رئیس انجمن صرع آذربایجان شرقی تاکید کرد: 450 بیمار مبتلا به صرع عضو انجمن صرع استان هستند و با توجه به افزایش و توسعه امکانات، تلاش داریم تا این تعداد به حدود 800 نفر برسد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر داریوش سوادی اسکوئی در کارگاه آموزشی صرع با که با حضور مربیان آموزشی و تربیت بدنی در دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: انجمن صرع استان در زمینه تشخیص، درمان، ارتقاء سطح آگاهی مردم جامعه نسبت به اختلال صرع و آموزش بیماران و خانواده‌ها فعالیت کرده و بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب با این انجمن همکاری دارند.
وی افزود: متاسفانه به دلیل گرانی و تحت پوشش بیمه نبودن داروهای مورد استفاده بیماران مبتلا به صرع، بیماران علاوه بر درد و رنج‌های فیزیکی ناشی از تشنج، مجبور به تحمل مشکلات اقتصادی نیز هستند و انجمن صرع نیز به دلیل محدودیت منابع، امکان حمایت دارویی از بیماران را ندارد.
وی در ادامه با بیان این که یک الی دو و نیم درصد افراد جامعه مبتلا به صرع هستند، گفت: در کشور ما آمار دقیقی از میزان ابتلا به صرع وجود نداشته و به علت زیاد بودن تعداد تصادفات جاده‌ای، ممکن است آمار در ایران از نرم جهانی بیشتر باشد.
این متخصص مغز و اعصاب در ادامه اظهار کرد: تشنج یک اختلال نورولوژیک بوده و می‌تواند به صورت سردرد، سرگیجه، اختلال هوشیاری و حسی، عدم تعادل، اختلالات حرکتی، حرکات اضافی، اختلالات شنوایی و حافظه بروز کند، حملات ناگهانی، گذرا و عود کننده هستند که اگر یک بار اتفاق بیفتند، تشنج و بیش از یک بار، صرع نامیده می‌شوند، تحریک پذیری گروهی نورون‌های مغزی باعث بروز تشنج می‌شود.
 وی، تشنج را به سه دسته عمومی، موضعی و طبقه بندی نشده دسته بندی کرد و گفت: در تشنج عمومی هر دو نیمکره مغز و در نوع موضعی تنها یک نیمکره درگیر می‌شود، بسته به اینکه منطقه حسی یا حرکتی درگیر شود، علایم هم متفاوت خواهند بود.
 وی افزود: تشنج موضعی به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شود که در نوع ساده، بیمار به حرکات و اقداماتی که در طول تشنج اتفاق می‌افتد، واقف است و در نوع پیچیده برعکس این اتفاق می‌افتد.
 رئیس انجمن صرع آذربایجان شرقی اظهار کرد: تشنج ممکن است موجب اختلال حسی شده و باعث شود تا فرد مزه، بو و مناظری را که وجود ندارند، احساس کند، تپش قلب، قرمزی صورت، درد شکم، و سرد شدن ناگهانی بدن از جمله علایم ناگهانی تشنج هستند و ما انتظار داریم مجموعه‌ای از علایم با هم دیده شوند.
 وی افزود: تمامی این علایم ممکن است تنها یک الی دو دقیقه طول بکشد و فرد در این نوع، بی اختیاری ادرار و مدفوع داشته و از دهانش کف خارج می‌شود، حرکات تونیک و انقباض عضلات و گاز گرفتن زبان نیز از دیگر علایم این حمله هستند.
 وی تأکید کرد: حملات تشنجی ممکن است، اولین علامت سکته مغزی و ضایعاتی مثل ام اس و لوپوس باشد، حرکات غیر مناسب با موقعیت، رفتارها و حرکات غیر طبیعی نیز تشنج به شمار می‌آیند.
 این متخصص مغز و اعصاب در پایان، بی خوابی را از جمله علل بروز بسیاری از مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: عواملی مثل تب عصبانیت، استرس، گرسنگی، تشنگی، استفاده بیش از حد از کامپیوتر و موبایل باعث عود تشنج شده و بیماری را غیرقابل کنترل می‌کند، باید توجه شود که رانندگی شب هنگام به افراد مبتلا به توصیه نمی‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.