دکتر کاوه کاشانی، جمعه به ایرنا اظهار داشت: حمله‌ ایسکمیک‌ گذرا، کاهش‌ موقتی‌ خون رسانی‌ به‌ بخشی‌ از مغز است و در این حالت، بخش‌ آسیب‌ دیده‌ مغز به طور موقت کارکرد طبیعی‌ خود را از دست‌ می‌دهد.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: از دست‌ رفتن‌ کارکرد عضلات‌ در یک‌ طرف‌ بدن‌، سردرد، گیجی، ‌گزگز در اندام‌های‌ فوقانی‌ و تحتانی‌، کرختی‌، اختلال‌ بینایی‌ یا کوری‌ گذرا در یک‌ چشم‌، منگی‌، غش‌ بدون‌ کاهش‌ هوشیاری، اختلال در تکلم‌ و یا عدم‌ توانایی‌ تکلم‌ از نشانه های حملات‌ ایسکمیک‌ گذرا هستند که از چند دقیقه‌ تا چند ساعت‌ به طول‌ می انجامد.
کاشانی بیان کرد: حملات‌ ایسکمیک‌ گذرا به طور معمول نشانه‌هایی‌ از یک‌ سکته‌ مغزی‌ قریب‌الوقوع‌ هستند و بیشترین زمان احتمال سکته مغزی بعد از حملات گذرا، در سه ماه اول خواهد و باید‌ این حملات‌ درمان‌ شوند تا خطر سکته‌ مغزی‌ در آینده‌ که‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ آسیب‌ مغزی‌ خطرناک‌ و پایدار شود، کاهش‌ یابد.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب ادامه داد: حملات‌ ایسکمیک‌ گذرا ناشی‌ از انسداد نسبی‌ یک‌ شریان‌ کوچک‌ مغز یا یک‌ شریان‌ بزرگتر (معمولا شریان‌ کاروتید در گردن‌) هستند که‌ خون‌ را به‌ شریان‌های‌ مغز می‌رساند.
کاشانی اضافه کرد: انسداد، اغلب حاصل‌ یک‌ لخته‌ کوچک‌ از قلب‌ یا رگ‌ خونی‌ است‌ که‌ رها می‌شود و به‌ مغز می‌رسد این‌ امر باعث‌ کاهش‌ موقتی‌ جریان‌ خون‌ به‌ بخشی‌ از مغز و ایجاد نشانه هایی‌ شبیه‌ سکته‌ مغزی‌ می‌ شود.
به گفته وی، شخص‌ ممکن‌ است‌ دچار چندین‌ حمله‌ در روز یا تنها 3 -2 حمله‌ در چند سال‌ شود اما نشانه های‌ هر حمله‌ ممکن‌ است‌ مشابه‌ یا کاملا متفاوت‌ از سایر حملات‌ باشند.
کاشانی بیان کرد: حدود 50 درصد از بیمارانی که دچار حمله‌ ایسکمیک‌ گذرا می شوند در مدت پنج سال‌ دچار سکته‌ مغزی‌ می‌شوند و برای پیشگیری از این حمله باید ‌حداقل‌ سه بار در هفته‌ ورزش‌ کرد تا از وضعیت‌ قلبی‌ ـ عروقی‌ خوبی‌ برخوردار شویم.
این پزشک متخصص ادامه داد: سیگار کشیدن‌، سابقه‌ طبی‌ شخصی‌ یا خانوادگی‌ فشار خون‌ بالا و تصلب‌ شرایین‌، دیابت‌ شیرین‌، حمله‌ قلبی‌، بیماری‌ قلبی‌، پلی‌سیتمی‌ (پُرخونی‌) از عوامل تشدید کننده این بیماری هستند.
کاشانی افزود: با توجه به موارد یاد شده، باید از رژیم‌ غذایی‌ مناسب پیروی‌ و از مصرف سیگار خودداری کرد، فشار خون به صورت مرتب کنترل‌ شود و اگر بالا است برای‌ درمان‌ به‌ پزشک‌ مراجعه شود، مصرف آسپیرین‌ روزانه‌ با تجویز پزشک نیز می تواند به این امر کمک‌ کند.
9653
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.