت آذربایجان شرقی را نیز احیا کرد به گونه ای که آب تالار بین المللی «قوری گول» در 50 کیلومتری شرق تبریز که سال گذشته تا مرحله خشکی کامل پیش رفت، اکنون نزدیک به 2 میلیون مترمکعب آب دارد و ارتفاع آب آن نسبت به مدت مشابه پارسال نیم متر افزایش نشان می دهد.
از سوی دیگر تالاب «قره قشلاق» در 105 کیلومتری جنوب تبریز در حاشیه دریاچه ارومیه نیز که تامین آب 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را بر عهده دارد، این روزها حال و روز خوبی دارد و همین امر خوشحالی کشاورزان و طرفداران محیط زیست را سبب شده است.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.