به گزارش ایرنا، وجود زیرساخت های فنی و تخصصی در کنار توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی با توجه به پیشرفت های بخش پزشکی، امری غیرقابل انکار است.
نیروی انسانی شامل پزشکان و متخصصان درمانی به عنوان یکی از شاخص های توسعه بخش بهداشت و درمان یکی از عواملی است که در پیشبرد اهداف کلان بهبود رفاه اجتماعی و تامین نیازهای درمانی هرجامعه موثر و حائز اهمیت است.
آنچه نقش بهداشت و به ویژه درمان را در جامعه پررنگ تر از هرزمانی کرده، لزوم افزایش شاخص های امید به زندگی و کاهش مشکلات بهداشتی است.
وجود سه بیمارستان با حدود 420 تخت بیمارستانی بخش های درمانی در مراغه به دومین شهر آذربایجان شرقی، در سال های اخیر این شهر را به قطب بهداشتی و درمانی جنوب این استان کرده است.
اما در سال های اخیر و با وجود توسعه فضاهای بیمارستانی و درمانی شهرستان، بی رغبتی و عدم تمایل پزشکان به استفاده از امکانات بیمارستانی برای درمان و جراحی، رو به افزایش است.
اجبار بیماران نیازمند توسط پزشکان متخصص به بستری شدن در بخش های درمانی مرکز استان، علاوه بر سرگردانی موجب اتلاف زمان و تحمیل هزینه های سنگین درمانی بر دوش آنان شده است.
وجود چندین متخصص و فوق تخصص در زمینه های مختلف تاکنون تاثیر چندانی بر اجرای جراحی های ضروری و تخصصی در این شهرستان نداشته که بخش عمده این مشکل را می توان در عدم نظارت کافی دانشکده علوم پزشکی در تامین زیرساخت های انسانی و جراحی جستجو کرد.
بیشترین گلایه های شهروندان در بخش بهداشت و درمان را می توان در خدمات رسانی به بیماران در حادترین بیماری ها و حوادث به وضوح دید.
کمبود لوازم و ابزارآلات تخصصی در بخش های جراحی و اتاق های عمل بیمارستان های این شهرستان عاملی در کاهش رغبت جراحان حاذق به استفاده از این امکانات برای درمان حیاتی بیماران به شمار آورد؛
عاملی که بهانه ای به دست برخی پزشکان برای اخذ مبالغ و دستمزدهای کلان و نجومی و خارج از عرف و قانون داده است.

**عدم برخورداری از تجهیزات درمانی زمینه ساز خروج بیماران نیازمند جراحی
یکی از جراحان فوق تخصص فعال بخش درمان مراغه می گوید: تجهیزات موجود در اتاق های عمل بیمارستان های این شهرستان کافی نبوده یا مطابق با استانداردهای لازم برای جراحی های تخصصی نیست.
وی که خواست نامش در گزارش اعلام نشود، در گفت و گو با ایرنا افزود: متاسفانه بخش های تصویربرداری از جمله ام.آر.آی موجود در مراکز درمانی این شهرستان که توسط بخش دولتی و حتی خصوصی اداره می شود، خدمات با کیفیتی ارائه نمی دهند و مجبور به استفاده از امکانات مرکز استان می شویم.
یکی دیگر از جراحان فعال در این شهرستان می گوید: بخش های بستری در بیمارستان امیرالمومنین (ع) از کیفیت مناسب خدماتی و بهداشتی برای خدمات رسانی به بیماران ترخیص شده از اتاق عمل برخوردار نیستند و از این رو حفظ سلامت و جان بیماران اولویت پزشکان است.
وی افزود: بیماران این شهرستان نیز برای استفاده از امکانات مناسب جراحی و نیز بهبودی مناسب مجبور به استفاده از بیمارستان های دولتی و خصوصی تبریز می شوند.

** کیفیت پایین خدمات بیمارستانی در مراغه
یکی از بیماران نیازمند جراحی در بخش چشم مراغه می گوید: کمتر پزشک متخصص و جراحی تمایل به انجام جراحی های چشم در بیمارستان های این شهرستان دارد.
علی پور افزود: براساس اعلام پزشکان امکانات لازم و مناسبی برای جراحی های چشم از جمله میکروسکوپ استاندارد و سایر لوازم برای این منظور در اتاق های عمل وجود ندارد و از این رو مجبور به حضور در مرکز استان حتی برای جراحی های سرپایی هستیم که زمینه ساز هدررفت زمان و هزینه های بیشتری می شود.
یکی از بیمارانی نیز که جراحی دیسک را انجام داده است، می گوید: هیچ پزشکی به بهانه عدم وجود تجهیزات بیمارستانی، حاضر به جراحی های ارتوپدی در زمینه دیسک و ستون فقرات در این شهرستان نیست.
احمدی افزود: بیشتر جراحی های تخصصی در زمینه ستون فقرات و دیسک در بیمارستان های خصوصی تبریز انجام می شود و این امر نیازمند توان مالی بالا و برخورداری از بیمه های تکمیلی است.
وی اضافه کرد: در زمان بستری هر بیماری در بیمارستان های مراغه به دلیل کمبود نیرو و امکانات شاهد کیفیت پایین خدمات بالینی و بستری هستیم تا جایی که بیمار پس از بهبودی از یک بیماری به بیماری دیگری نیز مبتلا می شود.
یک بیمار مبتلا به گرفتگی عروق قلبی نیز می گوید: هیچ متخصصی برای جراحی در بخش قلب و عروق در این شهرستان وجود ندارد.
وی افزود: با وجود ادعای دانشکده علوم پزشکی مبنی بر راه اندازی بخش آنژیوگرافی، هنوز این بخش آغاز به فعالیت نکرده و برای درمان مجبور به سفر به مرکز استان و تحمل هزینه های سفر و مشکلات ناشی از آن هستیم.

** توسعه زیرساخت ها و تامین نیروی انسانی، اولویت دانشکده علوم پزشکی
در همین حال سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه، توسعه زیرساخت ها و تامین نیروی انسانی را اولویت این دانشکده عنوان می کند.
اصغر تنومند می گوید: برای این منظور، بخش آنژیوگرافی و قلب بیمارستان امیرالمومنین (ع) با تجهیز 2 میلیارد تومانی در روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: توسعه و تکمیل مرکز شیمی درمانی با مشارکت خیر بخش سلامت در راستای توسعه زیرساخت های درمانی این منطقه بوده که در درست اجراست.
وی با اشاره به توسعه نیروی انسانی بخش درمان نیز افزود: امسال تاکنون 24 پزشک متخصص و چهار پزشک فوق تخصص جدید برای ارائه خدمات در مراکز درمانی بکارگیری شده است.
این گفته ها در حالیست که همچنان بیمارستان ها و بیماران در مراغه از نبود پزشک متخصص و امکانات و تجهیزات استاندارد رنج می برند.
امام جمعه مراغه نیز از منتقدین بخش درمان در شهرستان بوده و با انتقاد از وضعیت نامناسب خدمات رسانی به بیماران در مراکز درمانی این شهرستان می گوید: برخی پزشکان و پرستاران در مراقبت های بالینی بیماران در بیمارستان ها کوتاهی می کنند.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی افزود: شکایت ها و گلایه های متعددی توسط مردم مبنی بر عدم خدمات رسانی به موقع پزشکان و کادر درمانی در این مراکز به بیماران بستری وجود دارد.
با وجود توسعه برخی زیرساخت های عمرانی در حوزه درمان، عدم نظارت بر عملکرد پزشکان، کادر درمانی و کمبودهای موجود تخصصی در مراکز درمانی، عنوان و جایگاه قطب درمانی این شهرستان در سال های اخیر را با چالشی جدی مواجه کرده است.
بهره برداری از فاز اول بیمارستان تازه احداث «سینا»ی مراغه نیز که در سفر امسال وزیر بهداشت پس از چندین سال انتظار انجام شد، با توجه به نواقصی مانند عدم برخوداری از بخش تشخیصی، جراحی و سایر بخش های ضروری نتوانسته باری از دوش بیماران منطقه بردارد و تاکنون پذیرش بیمار نداشته است.
آمارهای ارائه شده از سوی متولیان امر بهداشت و درمان در تناقضی آشکار با گلایه های مردمی قرار دارد که این امر را می توان ناشی از ضعف نظارت و مدیریت در این بخش دانست.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.