محمد رحمتی روز شنبه در جلسه شورای راهبردی پایگاه پایگاه میراثی و تاریخی کندوان بر لزوم توجه ویژه به این روستا تاکید و اضافه کرد: برنامه ‌ریزی و ارایه الگوها و طرح‌های متناسب با قواعد فنی، تاریخی و بومی با رویکرد و پیوست اجتماعی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و مغایر با ضوابط باید در اولویت مدیران و مسئولان منطقه و البته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.
به گزارش ایرنا، روستای تاریخی صخره ای کندوان در 62 کیلومتری جنوب غرب تبریز به دلیل ساختار کله قندی خانه های آن و قددمت دیرینه، از نامزدهای ثبت در میراث جهانی ناملموس یونسکو است، اما در مسیر تحقق این هدف با مشکلاتی که به طور عمده به مداخلات غیرفنی و ساخت و سازهای غیرسنتی مردم و ساختمان سازی برخی نهادهای و سازمان ها در دهه های اخیر مربوط می شود، مواجه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، ظرفیت های بی نظیر روستای تاریخی کندوان در صنعت گردشگری را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تمام فعالیت‌ها و اقدامات عمرانی در این منطقه باید استنادات علمی، تاریخی و بومی داشته باشند، چون فرصت آزمون و خطا برای اجرای طرح های مختلف سپری شده و نباید با ندانم ‌کاری عده ای، شاهد بروز مشکلات عدیده و تبعات منفی برای مردم شد.
رحمتی با بیان اینکه باید برای روستای تاریخی کندوان جهت جذب گردشگر داخلی و خارجی برنامه ویژه ‌ای داشت، افزود: باید اقدام اساسی در این روستا انجام داد و جذابیت‌ های متعددی را برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرد.
وی ادامه داد: باید برنامه ‌ریزی ها طوری به انجام برسد که متناسب با ظرفیت ‌پذیری فضا و مکان برای پذیرش گردشگر باشد و نسبت به تاب‌ آوری این مکان گردشگری به حجم ورودی مسافران در ایام تعطیلات نوروز توجه شود.
رحمتی، توجه به برخی مسایل همچون سیستم ‌های اعلام وضعیت ترافیک یا تکمیل ظرفیت گردشگر در این روستا و اطلاع رسانی به مردم قبل از سفر به آنجا را ضروری خواند.
به گزارش ایرنا، حذف زواید بصری از فضای تاریخی کندوان، پاک سازی فضایی و کالبدی، طراحی فضاهای اتصال بین ورودی و فضای کالبدی روستا، ایجاد فضای مناسب برای برگزاری مراسم های سنتی و فرهنگی، ساماندهی اصولی مسیرهای دسترسی، برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم روستا و بستر رودخانه، ساماندهی بازارچه و فضاهای تجاری، برنامه‌ ریزی مناسب و عملیاتی برای مدیریت گردشگری و بوم ‌گردی با توجه به مسایل اجتماعی و فرهنگی منطقه از مهم‌ترین مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، روستای تاریخی و گردشگری کندوان در دامنه سرسبز سلطان داغی رشته کوه سهند و در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر اسکو و ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد.
این روستا یکی از 3 روستای صخره‌ای جهان است که موجب جذابیت بی نظیر آن شده است و نوع معماری روستا و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در جهان به شمار می آید که 2 روستای صخره ای دیگر در کاپادوکیای ترکیه و داکوتای آمریکا فاقد این ویژگی منحصر به فرد است.
شیوه بنای خانه‌های این روستا از نوع معماری صخره ای و به شکل مخروطی یا کله قندی است که برخی از باستان شناسان قدمت آن را به دوره های پیش از اسلام نسبت می‌ دهند.
روستای تاریخی کندوان در سال اردیبهشت ماه سال 1376 به شماره 1857 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
روستار تاریخی کندوان در زمان حاضر یکی از چند پایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.