مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه مشکلات احداث فرودگاه ارس مرتفع می‌شود، گفت: احداث فرودگاه در ارس توجیه اقتصادی دارد.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محسن نریمان در نشست خبری با اصحاب رسانه، بیان کرد: وجود فرودگاه در منطقه آزاد ارس برای رونق گردشگری و افزایش صادرات محصولات کشاورزی ضرورت دارد و بنده پس از بررسی پرونده‌ی احداث فرودگاه ارس، مشکلات آن را از وزارت راه پیگیری کردم و باتوجه به نواقصات طرح مطالعه شده، مشاور طرح را برای بررسی مجدد فراخواندم.
 
وی ادامه داد: هیچ گونه مصوبه‌ای مبنی بر مخالفت اعضای هیأت مدیره ارس با این طرح وجود ندارد و اکنون طرح در حال ارایه به کمیته فضایی کشور است.
 
نریمان در رابطه با مرخصی خودروهای ارس پلاک و تردد آن‌ها در سطح استان، گفت: 8000 دستگاه خودروی ارس پلاک وجود دارد و بنده پیگیر صدور مرخصی یک ماهه خودروهای ارس پلاک هستم و این مرخصی در سایر مناطق آزاد کشور وجود دارد، اما چرا قانون برای ما فرق می‌کند؟.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از صادرات 198 میلیون دلاری در 10 ماهه ابتدای سال‌جاری خبر داد و افزود: میزان صادرات ارس نسبت به 10 ماهه سال گذشته تغییری نکرده است، اما با این حال، عملکردمان رضایت بخش است؛ چرا که کشورمان در جنگ اقتصادی قرار گرفته و تحریم‌های آمریکا روابط اقتصادی ما را تحت تأثیر قرار داده است.
 
وی در خصوص آمار واردات نیز گفت: واردات 119 میلیون دلاری در 10 ماهه سال گذشته به 45 میلیون دلار در سال جاری کاهش یافته و تراز تجاری سال 97 منطقه آزاد ارس از 105 میلیون دلار در سال 96 به 150 میلیون دلار در سال جاری رسیده است.
 
نریمان با بیان اینکه واردات مواد اولیه که منجر به تولید محصول و صادرات مجدد می‌شود، مطلوب است، تصریح کرد: تفاوت عمده‌ای بین واردات کالاهای مصرفی و وارداتی که منجر به اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود، وجود دارد، به همین دلیل به دنبال واردات مواد مورد نیاز کارخانجات هستیم.
 
وی در خصوص آمار اعطای گواهی تولید، اظهار کرد: 997 گواهی تولید در 10 ماهه سال 96 و  1368 گواهی نیز در 10 ماهه امسال اعطا شده که نشانگر افزایش 40 درصدی در این بخش است.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص میزان تولید در ارس، بیان کرد: امسال در 10 ماهه، 63 هزار تن تولید داشته‌ایم که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، شاهد افزایش 58 درصدی در این زمینه هستیم.  
 
وی در خصوص آمار اشتغال ارس، بیان کرد: 13 هزار نفر -که معادل دو برابر آمار جمعیت فعال ارس است- در منطقه آزاد ارس شاغل هستند.
 
وی همچنین از افزایش 25 درصدی جذب واحدهای فناور و دانش بنیان و افزایش 50 درصدی تعداد واحدهای نوپای دانش بنیان خبر داد و افزود: جایگاه منطقه آزاد ارس در این زمینه در قیاس با سایر مناطق آزاد بسیار مطلوب است.
 
وی در رابطه با جذب گردشگر داخلی و خارجی، بیان کرد: امسال نسبت به سال 96 در بخش جذب گردشگر داخلی افزایش 63 درصدی و در بخش جذب گردشگر خارجی نیز افزایش 23 درصدی را شاهد هستیم.
 
نریمان با بیان اینکه قطب تولید محصولات کشاورزی در بین مناطق آزاد هستیم، گفت: بزرگترین گلخانه کشور در فضایی به وسعت 50 هکتار در ارس فعالیت کرده و سالانه 10 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند، همچنین زنجیره اقتصادی از تولید تا توزیع هم توسط دست اندرکاران این گلخانه شکل گرفته است.
 
وی وجود چهار زون منفصل را از ویژگی‌های جالب منطقه آزاد ارس دانست و افزود: یکی از افتخار آمیزترین کارهای نظام، تبدیل خداآفرین به منطقه مهاجر پذیر است. اکنون زمین‌های رها شده خداآفرین زیر کشت رفته و سرمایه‌گذاران برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در خداآفرین ترغیب شدند.
 
نریمان ادامه داد: تولید محصولات گلخانه‌ای ارس در سال گذشته، 6.5 هزار تن بود که امسال سه برابر شده و صادرات آن نیز با افزایش 160 درصدی به 13 هزار تن رسیده است. گلخانه‌ی 50 هزار هکتاری در خداآفرین نیز در حال احداث بوده و امیدواریم بخشی از آن به زودی به بهره‌برداری برسد.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص استراتژی ارس، اظهار کرد: چهار میلیون نفر در عید نوروز امسال از ارس بازدید کردند و به نظر می‌رسد علی‌رغم ماهیت تجاری و صنعتی، وجود جاذبه‌های تاریخی همچون کلیسای سنت استپانوس و حمام کردشت و طبیعت بکر جنگل‌های ارسباران، گردشگری را به ما تحمیل کرده است و به همین دلیل به دنبال جذب گردشگر و فراهم کردن شرایط برای حضور آنان در ارس هستیم.   
 
وی افزود: علی‌رغم تحریم‌ها، موفق به جذب 36 میلیون دلار سرمایه‌ی خارجی شده‌ایم. با این اوصاف، ارس علاوه بر گردشگری، منطقه آزاد تجاری و صنعتی نیز به شمار می‌رود.
 
وی در خصوص اینکه آیا شامل قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها می‌شود؟ گفت: این قانون باعث تغییر افرادی همچون آقای خدابخش و جبارزاده شد، مگر من چقدر قدرت دارم که علی‌رغم بازنشستگی بازهم کار می‌کنم؟ من بازنشسته نبوده و مشمول هیچ قانونی هم نیستم؛ چرا که زمان آقای احمدی‌نژاد کنار رفته بودم و سابقه بنده زیر 30 سال است.
 
نریمان تأکید کرد: تلاش می‌کنیم علی‌رغم توطئه‌های گسترده سیاسی و اقتصادی علیه نظام، در قیاس با زمانی که این توطئه‌ها کم بود، عقب نمانیم و با اعمال روش‌های مختلف و همچنین کمک مسئولان کشوری، دولت، وزارت اقتصاد و ... عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: توطئه‌های اقتصادی منجر به از دست رفتن 45 میلیارد تومان از درآمدهای ارس شده، اما با این حال در پرداخت حقوق مشکل نداریم و حتی برای پرداخت حقوق و سایر هزینه‌ها تا نیمه‌ی سال آینده، تدارکات لازم انجام شده است.
 
نریمان در خصوص طرح‌های قابل بهره‌برداری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: 20 طرح توسط بخش خصوصی به ارزش 200 میلیارد تومان با اشتغال‌زایی برای 400 نفر آماده بهره‌برداری است. معتقدم اجرای طرح‌ها با مشارکت بخش خصوصی هنر ماست.
 
وی با بیان اینکه تصمیمات اعضای هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در راستای رفع مشکلات و بر اساس نیازهای منطقه است، مطرح کرد: ناگزیر هستیم در کنار تصمیمات هیأت مدیره، بخشنامه‌ها و مصوبات ابلاغی از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور را نیز به طور دقیق اجرا کنیم؛ البته در صورت بروز مشکل، از دبیرخانه برای تلطیف بخشنامه‌ها و مصوبات درخواست می‌کنیم.
 
نریمان در خصوص سقوط ارزش پول ایران و خرید کالاهای اساسی توسط گردشگران کشورهای همسایه، گفت: به دنبال ساماندهی این موضوع برای جذب گردشگران و اقامت آنان در ارس هستیم. معتقدم با تبدیل این تهدید به فرصت، شاهد رونق اقتصادی بین اصناف ارس خواهیم بود.
 
وی در رابطه با آمار قاچاق در ارس، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ نهادهای قضایی، امسال تنها چند مورد معدود قاچاق در منطقه ارس کشف شده که سازمان منطقه آزاد نیز در کشف آن‌ها کمک کرده است. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.