به نوشته مهدتمدن، مریم فتح الله زاده (متولد سال 1368) از هنرمندان جوانی است که به تازگی نمایشگاهی از آثار خود را تحت عنوان 'چهار فصل آذربایجان' در گالری موزه مشاغل تبریز به نمایش گذاشته است. به بهانه برپایی این نمایشگاه گفت و گویی را با این بانوی هنرمند تبریزی ترتیب داده ایم که مرور آن خالی از لطف نیست.
چه عاملی باعث شد تا به نقاشی روی بیاورید؟
از همان دوران کودکی علاقه بسیاری به نقاشی داشتم و به همین خاطر در هر فرصتی که به دست می آوردم در کلاس های آموزش نقاشی شرکت می کردم.
نقاشی حرفه ای را از چه زمانی شروع کردید؟
سال 90 پس از آموزش نزد استاد اسدزاده و کسب مهارت های لازم در این زمینه، فعالیت حرفه ای خود را در این رشته هنری آغاز کردم و به تمام تکنیک های نقاشی اعم از زغال، رنگ روغن، مداد رنگی، پاستل گچی و … مسلط هستم.
درباره نمایشگاه حاضر و آثار به نمایش در آمده در آن برایمان بگویید؟
در این نمایشگاه تعداد 8 تابلو نقاشی با موضوع چهار فصل آذربایجان برگرفته از عکسهای بهرام تندران در ابعاد 50 * 70 با تکنیک پاستل گچی به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه 29 بهمن ماه افتتاح شده و تا یکم اسفند ماه برقرار است.
اولین تابلویی که کار کردید با چه موضوعی بود؟
نقاشی اشیای بی جان با مدادرنگی بود، بخاطر علاقه خاصی که به این تابلو دارم، آن را قاب گرفته و به دیوار اتاقم نصب کرده ام.
آیا تاکنون آثار خود را به فروش رسانده اید؟
تا امروز چنین نشده ولی اگر کسی تمایل داشت حتما این کار را انجام می دهم، البته چندین بار تابلوهای خود را به اطرافیان و دوستانم هدیه داده ام.
زمانی که نقاشی می کنید چه حسی دارید؟
همیشه از روی علاقه و با تمام وجود نقاشی می کنم و هر چقدر هم که خسته و ناراحت باشم، زمانی که نقاشی می کشم به آرامش می رسم.
تعریف شما از نقاشی چیست؟
نقاشی آرامش محض است و همچون اقیانوس وسیعی می باشد که من تنها گوشه ای از آن را گرفته ام. باور دارم خداوند تنها نقاش قهار دنیاست، زمانی که نقاشی می کنم بیش از همیشه به قدرت لایتناهی خداوند پی می برم و یاد آیه شریفه «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» می افتم.
آثار کدامیک از اساتید برجسته نقاشی کشور را بیشتر می پسندید؟
علاقه خاصی به آثار استاد فرشچیان دارم و همواره از تماشای آثار ایشان لذت می برم.
خلق یک تابلوی نقاشی چه مدت طول می کشد؟
تکنیک خاصی در نقاشی دارم و این تکنیک زمانبر بوده، بر این اساس خلق یک اثر دو تا سه ماه طول می کشد. حال آنکه در طول هفته 8 ساعت از وقت خود را صرف نقاشی می کنم.
به غیر از نقاشی در رشته هنری دیگری نیز فعالیت می کنید؟
اخیرا نقطه کوبی روی سفال و ویترای روی شیشه نیز کار می کنم.
جایگاه هنر و هنرمند را در آذربایجان شرقی چگونه ارزیابی می کنید؟
در استان ما به هنر و هنرمند بها داده نمی شود و متولیان مسائل فرهنگی وهنری از هنرمندان حمایت نمی کنند، گاها به دیده تمسخر به آثار هنری نگاه می شود و این موضوع اذیتم می کند.
به عنوان سخن پایانی اگر صحبتی دارید، بفرمایید؟
به امید روزی که به هنرمندان بها داده شود و هنر جایگاه واقعی خود را در جامعه بیابد.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.