به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان، مرتضی آبدار روز چهارشنبه افزود: حمام نوبر بر اساس تفاهم‌ نامه‌ای که سال 1388 بین شهرداری تبریز و اداره ‌کل میراث فرهنگی منعقد شد، به مالکیت میراث فرهنگی رسید و شهرداری نیز سرقفلی آن را عهده‌دار شد.
وی با بیان اینکه در سال 1388 برای ساختمان مخروبه این بنا 200 میلیون ریال قیمت گذاشته شده ‌بود، یادآوری کرد: پس از احیای این بنا با هزینه قابل توجه از سوی این اداره‌ کل، صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور آن را برای استفاده یک واحد رستوران سنتی واگذار کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه حمام نوبر پس از احیا حدود هشت سال به عنوان سفره ‌خانه و چایخانه سنتی مورد استفاده قرار گرفت، اظهار داشت: در پی بروز مشکلات حقوقی بهره بردار با شهرداری و میراث فرهنگی و با شکایت حقوقی میراث فرهنگی، بنا تخلیه و توسط اداره‌کل میراث فرهنگی پلمب شد.
آبدار با بیان اینکه شهرداری نیز در خصوص این بنا ادعاهایی دارد و از طریق قانونی پیگیری می شود، تشریح کرد: در روزهای اخیر در جلسه‌ای با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان ‌شرقی، مقرر شد با تخصیص 200 میلیون ریال اعتبار مربوط به سال 1388 این بنا با احتساب مابه التفاوت قیمت، کاربری مطلوب حمام نوبر ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه کاربری آینده این حمام پس از تعیین تکلیف حقوقی آن مشخص می شود، گفت: صندوق حفظ و احیا تاکید دارد که مشکل حقوقی حل و سپس در مورد نحوه کاربری اثر تصمیم گیری شود.
قدمت حمام نوبر واقع در تقاطع خیابان امام و تربیت تبریز مربوط به دوره قاجار بوده که در سال ۱۳۷۸ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.