علی دولتی مهر، روز پنجشنبه به همراه تعدادی از کارشناسان اداره کل هواشناسی با حضور در ایرنای مرکز آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت تبدیل 18 ایستگاه هواشناسی استان به سیستم خودکار، افزود: در راستای اجرای برنامه ششم توسعه امسال تلاش می شود 12 ایستگاه هواشناسی استان با این میزان اعتبار به این سیستم مجهز شود.
وی بیان اینکه برای تجهیز هر ایستگاه به سیستم خودکار نیاز به حدود 3 تا 5 میلیارد ریال اعتبار است، اظهار داشت: صرف اعتبار برای ارتقای سیستم ایستگاه های هواشناسی هزینه نبوده، بلکه سرمایه گذاری است، زیرا اطلاعات هواشناسی به صورت دقیق و آنلاین رویت و ثبت شده و دقت پیش بینی افزایش می یابد.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: با توجه به محدودیت منابع استانی و منابع این اداره کل مراحل خودکار کردن سیستم ایستگاه ها به مرور زمان انجام می گیرد و برای سرعت بخشی در این روند نیاز است از اعتبارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه برای این منظور اختصاص یابد.
دولتی مهر، ادامه داد: هم اکنون 171 ایستگاه هواشناسی، 18 ایستگاه سینوپتیک، 101 ایستگاه باران سنجی، 14 ایستگاه خودکار رایانه ای، 18 ایستگاه تبخیر سنجی، 9 ایستگاه اقلیم شناسی و 3 ایستگاه آلاینده سنجی در استان برای ثبت وضعیت و میزان گرد و غبار وجود دارد.
وی گفت: هم اکنون میزان اعتماد عمومی به اطلاعات هواشناسی به بیش از 70 درصد رسیده که با ارتقای سیستم ایستگاه های هواشناسی این میزان باز هم افزایش می یابد.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی، پایش، پردازش، تحلیل اطلاعات و تبدیل به محصول، اطلاع رسانی و دریافت بازخورد را از عمده وظایف هواشناسی اعلام کرد.
دولتی مهر با اشاره به ضرورت ارتباط تنگاتنگ بخش کشاورزی با هواشناسی افزود: در زمان کنونی از اطلاعات هواشناسی در بخش کشاورزی به صورت نهاده استفاده می شود و در این راستا اطلاعیه ها، اخطارها و توصیه های هواشناسی به بیش از 100 هزار کشاورز پیشرو و بهره بردار استان ارسال می شود.
وی گفت: اطلاعات هواشناسی در بخش گردشگری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه آب و هوا به عنوان جاذب گردشگری بوده و می تواند در افزایش یا کاهش آمار گردشگران نقش ایفا کند.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.