یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب تاکید کرد: اکثر افراد مبتلا به صرع از نظر بهره هوشی، حافظه و مهارت‌ها تفاوتی با دیگران ندارند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر حبیب کاربخش زاده در کارگاه آموزشی صرع که با حضور مربیان آموزشی و تربیت بدنی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: صرع جزو اختلالاتی است که بقراط آن را قبل از میلاد کشف کرده بود و سپس، گاله آن را به دو دسته صرع بدون علت و صرع علامت‌دار دسته بندی کرد که این تقسیم بندی امروز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 وی با بیان اینکه پس از سردرد حملات صرع، شایع‌ترین اختلالات عصبی هستند، گفت: صرع، تشنجی است که بیش از یک بار تکرار شده باشد و شیوع آن در مردان و زنان یکسان است، در دهه‌های اخیر تشنجات به دلیل افزایش ضربه‌های مغزی مانند صدمات ناشی از تصادفات جاده‌ای زیاد شده است.
 وی ادامه داد: بیش از سه هزار سال پیش، در نوشته‌های بابلیان و بین‌النهرین به صرع اشاره شده است، این بیماری در گذشته بیماری مقدس نیز نامیده می‌شد؛ چرا که افراد چنین اعتقادی داشتند که فردی که مبتلا به صرع است، روحی خدایی دارد و از آسمان به زمین فرستاده شده است، برخی نیز بیماری صرع را به قدرت جادویی و روح‌ شیطانی نسبت داده و عمل جن‌گیری انجام می‌دادند و حتی پزشکان داروهای مرکب از حیوانی و گیاهی تجویز کرده و جمجمه بیمار را برای خارج شدن عفونت و ارواح خبیثه با آهن می‌سوزاندند.
 استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: امروزه اکثر محققان معتقد هستند که صرع، بیماری نبوده و بلکه یک علامت و وضعیت به خصوصی است که هر کسی می‌تواند به آن مبتلا شود.
 وی با اشاره به وجه افتراقی انواع تشنجات با صرع اظهار کرد: تشنجاتی با علل غیر مغزی مانند کاهش کلسیم و قند خون، بی خوابی‌های طولانی و مصرف داروهایی مثل ترامادول، صرع به شمار نمی‌آیند، بلکه صرع حالتی فرضی است که حملات، هرازگاهی چندبار و به طور غیر قابل پیش بینی اتفاق می‌افتند، صرع قابل کنترل و در بسیاری از موارد قابل درمان است.
 وی در ادامه با تاکید بر اصول مورد توجه از سوی پزشکان در شرح حال گیری از بیماران مبتلا به صرع اضافه کرد: خصوصیات حمله از جمله ویژگی‌هایی است که باید توسط پزشک‌ها کاوش شود، گریه زیاد، ریسه رفتن، کبود شدن یا سفید شدن بیش از حد پوست صورت کودک هنگام گریه، حمله صرعی به شمار نمی‌آید، مصاحبه با اطرافیان بیماری که دچار حمله شده و هیچ خاطره‌ای به یاد ندارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به پزشک کمک می‌کند که فرق بین صرع کاذب و صادق را تشخیص دهد.
 کاربخش زاده با ارائه تعریفی از صرع بزرگ و کوچک بیان کرد: در سر بزرگ، فرد دچار حمله شده و ناگهان به زمین می‌افتد، حرکات ریتمیک دست و پا، سفت شدن عضلات، در رفتگی دست و پا، تخلیه مثانه و گاز گرفتن زبان در این افراد محتمل است، این‌ها افرادی هستند که صرع واقعی دارند.
 وی افزود: صرع کوچک در کودکان دیده می‌شود و بیش از دو الی سه ثانیه طول نمی‌کشد، ممکن است این حمله چند بار در روز رخ دهد، مثلا دانش آموزی که باهوش و زرنگ بوده و فقط در دیکته نوشتن مشکل دارد، ممکن است صرع کوچک داشته باشد.
 وی اضافه کرد: صرع در سنین زیر ۲۰ و بالای ۶۰ سال بسیار شایع است، علت صرع‌ها در سنین پایین اکثراً ناشناخته بوده، اما علت صرع‌های بالای ۶۰ سال مشخص و ناشی از عللی مثل سکته و تومورهای مغزی و بیماری‌های تحلیل برنده مغز مانند آلزایمر است.
 این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بسیاری از افراد مشهور مبتلا به صرع بودند، بیان کرد: داستایفسکی، نویسنده شهیر روسی از ۹ سالگی مبتلا به صرع بوده است و ون کوگ، نقاشی معروف هلندی، سزار روم و ناپلئون بناپارت نیز از دیگر کسانی بودند که صرع داشتند.
 وی در ادامه با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی به منظور افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری صرع، اظهار کرد: نگرش منفی دیگران باعث می‌شود فرد مصروع، حملاتش را کتمان و انکار کند که ممکن است افسردگی هم به آن اضافه و در روند درمان و کنترل حملات، اخلال ایجاد کند، در برخی موارد خانواده‌ها تمایلی به نوشتن اسم فرد مصروع در سرنسخه را هم ندارند، حتما باید اطلاعات و آگاهی مردم در این زمینه بالا برود.
 وی تحصیلات، اشتغال، ازدواج و بارداری را از جمله مسائلی دانست که ذهن دختران مبتلا به صرع را به خود مشغول کرده است، گفت: در صورت مقایسه دختران و پسران مبتلا به صرع در کشور ما، حق کشی،های زیادی در مورد دختران وجود داشته است، به عنوان مثال دخترانی که تشنجشان را از خانواده شوهر پنهان کرده‌اند، بعد از ازدواج طرد و رها شده‌اند.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت‌های دارویی و درمانی در زمینه کنترل صرع، این اختلال امروزه کاملاً قابل درمان و کنترل است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.