محمد اشجعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی نفوذ و فعالیت سامانه بارشی به نسبت قوی تا یکشنبه یکم اردیبهشت ماه آینده در آذربایجان شرقی فعال خواهد بود.
وی با بیان اینکه 2موج ناپایدار آذربایجان شرقی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، افزود: هوای استان نیز از اواخر هفته جاری با کاهش چهار تا 6 درجه ای دما روبرو می شود.
وی ادامه داد: نفوذ موج اول سامانه از بعد از ظهر سه شنبه 27 تا پنجشنبه 29 فروردین خواهد بود، موجب ابرناکی و بارش متناوب باران( گاهی به صورت رگبار و رعد و برق) و وزش تندباد های لحظه ای می شود.
اشجعی اضافه کرد: بارش تگرگ در نواحی مستعد، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و احتمال اصابت صاعقه پیش بینی می‌شود.
وی همچنین گفت: نفوذ موج دوم سامانه بارشی نیز از روز جمعه 30 فروردین موجب ابرناکی، بارش متناوب باران( گاهی بصورت رگبار و رعد و برق) و در ارتفاعات و نواحی سردسیر بارش برف، کاهش 5 تا 12 درجه ای دما و وزش تند بادهای لحظه ای خواهد شد.
اشجعی ادامه داد: بارش تگرگ در نواحی مستعد و اصابت صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، لغزندگی، مه گرفتگی، کاهش دید و اختلال در تردد جاده ای به ویژه در گردنه ها و نواحی کوهستانی دور از انتظار نیست.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.