به گزارش ایرنا، توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی، علاوه بر افزایش بهره وری و ارزش افزوده بیشتر موجب صرفه جویی در منابع تولید می شود.
کشت گلخانه ای علاوه بر صرفه جویی غیرقابل تصور در مصرف آب، از منظر استفاده بهینه از منابع خاک نیز بسیار مقرون به صرفه است.
آذربایجان شرقی درسال های اخیر در زمینه کشت گلخانه ای گام های شتابانی برداشته است، به گونه ای که محصولات گلخانه ای آن علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و قفقاز صادر می شود.
در زمان حاضر 378 واحد کشت گلخانه ای با بیش از 161 هکتار در مناطق مختلف آذربایجان شرقی فعال هستند و بزرگ ترین مجتمع کشت گلخانه ای کشور که گفته می شود در نوع خود بزگترین گلخانه خاورمیانه نیز محسوب می شود، در منطقه آزاد ارس مشغول تولید است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه برای افزایش تولید محصولات گلخانه ای و مکانیزه کردن گلخانه ها تسهیلات ویژه پرداخت می شود، تاکید کرد: هیچ گونه محدویتی در پرداخت تسهیلات برای مکانیزه کردن کشت گلخانه ای وجود ندارد.
اکبر فتحی با اشاره به اینکه تراز تجاری محصولات کشاورزی به ویژه محصولات گلخانه ای در استان آذربایجان شرقی مثبت شده و رو به رشد است، از برنامه ریزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان به منظور کاهش مصرف آب، افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار خبر داد.
وی با اشاره به فعالیت چند واحد بزرگ گلخانه ای در استان، افزود: ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس هم با هدف امکان مشارکت همه بهره برداران بخش کشاورزی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی قرار دارد.
وی با بیان اینکه آب و خاک به ما ارث نرسیده و امانتی نزد ما برای آیندگان است، گفت: تغییر شیوه های کشاورزی و توسعه کشت های گلخانه ای باعث بهبود وضعیت آب و خاک در استان می شود.
فتحی یادآوری کرد: ایجاد واحدهای گلخانه ای در مقیاس کوچک در محدوده اراضی روستایی و شهرها یکی از سیاست هایی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه با هدف افزایش تولید در محیط های کنترل شده گلخانه و افزایش بهره وری از زمین های خرد و کوچک کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با اشاره به مزایای تولید گلخانه ای همچون افزایش کمی و کیفی تولید، کاهش تنش های زیست محیطی و کاهش مصرف منابع اصلی تولید، اظهار داشت: تولید گلخانه ای جزو طرح های اقتصاد مقاومتی محسوب شده و از تسهیلات با کارمزد پائین بهره مند می شود.
ایوب ایرانی فام تعداد گلخانه های فعال آذربایجان شرقی را 378 واحد در وسعتی بیش از 161 هکتار اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر 57 هکتار فضای گلخانه ای در منطقه آزاد ارس، 31 هکتار در شهرستان خداافرین و 20 هکتار در شهرستان شبستر در حال ایجاد است.
وی با اشاره به اینکه سطح کشت 86 هکتار از گلخانه های استان هیدروپونیک و 75 هکتار خاکی است، افزود: از نظر پوشش نیز 121 هکتار از گلخانه های آذربایجان شرقی پلاستیکی و پلی کربنات و 40 هکتار شیشه ای هستند.
ایرانی فام اعلام کرد: از نظر تولید محصول نیز141 هکتار از گلخانه های استان به تولید سبزی و صیفی ، 6 هکتار گیاهان زینتی و 14 هکتار به تولید رز شاخه بریده اختصاص دارد.
وی گفت: در سال جاری 15 هزار و 500 تن گوجه فرنگی، 13 هزار و 400 تن خیار، 345 تن فلفل دلمه ای ، 190 تن توت فرنگی، 22 میلیون و 500 شاخه رز شاخه بریده و 900 هزار گلدان گل زینتی در گلخانه های استان تولید شده است.
وی با اشاره به تقاضای کشورهای همسایه از جمله روسیه، عراق و جمهوری آذربایجان برای محصولات گلخانه ای، گفت: امسال حدود 11 هزار تن از محصول گوجه فرنگی گلخانه های استان صادر شده است.
محسن شیخلو مدیر جهاد کشاورزی منطقه آزاد ارس هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره ظرفیت های این منطقه در زمینه تولیدات گلخانه ای، یادآوری کرد: یکی از بزرگترین واحدهای گلخانه ای کشور در این منطقه فعال است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت کشور در تامین منابع از جمله آب، راهکاری جز افزایش بهره وری در واحد سطح برای تامین مواد غذایی به نظر نمی رسد، گفت: توسعه صنعت گلخانه ای در منطقه آزاد ارس از رویکردهای اساسی است .
وی با اعلام اینکه در زمان حاضر حدود 320 هکتار گلخانه در این منطقه با حجم سرمایه گذاری 9 هزار و 155 میلیارد ریال در حال ساخت بوده و حدود 73 هکتار گلخانه بهره برداری شده است، گفت: در مجتمع های گلخانه ای این منطقه برای 850 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شده است.
وی میزان تولیدات مجتمع های گلخانه ای ارس را در سال جاری 18 هزار و 220 تن شامل انواع محصولات گلخانه ای (خیار- گوجه فرنگی- فلفل دلمه ای- توت فرنگی- بادمجان- گل رز- قارچ- تکثیر نهال) اعلام کرد و گفت: بیش از 90 درصد تولیدات به کشورهای روسیه، عراق، عمان و قطر صادره شده است.
شیخلو با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره تولید درصدد جذب سرمایه گذار درخصوص سورتینگ و بسته بندی محصولات گلخانه ای هستیم، گفت: در زمان حاضر یک واحد سورتینگ و بسته بندی با حجم سرمایه گذاری 9میلیارد و 960 میلیون ریال و با اشتغال 30 نفر در حال فعالیت است.
به گزارش ایرنا ، کشت گلخانه ای به جهت مزایای فراوان جزو راهبردهای دولت در بخش کشاورزی است و در صورت توسعه آن می توان ضمن افزایش بهره وری و صادرات در زمینه حفظ آب و خاک به عنوان منابع اصلی تولید گام های اساسی برداشت.
در کشت های گلخانه ای بهره وری آب تا 10 برابر، میزان تولید 10 تا 12 برابر و میزان درآمد کشاورزان نیز 20 تا 30 برابر افزایش می یابد ضمن اینکه به ازای هر هکتار گلخانه 12 شغل مستقیم و 15 شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.