به گزارش ایرنا، علی عباسی روز شنبه در نشست بررسی مشکلات زیست محیطی کاوه سودای مراغه افزود: طرح مسائل زیست محیطی از سوی برخی نمایندگان، رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی دارد.
وی ادامه داد: این نمایندگان به جای بزرگ نمایی مشکلات زیست محیطی کارخانه ای در مراغه، به مشکلات آلایندگی واحدهای صنعتی شهرهای خود بپردازند.
وی با بیان اینکه همه واحدهای صنعتی به نوعی مشکل آلایندگی دارند، اضافه کرد: این نمایندگان از جمله استاندار سابق آذربایجان شرقی در زمان تصدی استانداری، اظهار نظری در خصوص کاوه سودا نمی کردند و اکنون در آستانه یک سال مانده به انتخابات مصاحبه و اظهار نظر می کنند.
وی گفت: این نمایندگان با وجود اظهارات دلسوزانه خود تاکنون برای جاده مراغه - هشترود که شاهد جان باختگان بسیاری از مردم منطقه و داغدار شدن خانواده های بسیار در آن بوده ایم، اقدامی نکرده اند اما برای به تعطیلی کشاندن و فشار بر واحدهای صنعتی این شهرستان بیکار نمی نشینند.
عباسی افزود: ایجاد این واحد صنعتی در این شهرستان، زمینه ساز اشتغال چند هزار نفر در منطقه شده و برای احداث و راه اندازی آن خون دل ها خورده شده و زحمات بسیاری کشیده شده است لیکن مخالفت عده ای با توسعه و رونق اقتصادی و صنعتی جای بسی سئوال دارد.
وی اضافه کرد: پیگیری و نظارت بر مسائل زیست محیطی به صورت کارشناسی بر عهده ادارات متولی امر از جمله محیط زیست بوده و هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی در این خصوص شبهه انگیز و فاقد وجاهت قانونی و عقلی است.
معاون عمرانی فرماندار مراغه نیز در این نشست گفت: حفظ سلامت و محیط زیست در کنار حمایت از تولید و صنعت رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید بوده و در این راستا حرکت می شود.
نقی مسکینی افزود: متولی امر رسیدگی به مشکلات آلایندگی و زیست محیطی، اداره محیط زیست و متولی امر بهداشت و سلامت، دانشکده علوم پزشکی بوده و مشکلات در این زمینه فقط براساس قوانین و توسط دستگاه های قانونی بررسی می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز با اشاره به اقدامات نظارتی بر آلایندگی واحد صنعتی کاوه سودا در سال های اخیر توسط این سازمان گفت: در طول سال گذشته 14 مورد از 16 مورد مصوب و الزام آور زیست محیطی توسط این کارخانه انجام شده و 2 مورد باقی مانده نیز در حال اجراست و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
غلامرضا زارعی افزود: همچنین با نظارت زیست محیطی از مجموع 14 لاگن جمع آوری پساب این واحد صنعتی، لاگن های راکد با اضافه کردن خاک زارعی به محل کاشت محصول زراعی شده است.
وی ادامه داد: از اواخر سال 95 تاکنون نیز براساس توافقات انجام شده، اقدام به تسطیح، فیلترگذاری و زهکشی پساب های این واحد شده است.
وی اضافه کرد: به عنوان یکی از الزمات زیست محیطی نیز در روستای موسی درق این شهرستان محل تخلیه و جمع آوری پسماند این واحد به مساحت 70 هکتار به صورت پارک جنگلی درخواهد آمد.
وی افزود: برای ایجاد صرفه اقتصادی و رعایت مسائل زیست محیطی نیز مجوز ایجاد واحد تولید کلر و کلیسم از پسماندهای این واحد صنعتی ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به ماهیت پساب های کارخانه کاوه سودا گفت: این پساب ماحصل آهک و نمک است و پس از ذخیره سازی در لاگن ها به دریاچه ارومیه وارد می شود لیکن شوری و ماهیت آن سازگار با محیط زیست این دریاچه است.
مدیر مجتمع کاوه سودا نیز در این نشست گفت: در زمینه ایمنی کار، بهداشت محیط و رعایت شاخص های زیست محیطی، پایش های دوره ای از این واحد صنعتی می شود.
سعید حسنی افزود: ایجاد خانه بهداشت کارگری با حداقل 40 نفر پرسنل HSE (بهداشست محیط کار) بخشی از این اقدامات بوده است.
وی اضافه کرد: پساب های این کارخانه و واحد صنعتی نیز با حضور کارشناسان امور آب، محیط زیست و ازمایشگاه متمم زیست محیطی پایش مستمر می شود.
به گزارش ایرنا، کارخانه کاوه سودای مراغه در سال 1383 با اشتغالزایی یکهزار نفر آغاز به کار کرد تا فراهم کننده بخشی از مواد اولیه کارخانجات تولیدی شیشه، مواد شوینده و سایر واحدها باشد.
در حال حاضر بیش از 2 هزار و 40 نفر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.